Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-05-29, 21:36   #1
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Då sa Frankrike nej....

Nu är det ett faktum, det blev ett nej. Det kan man ju tycka vad man vill om men jag kan inte göra mig av med känslan att det inte riktigt handlade om konstitutionen utan mer ett allmänt missnöje med EU eller kanske till och med inrikespolitik.
Det är ett gissel att EU som är så stort och mäktigt inte har någon vettig konstitution men det är samtidigt ett gissel att det befintliga förslaget (enligt andrahandsuppgifter, har bara läst sammanfattningar) innehåller så mycket som kanske inte ska ingå i en sådan, såsom detaljstyrning av politik.

Vad tror ni resultatet kommer bli i Sverige, kommer det att bli en folkomröstning och om så, hur kommer det att gå?
Gammal 2005-05-29, 21:38   #2
palme
Välhängd medlem

palmes avatar

Reg.datum: Oct 2002
Blir lätt en Nej om det blir folkomröstning, nånting S vill undvika, men tror inte de kan ta beslutet utan en folkomröstning.

Support 81
palme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-29, 21:40   #3
Ame
Friidrott

Ames avatar

Reg.datum: Mar 2005
Rent spontant tror jag att Sverige kommer rösta nej. Har dock inte koll på om man gjort några undersökningar om det och vad de har haft för resultat.
Ame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-29, 21:42   #4
Myten
Banned

Mytens avatar

Reg.datum: Aug 2003
Tror vi skulle rösta Ja, eftersom Sverige är ett av de länder som drivit frågan om ett mer öppet EU!
Flyttas makten från Ministerrådet till parlamentet, kan det betyda mer öppna diskussioner och mer inflytande för de mindre länderna, kort och gott mer demokrati!
Som det diskuteras tidigare så är det av olika anledningar till varför fransmännen röstar nej, en av de största anledningarna till att folk röstar nej är okunnighet och att man är rädd för att Frankrikes makt ska bli mindre!

Sen kan man rösta nej som en ren protest mot EU i sig, vilket inte är en överaskning om det sker i Sverige!
Det som får mig att grubbla när det gäller den nya konstitutionen är försvarsdelen, vilket får en att tveka lite!
Ska Eu ha ett gemensamt försvar och skydda varandra vid eventuella militära angrepp?

Senast redigerad av Myten den 2005-05-29 klockan 21:51.
Myten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-29, 21:43   #5
victor_n
is this real life

victor_ns avatar

Reg.datum: Nov 2004
sj hoppas jag på ett nej=/
victor_n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-29, 21:50   #6
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Myten
Sen kan man rösta nej som en ren protest mot EU i sig, vilket inte är en överaskning om det sker i Sverige!
Citat:
Ursprungligen postat av victor_n
sj hoppas jag på ett nej=/
Ungefär såhär menar du?
Gammal 2005-05-29, 21:52   #7
Myten
Banned

Mytens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Ungefär såhär menar du?

Ja det va ett bra exempel, det är inne att rösta nej!
Gammal 2005-05-29, 21:53   #8
Destra
Registered User

Reg.datum: Dec 2004
Det kommer inte att bli någon omrösting, vi "vanliga" människor (dvs icke politiker) förstår ju inte vad konstitutionen innebär.
Persson vill ju inte göra om misstaget som gjordes under EMU valet, då folket inte alls sypatiserade med hans åsikter.

Men om det skulle bli en folkomröstning tror jag att det skulle bli ett nej, detta pga att man sällan hör någonting bra om konstitutionen, utom från politikerna. Jag har då aldrig hört någon prata positivt om den.
Gammal 2005-05-29, 22:00   #9
Baha
Way of the ape

Bahas avatar

Reg.datum: Oct 2001
Håller med, dom enda som talar väl om konstitutionen är bara politiker eller såna som gillar att diskutera politik och därför fått alla sina ideer från politiker.

Att det skulle bli ett nej om sverige röstade råder det ingen tvivel om som jag ser det.

Senast redigerad av Baha den 2005-05-29 klockan 22:07.
Baha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-29, 22:07   #10
victor_n
is this real life

victor_ns avatar

Citat:
Ungefär såhär menar du?

är inte så insatt inom politik men vad EU i mina ögon gett oss i svergie är inte ett dyfft faktiskt!
Gammal 2005-05-29, 22:16   #11
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
är inte så insatt inom politik men vad EU i mina ögon gett oss i svergie är inte ett dyfft faktiskt!
Därför röstar du för att vi ska vara kvar i ett konstitutionslöst EU?
Gammal 2005-05-29, 22:19   #12
victor_n
is this real life

victor_ns avatar

Citat:
Därför röstar du för att vi ska vara kvar i ett konstitutionslöst EU?

som sagt är inget snille när det gäller politik så du lär väll knäcka mig som en salt pinne men det inflytandet jag fått av hur allt ändrades efter vi gick med i EU inte var ett bra steg.. som sagt detta är vad jag har fått höra av vuxna och insatta i min närhet eftersom jag inte är 100% intreserad av sveriges politik alls...
Gammal 2005-05-29, 22:20   #13
Myten
Banned

Mytens avatar

Stupid is what stupid does!
Gammal 2005-05-29, 22:28   #14
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
som sagt är inget snille när det gäller politik så du lär väll knäcka mig som en salt pinne men det inflytandet jag fått av hur allt ändrades efter vi gick med i EU inte var ett bra steg.. som sagt detta är vad jag har fått höra av vuxna och insatta i min närhet eftersom jag inte är 100% intreserad av sveriges politik alls...
Rannsakade mig själv och kom fram till att jag faktiskt(!) inte är ute efter att försöka äga upp dig eller någon annan utan känner mig faktiskt lite bedrövad över det faktum att det finns så många som kommer att rösta på något annat än just konstitutionen alternativt vara dåligt informerade om vad denna innebär. Eller hur bisarrt det är att något så stort inte har en genomtänkt(?) grundlag att vila på.

Hur tackla detta då? Jag tror en vettig sammanfattning skulle ta max en timme för medelsvensson att läsa och förstå men en timme skulle inte vara enkelt nog är jag rädd. Väldigt få skulle orka ens det.
Gammal 2005-05-29, 22:31   #15
Myten
Banned

Mytens avatar

Citat:
Rannsakade mig själv och kom fram till att jag faktiskt(!) inte är ute efter att försöka äga upp dig eller någon annan utan känner mig faktiskt lite bedrövad över det faktum att det finns så många som kommer att rösta på något annat än just konstitutionen alternativt vara dåligt informerade om vad denna innebär. Eller hur bisarrt det är att något så stort inte har en genomtänkt(?) grundlag att vila på.

Hur tackla detta då? Jag tror en vettig sammanfattning skulle ta max en timme för medelsvensson att läsa och förstå men en timme skulle inte vara enkelt nog är jag rädd. Väldigt få skulle orka ens det.

Eller att man läser tidningen eller tittar på Rapport!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:18.