Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-22, 08:07   #1
Jet
*** syd

Jets avatar

Reg.datum: Apr 2003
Synsam reklamen

Har undrat över detta varje gång jag sett den:

Varför har ´Synsam en reklamfilm med en tillsynes heterosexuell optiker som är duktig på "glas", och en tillsynes homosexuell man påklistrad på ryggen som är duktig på bågar?

Eftersom jag är aningen dum i huvet (The Mentor´s kommentar) så kanske någon smartare människa kan förklara.
Jet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 08:10   #2
John M
Registered User

John Ms avatar

Reg.datum: Feb 2002
Jag har inte en aning, men jag hatar den där reklamen
John M är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 08:11   #3
Calleman
Registered User

Callemans avatar

Reg.datum: Jan 2004
Ja, det kan inte jag i alla fall. Tycker bara den är urbota dum! Man undrar verkligen vad som snurrade runt i de marknadförarnas huvuden när de kom på denna idé.

Men samtidigt ska de ha credit för en sak, reklamen sticker ut och man minns företaget som står bakom. Trots allt det som är syftet med reklam!
Calleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 08:14   #4
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag hatade Synsams reklamidéer redan innan, eftersom de marknadsför sina kontaktlinser stenhårt med argumentet att det är så oerhört FUUUUULT med glasögon att väl INGEN kan vilja ha det respektive bör tvingas att ha det (och därmed bli utstött ur den sociala gemenskapen för all framtid?). Men det är klart att man som bitter glasögonorm inte är särskilt objektiv ...
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 08:38   #5
daja
Mr Bananfjant

dajas avatar

Reg.datum: Jul 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Calleman
Ja, det kan inte jag i alla fall. Tycker bara den är urbota dum! Man undrar verkligen vad som snurrade runt i de marknadförarnas huvuden när de kom på denna idé.

Men samtidigt ska de ha credit för en sak, reklamen sticker ut och man minns företaget som står bakom. Trots allt det som är syftet med reklam!
syftet med reklam måste ju ändå vara att marknadsföra en produkt eller ett företag så att kunder associerar detta med något bra/positivt.
All uppmärksamhet är ju inte bra. Jag undviker vissa märken endast pga otroligt idiotiska reklamfilmer som retat gallfebern på mig. Oftast går det ju att till samma pris hitta något substitut och ogillar man en produkt (oavsett anledningen) varför då köpa den?
daja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 08:42   #6
Calleman
Registered User

Callemans avatar

Jovisst, men står man utan info och vill ha t ex ett par nya glasögon och vet namnet på ett ställe (Synsam i detta fall), så tar man omedvetet det stället eftersom det "känns" bäst.

Sen att påstå att just Synsam reklamen är ngn lyckad reklam vill jag inte stå bakom. Men att de väckt ett igenkännande beteende kommer man inte ifrån. Gör säkert att en hel del människor väljer just dem, tyvärr!
Gammal 2005-04-22, 08:46   #7
daja
Mr Bananfjant

dajas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Calleman
Jovisst, men står man utan info och vill ha t ex ett par nya glasögon och vet namnet på ett ställe (Synsam i detta fall), så tar man omedvetet det stället eftersom det "känns" bäst.

Sen att påstå att just Synsam reklamen är ngn lyckad reklam vill jag inte stå bakom. Men att de väckt ett igenkännande beteende kommer man inte ifrån. Gör säkert att en hel del människor väljer just dem, tyvärr!
säkerligen dyker Synsam upp ibland hos folk som sett reklamen, men jag tror många ändå tänker efter lite och funderar på vad de fått för bild av produkten. Reklam kan ju båda lyfta och stjälpa.
Nu beöver jag inga linser eller glasögon men jag hade valt ett annat ställe att inhandla dom om det fanns ok alternativ.
Gammal 2005-04-22, 08:53   #8
Calleman
Registered User

Callemans avatar

Nej, i dagsläget hade jag inte heller velat välja deras produkter. Men samtidigt kommer denna reklam vara glömd redan om ett par månader, med företagsnamnet insvetsat i våra huvuden.

Skulle jag då behöva glasögon, så är det inte omöjligt att man hade begett sig till Synsam.

Fast i det här fallet skulle jag nog inte gjort det, efter vår lilla diskussion lär man inte glömma den där förbannat dåliga reklamen
Gammal 2005-04-22, 08:56   #9
daja
Mr Bananfjant

dajas avatar

Nej jag ska gå en kamp mot usla reklamfilmer. "Reklam"era skiten!
Gammal 2005-04-22, 09:48   #10
Grisen
Registered User

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Jet
Har undrat över detta varje gång jag sett den:

Varför har ´Synsam en reklamfilm med en tillsynes heterosexuell optiker som är duktig på "glas", och en tillsynes homosexuell man påklistrad på ryggen som är duktig på bågar?

Eftersom jag är aningen dum i huvet (The Mentor´s kommentar) så kanske någon smartare människa kan förklara.
De spelar på sterotyper och fördomar, homosexuella är trendriktiga, kreativa och har ett öga för mode. Medans den äldre herren med vit rock och propert utseende, speglar synsams auktoritära kunnande om optik.

De vill ha sagt att de har både kunnandet om opik och är trendiga.
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 09:51   #11
adde
A de e adde

addes avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Jag hatade Synsams reklamidéer redan innan, eftersom de marknadsför sina kontaktlinser stenhårt med argumentet att det är så oerhört FUUUUULT med glasögon att väl INGEN kan vilja ha det respektive bör tvingas att ha det (och därmed bli utstött ur den sociala gemenskapen för all framtid?). Men det är klart att man som bitter glasögonorm inte är särskilt objektiv ...
Vi får trycka upp pins med "Rör inte mina nördattribut!"

/adde

"Hellre en bra trekant än en ond cirkel"
adde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 09:59   #12
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Rätt intressant att det inte hörs några skrik om hur diskriminerande det är mot homosexuella och folk med glasögon. Homosexuella framställs som läspande fjollor tex; lite väl generaliserande?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 10:03   #13
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Vad är det som säger att den ena skulle vara homosexuell? Jag har då inte hört att hans sexuella läggning har nämts i reklamen. Jag tror att det är ni som har förutfattade tankar genom att anta att den ena måste vara bög.

Vad det handlar om är de har en stel forskare som bara bryr sig om funktionen, och en fjollig designer som bara bryr sig om utseendet. Jag tycker tanken är ganska bra.
Gammal 2005-04-22, 10:03   #14
abjorn
Norrlänningsjäkel

abjorns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Rätt glas.. och rätt bågar

Skitrolig reklam ju
abjorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 10:09   #15
Wayfaerer
Registered User

Wayfaerers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Loke
Vad är det som säger att den ena skulle vara homosexuell? Jag har då inte hört att hans sexuella läggning har nämts i reklamen. Jag tror att det är ni som har förutfattade tankar genom att anta att den ena måste vara bög.

Vad det handlar om är de har en stel forskare som bara bryr sig om funktionen, och en fjollig designer som bara bryr sig om utseendet. Jag tycker tanken är ganska bra.
Precis. Inte för att jag ens kom ihåg att det var just Synsam, men jag tycker garanterat det finns sämre reklamer.
Wayfaerer är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:40.