2005-05-28, 12:55
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Anticatabolic Acid
Hej, jag har köpt Anticatabolic Acid från Fairing. Jag är medveten om att det finns flera sudier som visar på noll effekter för tränande av l-glutamin och (som i detta fallet) glutaminpeptid. Jag har dock bestämt mig för att tro at glutamin fungerar. Jag vänder mig därför inte till glutaminskeptikerna med min fråga, utan till de som brukar preparatet (om det finns några):
Hur bör jag dosera? Burkens etikett säger 5 ml före och efter träning. Jag har dock läst att många som tar l-glutamin tar större doser, 5-10 g åt gången. 5 ml borde ju inte bli mer än högst tre gram. Detta preparat är ju dessutom en peptid, vilket kanske borde innebära en högre dos än rena glutamintillskott?
|
|
|
2005-05-28, 13:27
|
|
Registered User
|
Jag vet inte vad som gäller för glutaminpeptid faktiskt. Men Förmodar att lika mycket pulver som vid rent glutamin bör funka.. Jag har kännt av effekt med glutamin! Men det finns nog lite olika grejer verkar det som, eiselts tex är smaklöst och det upp,evde jag kreatin-liknande effekt av när jag tog 20-30 g. per dag. Jag tog en rejält rågad tesked (5-10 g) till frukost, före- och efter träning, samt ibland en tesked före sänggående. Vet inte om det är "vetenskaplig optimal dos" men det var en klar skillnad när jag tog det mot när jag la av.
Star:s glutamin å andra sidan smakade sött och lite "unket" och av deras glutamn upplevde jag inga resultat alls.
Men en grej som du inte tar upp men som jag undrat över, är hur glutaminet bör tas... Om upptaget är bäst med mat eller på tom mage? På tom mage borde det ju förbrännas till energi (likt en proteindrink) men å andra sidan har jag läst att glutaminupptaget inte prioriteras av kroppen när det tas i en proteindrink t.ex. Någon som vet vad som gäller???
(Ursäkta om jag snor din tråd lite granna, men frågorna hör ju ihop delvis...  )
|
|
|
|
2005-05-28, 15:34
|
|
Registered User
|
Låt säga att du började ta 10 g glutamin fyra ggr om dagen (morgon, pre-wo, post-wo och kväll); det innebär ju 160 nya kalorier ifrån protein (inte så jävla mycket, men ändå). Var det något du kompenserade för i din övriga kost, dvs: lät du glutaminet ersätta andra proteiner, eller använde du det som ett tillägg?
|
|
|
2005-05-28, 15:51
|
|
Registered User
|
Nej, jag bara la till det till kosten i övrigt! Kalorierna från glutaminet ör för mig irrelevanta,
|
|
|
|
2005-05-28, 16:10
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Om jag skulle använda glutamin så skulle jag dosera ca 10 g per dag på ett ungefär, gäller vanligt glutamin.
Doseringen för peptid vet jag inte om det är så mycket annorlunda utom att man får kolla på andelen glutamin och sen öka mängden efter det.
Ekonom: 40 g glutamin, ca 160 kcal tar du inte bort lika mycket från kosten så vet du ju inte om det är den lilla kaloriökningen eller om det är glutaminet som "ger" något. Eller för den delen om det är den ökade proteinmängden som ger något.
|
|
2005-05-28, 16:19
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Mmmm... Lägger man till 40 gram protein utan att reducera något annat ger det säkert "effekt"... Vare sig proteinet heter glutamin eller tonfisk...
|
|
|
2005-05-28, 18:35
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Mmmm... Lägger man till 40 gram protein utan att reducera något annat ger det säkert "effekt"... Vare sig proteinet heter glutamin eller tonfisk...
|
He, om jag lägger till 20-30 gram vilket var doseringen, av vanligt protein, dvs. en proteindrink extra, eller snarare ett glas mjölk för o få 160 kcal. så ger det mig nog inget. Mitt proteinintag flukturerar nog med +/- 30-40 gram per dag i regel ändå (beroende på diverse faktorer.) Så jag känner mig nog rätt säker på att lite extra glas mjölk per dag INTE ger några direkta effekter, tro mig!
Den effekt som jag fick av glutamin, var snarlik den kreatinmonohydrat ger; ett ökat "tryck" i kroppen. Vet inte om det beror på glutaminets inlagringsförmåga av glykogen som i sin tur binder vätska som i sin tur ger bättre tryck, eller varför...
Upplevde att styrkan och orken ökade efter nån veckas användande. Denna effekt mattades av efter jag la av med det, men vid 10 g. /dag märktes ingenting! Det var först då jag kom upp till ovan nämnda doseringar som jag märkte tryck-, ork-, och styrkeökningar.
Men tro mig, jag känner min kropp så pass bra, ett glas mjölk ~160 kcal. ger ingen samma effekt på mig.
|
|
|
|
2005-05-28, 19:44
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Den effekt som jag fick av glutamin, var snarlik den kreatinmonohydrat ger; ett ökat "tryck" i kroppen.
Okej..
"It is concluded that ingestion of a glutamine/carbohydrate mixture does not increase the rate of glycogen resynthesis in muscle. Glycogen resynthesis rates were higher, although not statistically significant, after ingestion of the drink containing the wheat and whey protein hydrolysate compared to ingestion of the control and free glutamine drinks.."
Int J Sports Med. 2000 Jan;21(1):25-30.
Kanske inte gäller, då.
Senast redigerad av King Grub den 2005-05-28 klockan 19:48.
|
|
|
2005-05-28, 22:43
|
|
Registered User
|
Citat:
Den effekt som jag fick av glutamin, var snarlik den kreatinmonohydrat ger; ett ökat "tryck" i kroppen.
Okej..
"It is concluded that ingestion of a glutamine/carbohydrate mixture does not increase the rate of glycogen resynthesis in muscle. Glycogen resynthesis rates were higher, although not statistically significant, after ingestion of the drink containing the wheat and whey protein hydrolysate compared to ingestion of the control and free glutamine drinks.."
Int J Sports Med. 2000 Jan;21(1):25-30.
Kanske inte gäller, då.
|
hehe du med dina studier..
"The participants completed three glycogen-depleting weight training sessions. After each session they received one of three different drinks (by a systemic rotation), a carbohydrate solution (61-grams), a glutamine solution (8-grams), or a combination of both. The muscle biopsy results revealed that 8 grams of glutamine was as effective as 61-grams of glucose for restoring muscle glycogen levels, while the combination of glucose and glutamine restored whole body glycogen levels more effectively than either supplement taken separately."
J.Appl.Physiol.86;6:1770-1777, 1999
Det här är ju att annat perspektiv på saken.
Enlig vissa studier ska ju exempelvis 19-norandrostenedione va effektivt, enlig andra studier inte.. Jag har två polare som körde på det då det var laglig, den ena fick riktigt sjyssta resultat, den andra fick en typisk biverkning som är högst otrevlig och dessutom inga förändringar på vare sig styrka eller muskelvolym.
Samma sak med HMB, jag upplevde ingen effekt alls, medans min träningspolare gick upp 6 kg och ökade rejält i styrka.. Samma skillnad återigen såg jag och mina träningspolare med Eiselts gamla produkt "triboxin" som fanns för 5-6 år sen..Det är ju samma med mediciner, vissa får kraftiga biverkningar, andra inte
Kontentan som jag tror, är att man måste hitta det som funkar för en själv. Studier och "andras resultat" säger kanske inte allt, alla gånger. Det finns ju alltid på samtliga ovannämnda produkter studier som visar på att 19-nor, HMB, tribulus, glutamin etc etc både är resultatsgivande, respektive verkningslösa...
|
|
|
|
2005-05-29, 06:35
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonom
"The participants completed three glycogen-depleting weight training sessions. After each session they received one of three different drinks (by a systemic rotation), a carbohydrate solution (61-grams), a glutamine solution (8-grams), or a combination of both. The muscle biopsy results revealed that 8 grams of glutamine was as effective as 61-grams of glucose for restoring muscle glycogen levels, while the combination of glucose and glutamine restored whole body glycogen levels more effectively than either supplement taken separately."
|
I levern.
Från fullängdsstudien:
"The promotion of muscle glycogen synthesis by consumption of glucose polymer and of glutamine was not additive. However, the addition of glutamine to the glucose polymer drink resulted in a greater storage of carbohydrate in sites other than skeletal muscle, the most likely candidate being the liver."
Frågan är om ett glutamintillskott behövs för att ge snabbare och större glykogeninlagring; ett vanligt intakt protein ger snabbare glykogeninlagring i muskulaturen:
"In conclusion, the present results suggest that a distinct advantage in muscle glycogen storage can be achieved after exercise with the addition of protein to a carbohydrate supplement. An important observation in the present study was the rapid increase in muscle glycogen storage during the first 40 min of recovery as a result of the CHO-Pro treatment. Glycogen storage rates with the CHO-Pro treatment were 2-4 times faster than with the HCHO and LCHO treatments and accounted for ~50% of the glycogen stored during the 4-h CHO-Pro recovery period. Glycogen storage for the HCHO and LCHO treatments did not reach the level obtained during the first 40 min of the CHO-Pro treatment for 2 h."
Early postexercise muscle glycogen recovery is enhanced with a carbohydrate-protein supplement, J Appl Physiol 93: 1337-1344, 2002.
Senast redigerad av King Grub den 2005-05-29 klockan 06:42.
|
|
|
2005-05-29, 07:54
|
|
Registered User
|
Jaha, så blev denna tråd en debatt om huruvida glutamin fungerar eller inte - trots min disclaimer i första inlägget.
Frågan var: Hur dosera Glutaminpeptid?
|
|
|
2005-05-29, 10:13
|
|
Registered User
|
Citat:
I levern.
Frågan är om ett glutamintillskott behövs för att ge snabbare och större glykogeninlagring; ett vanligt intakt protein ger snabbare glykogeninlagring i muskulaturen:
|
Nej, det är inte frågan. suck, jag får väl posta om det jag skrev:
Den effekt som jag fick av glutamin, var snarlik den kreatinmonohydrat ger; ett ökat "tryck" i kroppen. Vet inte om det beror på glutaminets inlagringsförmåga av glykogen som i sin tur binder vätska som i sin tur ger bättre tryck, eller varför...
Upplevde att styrkan och orken ökade efter nån veckas användande. Denna effekt mattades av efter jag la av med det, men vid 10 g. /dag märktes ingenting! Det var först då jag kom upp till ovan nämnda doseringar som jag märkte tryck-, ork-, och styrkeökningar.
Om du läser vad jag skrev, så skrev jag att jag inte vet vad det var som levererade resultat! Det kanske va inlagringen, men det kan precis lika gärna vara något annat (inte de 80-120 extra kalorierna). Du förstår, jag hade inte grundat den åsikten på den studie jag hänvisade till. Jag hänvisade till den för att visa dig att det finns många tusen studier som många gånger visar direkt motsägande resultat sinsemellan.
Jag grundar inte mina åsikter här på vad någon har forskat fram på andras kroppar, såtillvida inte resultaten från denna studie överenstämmer med mina resultat. Om jag har en åsikt om huruvida en produkt eller någon metod etc. fungerar, så är det uteslutande grundat på erfarenhet! Och lång erfarenhet. Efter att ha använt en produkt kontinuerligt i två-tre månader. Och gjort detta ett antal gånger de senaste åren, så vet man om något fungerar eller inte! Efter att ha tränat väldigt länge så känner man sin kropp såpass bra så man tror inte att ett extra glas mjölk under två månader gör samma sak! Förstår av dina inlägg att dömma att du tycker glutamin är verkningslöst. - ok, fine.
Akilles: ingen verkar veta dosering på glutamin-peptid. Maila fairing! De borde kunna ge dig ett vettigt svar. För att summa upp: Prova dig fram, börja med den dos de rekommenderar, den kan du förmodligen trappa upp sedan, uppger de att du ska dosera peptid likadant som rent glutamin (samma kvantiteter) Så bör du kunna gå upp till 20-30g. /dag, som skrivet tidigare, det var först runt denna dosen jag fick resultat av det, och jag har många polare som är av samma åsikt gällande glutamin, samt några som tycker det är totalt värdelöst!
|
|
|
|
2005-05-29, 10:24
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles
Jaha, så blev denna tråd en debatt om huruvida glutamin fungerar eller inte - trots min disclaimer i första inlägget.
Frågan var: Hur dosera Glutaminpeptid?
|
Räkna på hur mycket glutamin det innehåller och så kör du på de "vanliga" siffrorna, ett PM/mail till Fairing eller Peter här på forumet är inte heller någon dum idé alt så kan du ju följa doseringen på burken.
Det finns inga "rekommenderade doseringar" som det gör för t ex kreatin då ingen alltså har lyckats visa på några effekter hos idrottare med advekat kost, därav problemet.
Jag hoppas det sista med nöd och näppe undviker att lägga mer ved på debatten om glutamin, jag kan däremot tänka mig att droppa några referenser i en annan tråd om den blir intressant.
|
|
2005-05-29, 14:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2002
|
Det brukar vara ca 30 % L-glutamin i glutaminpeptiderna.
/ Henrik
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:47.
|

|