Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-06, 10:46   #1
Sick-Dog
Registered User

Sick-Dogs avatar

Reg.datum: Jun 2004
Dator problme, förstår lixom inte =(

texten är skriven under press så stavfel etc kan förkomma *

Okej till problemet, den senaste månaden har datorn låst sig tottalt hela tiden , kan gå 5 till 20 min sen måste jag starta om allt från början, alltså det kan komma när som helst vare sig jag är på nätet osv, iallafall jag har dom senaste uppdateringarna från ms och kaspersky, kört scanning inga virus etc senaste drivrutinerna för grafikkortet 9600lx eller nått sånt, gjort en felsökning och kommit fram till att det är antigen cpu/moderkortet/grafikkortet, alla fläktar verkar fungera cpu temp runt 44 main board temp 31, är där nån som vet vad det är som händer, och hur jag fixar det ? har ny hd och allt så den är tipp top.
Gammal 2005-07-06, 10:48   #2
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Sick-Dog

Okej till problemet, den senaste månaden har datorn låst sig tottalt hela tiden , kan gå 5 till 20 min sen måste jag starta om allt från början, alltså det kan komma när som helst vare sig jag är på nätet osv, iallafall jag har dom senaste uppdateringarna från ms och kaspersky, kört scanning inga virus etc senaste drivrutinerna för grafikkortet 9600lx eller nått sånt, gjort en felsökning och kommit fram till att det är antigen cpu/moderkortet/grafikkortet, alla fläktar verkar fungera cpu temp runt 44 main board temp 31, är där nån som vet vad det är som händer, och hur jag fixar det ? har ny hd och allt så den är tipp top.
Hur varmt är grafikkortet? Dvs, hur varmt blir det när du dammar igång vad du nu gör efter 5-20 minuter? Fixar din PSU att försörja allting?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-06, 10:57   #3
Kwon
<Walking Apocalypse>

Kwons avatar

Reg.datum: Jun 2003
Har du installerat massa nya drivers?

Testa avinstallera alla grafikdrivers och installera sedan de grundläggande drivrutinerna du har på CD:n.

Möjligt att du kanske installerat någon ny experimentell drivrutin? Dessa kan stöka till det och låsa burken titt som tätt.

Kan också vara överhettning, kan behövas en rejäl fläkt etc
Gammal 2005-07-06, 11:10   #4
Sick-Dog
Registered User

Sick-Dogs avatar

jwzrd - inte anmärkningsvärt varm därför jag är lite tveksam, kan även tillägga att, dom gånger jag vet i förväg att den kommer låsa sig är på morgonen när datorn startras upp för första gången, tar högst 3 min innan den låser sig vare sig jag öppnar nått program eller låter den vara, vad är psu? har ganska basic dator utan massa krims krams alltså bara det man behöver 1 hd 1 grafikkort osv.

kwon- har redan testat alla möjliga kombinationer nä'r det kommer till drivrutiner, problem kvarstår på alla =(
Gammal 2005-07-06, 12:03   #5
hasse36
Kolos egen språkpolis

hasse36s avatar

Reg.datum: Jan 2005
Av med kåpan och fram med en vanlig bordsfläkt. Jag har diagnosticerat värmeproblem mer än en gång med den metoden.

Ett bombsäkert sätt att göra rollbacks är att backuppa systemenheten med Norton Ghost innan man installerar någonting. Det tar bara 3-4 minuter och är guld värt.
Gammal 2005-07-06, 12:16   #6
Gabber
Softpr0n 4 Life

Gabbers avatar

Reg.datum: Apr 2003
Citat:

jag hade liknande fel i en dator och då var det dels problem med ramminnet, en av modulerna hade gått sönder elelr vad man säger, och jag fick blåskärm eller fryst bild efter 5-60 min.

en annan gång var det problem med SATA hårddisken (MAXTOR) så kolla det också om du har
Gabber är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-06, 12:18   #7
HajduMan
Itty bitty teeny weeny bodyfitness string bikiniboy

Reg.datum: Feb 2003
Symtomen verkar vara överhättning eller problem med grafikkortet, men eftersom du säger att det e som det ska så kan det vara hårddisken, testa med en annan hårddisk, eller annat grafikkort och se hur det funkar då

troligast är att det e grafikkortet...

Jag tror inte det är ramminnet som nämns ovan, för effekten av trasigt minne brukar vara autoomstart av datorn lite när som helst

Senast redigerad av HajduMan den 2005-07-06 klockan 12:21.
HajduMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-06, 12:50   #8
High1ander
Mycket Irriterande

High1anders avatar

Reg.datum: May 2004
Kan också vara någon RAM-sticka som är delvis trasig...
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-06, 12:55   #9
Sick-Dog
Registered User

Sick-Dogs avatar

Hasse36 - får fundera på saken, nu har jag iofs ingen bordfläkt men sånt går ju att fixa.

Gabber - tror inte det är ram, har redan testat, isf skulle vara om båda är kassa, men känns lite långsökt. kör med ide så där är det lugnt.

hajduman - trodde som du i början att det var hdn, iom att det var en ibm från den "mindre attraktiva serien" så verkade allt ganska uppenbart, men som sagt fick hem den nya hdn igår och tog bort IBM disken, men problemet kvarstod. ska försöka låna ett grfik kort under dagen o se.

ialla kört nu i felsäkert läge i över 40 min utan några problem, om det nu kanske kan vara till nått hjälp`?
Gammal 2005-07-06, 12:56   #10
Gabber
Softpr0n 4 Life

Gabbers avatar

Citat:
Hasse36 - får fundera på saken, nu har jag iofs ingen bordfläkt men sånt går ju att fixa.

Gabber - tror inte det är ram, har redan testat, isf skulle vara om båda är kassa, men känns lite långsökt. kör med ide så där är det lugnt.

hajduman - trodde som du i början att det var hdn, iom att det var en ibm från den "mindre attraktiva serien" så verkade allt ganska uppenbart, men som sagt fick hem den nya hdn igår och tog bort IBM disken, men problemet kvarstod. ska försöka låna ett grfik kort under dagen o se.

ialla kört nu i felsäkert läge i över 40 min utan några problem, om det nu kanske kan vara till nått hjälp`?
då måste det ju nästan vara drivrutinsproblem
Gammal 2005-07-06, 12:58   #11
Sick-Dog
Registered User

Sick-Dogs avatar

30 sekunder efter jag skickade inlägget, så låste sig skiten, så det funkar inte i felsäkert läge heller =(

Senast redigerad av Sick-Dog den 2005-07-06 klockan 13:01.
Sick-Dog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-06, 13:05   #12
Gabber
Softpr0n 4 Life

Gabbers avatar

har du provat enkla saker som ny kabel, ny uttag m.m.? kan väl vara problem med strömmen också.

om det hänger sig i fläge så känns det som hårdvarufel.

som sagt tidigare, byt grafikkort, ram, nätagg till kraftigare, ta ut några diskar och prova om du har fler, kan vara en disk.
Gammal 2005-07-06, 13:27   #13
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Tycker de luktar nerlusad dator av spyware etc , de står inte om mansinen slår av sig själv eller om den blir så seg så andvändaren själv bootar om den.

Mer info tack.
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-06, 14:00   #14
axlpxl
Banned

axlpxls avatar

Reg.datum: Nov 2004
Skoj att det finns så många datorkunniga här på kolozzeum
axlpxl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-06, 15:37   #15
epkmack
Registered User

Reg.datum: Sep 2003
Du säger att du testat minnena. HUR har du testat dem?
VAD har du för minnen, cpu, mobo?
epkmack är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.