Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-05, 09:54   #1
BeatNec
Don't panic

Reg.datum: Mar 2005
skum mage

jag har förmodligen världens mest nerjobbade mage!

har haft problem med den i några år nu, ibland mer ibland mindre dock.

den sväller upp(som en "bäbis mage". jag är ganska smal i övrigt men med en bäbis/öl mage?!), de gör den nästan dagligen. är hår/lös i magen då å då, sällan "bra" i magen mer en någon enstaka dag.
sedan kan ja få grymt ont i magen(i perioder). och då finns de bara 2 saker som funkar, gå på toa eller lägga av en dånande 10sec fis!

har läst nått om att det tydligen kan vara IBS?

var hos läkaren för nått år sedan, men de hittade inget fel. först trode de att de va magsår sedan lite olika andra teorier, men när de gick så långt så att dom ville kör upp en slang....ja då backade jag ut. de va lixom inte värt å bli av med magonten då

så min fråga är vet ni något som ni tror ja kan testa för få bort detta?
kanske någon medicin mot magsmältning?

i övrigt så äter jag bra mat, gröt till frukost, allsidig mat till middag. är brevbärare så motion de får ja nu mer en någonsin.

Mvh,
BeatNec
BeatNec är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 11:46   #2
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
Det verkar som din mage sväller upp av någonting du äter, du kanske har dålig tollerans mot laktos?
Gammal 2005-04-05, 12:06   #3
krilleh
Banned User

krillehs avatar

Du kanske är orolig över nåt Då brukar man få ont i magen osv.. Hade jag iaf! Stress kan väl göra de också
krilleh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 12:30   #4
Lizzie
Registered User

Reg.datum: Apr 2005
Jag tycker oxå att det låter som en intolerans. Min syrra är laktosintolerant och det blir ungefär som du beskriver. Äter du mycket fibrer och dricker dåligt med vatten? Det skulle oxå kunna vara svaret. Testa dricka lite mer vatten isåna fall. Ett tips är ju att utesluta mjölkprodukter någon månad och se om det hjälper.
Lizzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 13:34   #5
AngelLove
Registered User

AngelLoves avatar

Reg.datum: Apr 2004
Det låter som intolerans i mina öron. Nu vet jag inte hur dina smärtor artar sig men då jag själv är intolerant mot rött/vitt kött och till viss del mjölk-produkter så kan jag säga att innan jag förstod sambandet och man åt ex kött så fick jag enorma magkramper. Sista gången fick jag 10mg morfin, skakade som ett asplöv och kunde inte stå upp på egen hand.

Testa att skriva upp allt du äter med klockslag under 2-3v tid, markera in _ALLA_ gånger som magen gör ont på och även faktiskt lägga med hur du varit i magen (hård/lös). Då har du en bra källa på att se ev samband med viss kost kontra magproblemen.

Vet själv hur det är med undersökningarna, många av dem är INTE roliga att genomlida och tyvärr för min del så fann inte läkarna något minsta någongång (har en sjukjournal som är tjockare än en 85årings enligt en läkare som anklagade mig för att lida av hypokondri). Intoleransen var ett tips jag fick från en kompis som själv var intolerant och sedan jag uteslutit kött ur menyn så har magen fungerat klockrent utan minsta smärta.
AngelLove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 14:27   #6
TylerDurden84
Registered User

TylerDurden84s avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av BeatNec
jag har förmodligen världens mest nerjobbade mage!

har haft problem med den i några år nu, ibland mer ibland mindre dock.

den sväller upp(som en "bäbis mage". jag är ganska smal i övrigt men med en bäbis/öl mage?!), de gör den nästan dagligen. är hår/lös i magen då å då, sällan "bra" i magen mer en någon enstaka dag.
sedan kan ja få grymt ont i magen(i perioder). och då finns de bara 2 saker som funkar, gå på toa eller lägga av en dånande 10sec fis!

har läst nått om att det tydligen kan vara IBS?

var hos läkaren för nått år sedan, men de hittade inget fel. först trode de att de va magsår sedan lite olika andra teorier, men när de gick så långt så att dom ville kör upp en slang....ja då backade jag ut. de va lixom inte värt å bli av med magonten då

så min fråga är vet ni något som ni tror ja kan testa för få bort detta?
kanske någon medicin mot magsmältning?

i övrigt så äter jag bra mat, gröt till frukost, allsidig mat till middag. är brevbärare så motion de får ja nu mer en någonsin.

Mvh,
BeatNec

Precis samma sak som med mig. Jag är laktosintolerant men min mage svullnar av nåt annat med, det blir en beafframage typ (även underhudsfettet är mycket lågt). Vad står IBS för?

<< Certified: Personal Trainer, Nutrition Coach and Gym-Instructor >>
TylerDurden84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 14:32   #7
BeatNec
Don't panic

tack så oerhört för alla svar!

jag tänker testa hoppa över mjölkprodukter ett tag till att börja med. när jag tänker efter så gjorde jag något ovanligt i går just när ja kom hem...ja drack 2 stora glas mjölk..kanske va de som satte sprett på magen? =D

Lizzie: jag dricker nog ett par liter vatten om dagen så det kan nog inte vara det och så äter jag fiberberikad gröt minst 1 gång om dagen.

just som du säger AngelLove ang smärta, det har faktist svartnat för ögonen ett par gånger pga smärta så visst kan de göra ont =/

ska ta å googla efter lite info om laktosintollerans nu, vet knappt vad de e hehe. antar att ja ska hålla mig borta från mjölk, ost, filmöljk typ?
men hur skall jag nu göra med gröten om jag inte får dricka mjölk!?
Gammal 2005-04-05, 14:37   #8
BeatNec
Don't panic

Irritable Bowel Syndrome.

"beafframage" hehe jo just de exakt så. har lurat lite på de nu, och tror att enda gången på dygnet som ja inte har de är nog på morgonen? kanske e morgonkaffet med en skvätt mjölk i som får den att svälla på en gång?
iof så har ju du det trots att du inte dricker mjölk... =/
ett tag trode jag att jag bara kanske hade onormalt mycket bukfett inne i magen, runt organ å sånt? alla lagrar ju fett på olikaställen?
Gammal 2005-04-05, 14:54   #9
TylerDurden84
Registered User

TylerDurden84s avatar

Allt det du skrev har jag själv tänkt/funderat på själv. Det är samma sak med mig på morgonen. Då är magen prima (det brukar den vara för de flesta i och för sig) men direkt efter frukosten så poppar kulmagen fram, vad jag än käkar - gröt, flingor, mackor eller vad som helst. Och den är kvar tills jag lägger mig. Hur testar man om man har det syndromet då? Finns det botemedel??

Gammal 2005-04-05, 15:09   #10
TylerDurden84
Registered User

TylerDurden84s avatar

Citat:
ska ta å googla efter lite info om laktosintollerans nu, vet knappt vad de e hehe. antar att ja ska hålla mig borta från mjölk, ost, filmöljk typ?
men hur skall jag nu göra med gröten om jag inte får dricka mjölk!?
Det finns laktosfri mjölk. Valio (ett finskt märke) som säljs i de flesta livsmedelsaffärer och de gör bara låglaktos/laktosfria produkter. Laktos betyder mjölksocker och finns i mjölkprodukter. Ost brukar i regel vara näst intill laktosfria!!

Gammal 2005-04-05, 15:20   #11
BeatNec
Don't panic

det fina med IBS är att det inte finns nått specifikt botemedel av vad jag förstått.

det är olika för alla. så man skall "testa sig fram" till vad som funkar/inte funkar att äta, sedan så snackas det om olika anti-stress saker. det finns en teori om att det är närverna i magen som har ballat ur ex. för 1 år sedan fick man en infektion i magen efter de så förstog inte magen att infektionen var borta och därför beter den sig extremt konstigt trots att det igentligen inte äör nått fel. har även läst att magen "rör på sig" väldigt mycket på en som har ISB tydligen.

obs detta var endast lite teorier som jag läst om tidigare idag.

det låter nästan lika mystiskt o odeffinerat som el-allergiker....
Gammal 2005-04-05, 15:30   #12
BeatNec
Don't panic

"Symptomen vid glutenöverkänslighet hos barn är viktminskning, undernäring och illaluktande, lösa och kletiga avföringar. Även oförklarlig trötthet och lågt blodvärde är karaktäristiska tecken på denna typ av överkänslighet. Hos vuxna är det svårare att diagnosticera glutenöverkänslighet på grund av att symptomen är mer diffus. "

kompis luktar du äckligt?
Gammal 2005-04-05, 15:53   #13
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Varför inte göra en endoskopi så slipper du gissa lika mycket vad som är fel?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 15:59   #14
BeatNec
Don't panic

vad är endoskopi? och vad kostar de?

"Glutenöverkänslighet ger dålig viktuppgång, stor buk, liten rumpa, tunna ben, buksmärtor, trött och grinigt barn." låter ju som mig
Gammal 2005-04-05, 16:08   #15
AndersHermansson
Doktor Anders

AndersHermanssons avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
vad är endoskopi? och vad kostar de?

"Glutenöverkänslighet ger dålig viktuppgång, stor buk, liten rumpa, tunna ben, buksmärtor, trött och grinigt barn." låter ju som mig
Endoskopi var det de ville göra när du backade ur. =)

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:03.