2005-07-15, 17:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Godkänd snabbmat?
Är 20g protein och 60g kolhydrater på en måltid bra för en snabbmatsmåltid (micro, en lasagne) ?
För en snubbe på 55kg som gymmer 3-4ggr/vecka.
Typ 2-3 dagar i veckan måste jag äta lunch som går snabbare än 10 min att laga iordning pga ett hektiskt schema - har ni några andra rekommendationer kanske?
Många tack!
|
|
|
2005-07-15, 18:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Göra matlåda dagen innan?
|
|
|
2005-07-15, 19:54
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Har för mig lasagne hade stort insulinpåslag, Grub har sagt något sådant tror jag.
Dock är lasagne gott. :-) Men kanske inte den bästa maten, inte en aning om det är sant dock.
..jag använder dock för mycket.
|
|
|
2005-07-15, 20:40
|
|
Banned
Reg.datum: Jul 2004
|
lugnt trance..."dock" är ett bra ord...nästan lika bra som "optimal" samt "samt"....samt " "..
|
|
|
2005-07-16, 00:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Har för mig lasagne hade stort insulinpåslag, Grub har sagt något sådant tror jag.
Dock är lasagne gott. :-) Men kanske inte den bästa maten, inte en aning om det är sant dock.
|
Ja lasagne innehåller ju rätt mycket av den där ostsåsen som inte är så nyttig,
blir nog rätt så högt insulinpåslag, visst kan man göra en egen variant med mindre sås men de flesta recept och färdiglagade brukar innehålla rätt så mycket.
Pastaplattor brukar också få rätt högt GI eftersom dom är så breda.
Kommer inte ihåg det totala GI för lasagne.
Alltså inte den nyttigaste maten men klart en av de godaste, men då ska det va mamma som lagar den
|
|
|
2005-07-16, 08:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Lasagne
Här ska ni få ett recept på lasagne som inte kan vara särskilt onyttig!(grub, rätta mig om jag har fel!
GI:t kan vara relativt högt men man kan njuta lite oxå.
Köttfärssåsen:
1st Gul lök
400-500g Nötfärs
Tomater, krossade, passerade eller färska. Your choice. 1-2burkar?
En buljongtärning (kött)
2 vitlöksklyftor
basilika
oregano
salt
peppar
soja
Stek lök,köttfärs. Tillsätt resten!
Sås
1dl vetemjöl
1l minimjölk
500g keso mini
Vispa samman mjölet och mjölken, koka upp. Tillsätt keson och kör med stavmixer!
Lasagneplattor! Känns de färdiga för onyttiga så finns det säkert i fullkornsvariant eller så kan man göra egna med en viss mängd grahamsmjöl. Recept på pasta finns i varenda kokbok och är inte svårt alls.
Lägg ihop lasagnen som vanligt och grädda! 225grader
Enjoy!
|
2005-07-16, 09:01
|
|
SL-Kirurg
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av precis
Är 20g protein och 60g kolhydrater på en måltid bra för en snabbmatsmåltid (micro, en lasagne) ?
Typ 2-3 dagar i veckan måste jag äta lunch som går snabbare än 10 min att laga iordning pga ett hektiskt schema - har ni några andra rekommendationer kanske?
Många tack!
|
Om du inte deffar och tycker om lasagenen, varför oroa sig över det hela
|
2005-07-16, 12:26
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av precis
Många tack!
|
Nu vet jag ju inte hur lång du är men du säger att du väger 55 kilo och att du gymmar 3-4 ggr/vecka. Jag tycker inte du ska oroa dig för att stoppa i dig lite onyttig mat, se bara till att det är ordentligt med protein.
Liten gissning är att du är i tonåren och då har du en ämnesomsättning som är HÖG, du växer ju fortfarande naturligt plus att du tränar. I mina tonår så åt jag allt som inte var fastsvetsat och jag hade rutor på magen tills jag blev 25...
Nu hoppas jag att jag inte förolämpade dig genom att gissa åldern.
|
|
|
2005-07-16, 12:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
|
Micro Lasagne är däremot inte gott, inte dom jag smakat i alla fall. Däremot tycker jag det finns gott om kalla pastasallader i butikerna som kan mäta sig med de hemlagade. Dom är säkert bra också, kanske lite dyra.
|
|
|
2005-07-16, 12:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Johan
Pastaplattor brukar också få rätt högt GI eftersom dom är så breda
|
Förklara gärna.
|
|
|
2005-07-16, 13:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Johan
Pastaplattor brukar också få rätt högt GI eftersom dom är så breda.
|
Smal pasta, som spagetti, borde ju ha högre GI, eftersom den kan värmas från alla håll samtidigt. Eller? Potatis kokt i tärningar har väl högre GI än hel kokt potatis, tex?
|
|
|
2005-07-16, 14:00
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles
Smal pasta, som spagetti, borde ju ha högre GI, eftersom den kan värmas från alla håll samtidigt.
|
Spaghetti har alltid lägst GI jämfört med annan pasta. Det har inte i huvudsak med värmningen att göra, utan att enzymerna har lättare eller svårare att komma åt att bryta ned strukturen.
|
|
|
2005-07-16, 14:09
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Spaghetti har alltid lägst GI jämfört med annan pasta. Det har inte i huvudsak med värmningen att göra, utan att enzymerna har lättare eller svårare att komma åt att bryta ned strukturen.
|
Så om man jämför fullkornsspegetti med koktid 9 min med fullkornsspiralmakaroner med koktid 13 min (båda med identiska ingredienser - samma tillverkare) så har spagettin lägre GI, trots den lägre koktiden?
Varför har enzymerna lättare att komma åt att bryta ned strukturen på spiralmakaroner/gnocchi/lasagneplattor än på spagettisnören? Man får väl utgå från att man tuggar samtliga sorter till lika små bitar, eller?
|
|
|
2005-07-16, 14:14
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Koktiden har nästan inget med GI att göra, förutsatt att du kokar pastan så länge den är avsedd att kokas.
Det är normal tuggning som studerats; att tugga varje munfull i två minuter är inte vedertagen praxis.
"To see whether food form, the degree of cooking, or protein enrichment affected the glycemic response to pasta, we gave test-meal breakfasts to 13 diabetic patients. Macaroni had a significantly greater glycemic index (GI) (68 +/- 8) than spaghetti (45 +/- 6, P less than .01); the GI of star pastina was intermediate (54 +/- 6). The GI of spaghetti was not significantly affected by cooking for 5 or 15 min (45 +/- 6 and 46 +/- 5, respectively), or by protein enrichment (38 +/- 4)."
Diabetes Care. 1986 Jul-Aug;9(4):401-4.
"This study shows that the ingestion of spaghetti was associated with a slower gastrointestinal accessibility of the carbohydrates, which accounts for the low glycaemic index of spaghetti in NIDDM subjects."
Eur J Clin Nutr. 1994 Nov;48(11):776-80.
|
|
|
2005-07-16, 16:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Liten Men Fet
Nu vet jag ju inte hur lång du är men du säger att du väger 55 kilo och att du gymmar 3-4 ggr/vecka. Jag tycker inte du ska oroa dig för att stoppa i dig lite onyttig mat, se bara till att det är ordentligt med protein.
Liten gissning är att du är i tonåren och då har du en ämnesomsättning som är HÖG, du växer ju fortfarande naturligt plus att du tränar. I mina tonår så åt jag allt som inte var fastsvetsat och jag hade rutor på magen tills jag blev 25...
Nu hoppas jag att jag inte förolämpade dig genom att gissa åldern. 
|
Nej då du gissade helt rätt, 18 år, 179 cm.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:08.
|

|