Jag skulle nog ändå ge Ekenberg min röst framför Hammar; jag tycker att Hammar är lite FÖR mesig ibland just när det gäller hanteringen av sådant som går lite väl mycket på tvärs mot den gängse bilden av den snälle, för den lagommoraliske genomsnittssvensken okontroversielle "Thorvaldsenjesus", även när det gäller samma typ av konflikt INOM kyrkan. Dock skall det sägas att han har fått betydligt mer skit av tyckare både massmedia och inom kyrkan än han förtjänar, för han har ju sagt mycket utöver sina kritiserade uttalanden om jungfrufödseln, mycket som varit BRA. Och han lyssnar ju på argumenten från de som tycker annorlunda än han själv, vilket inte direkt var fallet med pastor vadhannuhette i Studio Ett, som mest påminde om en hund inträng i ett hörn i sitt sätt att vildsint - och tämligen enkelspårigt - försvara sig.
Själv har jag uppmanat min lillasyster, som läser teologi, att lyssna på programmet (Hon hade missat det och gör för tillfället ändå praktik i en församling, så jag vet inte om det verkligen rört upp en sådan storm som media vill göra gällande ...? Trots allt "stormar" det ju in till Ring P1 varje dag också ...) och inväntar med spänning vad som kommer fram efter diskussionen mellan henne och hennes kompisar, kursare och arbetskamrater på nuvarande praktik, som samtliga är betydligt kunnigare än jag både när det gäller vad som faktiskt står i texterna (alla texter, inte bara de citerade) och vilka olika sätt det finns att tolka dem.
|