2005-02-13, 23:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
STarta ett gym
har funderat på att starta ett gym. kan tänka mig att flytta från sthlm en bit, skulle vilja veta om nån av er har nåt , så att man kan få tips ifall det går att tjäna lite pengar på det
tacksam för all hjälp
|
|
|
2005-02-13, 23:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Jag äger en kedja som kallas för SATS. Det var mycket slit första veckan, men nu börjar det ramla in tillräckligt med stålars för att jag ska kunna torka mig med hushållspapper!
|
2005-02-14, 00:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Inter Milan
har funderat på att starta ett gym. kan tänka mig att flytta från sthlm en bit, skulle vilja veta om nån av er har nåt , så att man kan få tips ifall det går att tjäna lite pengar på det
tacksam för all hjälp 
|
Hitta en stad/ort utan Friskis&Svettis och S.A.T.S så har du kanske en chans.
|
|
|
2005-02-14, 00:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
|
...sen kan man ju även låta folk träna månadsvis så de inte behöver binda upp sig på helårsavtal
...billigt med !!
...bra öppetider för folk som jobbar skift etc, verker som autogirogymmen tror att alla är arbetslösa eller jobbar 7-16
Senast redigerad av internethjälten den 2005-02-14 klockan 00:47.
|
|
|
2005-02-14, 00:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
|
Menar bara att de ofta tar "den stora massan" där mycket av pengarna verkar finnas.
Kanske kan ett gym som är öppet på vardagarna kl 16-23 vara nått att starta, samt på helgerna såklart, öppet när folk har tid att träna liksom.
|
|
|
2005-02-14, 00:54
|
|
Kolos egen språkpolis
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Inter Milan
tacksam för all hjälp 
|
Yeah, buddy! Se till att det finns 90-kiloshantlar så att jag kan träna hantelpress.
|
|
|
2005-02-14, 00:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
|
vet han inte hur han ska locka kunder från konkurenterna så kommer han nog inte ens klara av att få det gå runt om han så ägde det enda gymet i stan. Man måste vara påhittig o ha affärssinne.
|
2005-02-14, 01:16
|
|
Självgod idoit
Reg.datum: Sep 2004
|
Ge bort gratis handdukar och tvål.
|
|
|
2005-02-14, 01:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Ja. Skulle jag få en handduk och ett stycke tvål skulle jag rusa in o tjacka årskort på en gång!
|
2005-02-14, 07:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Griip
Ge bort gratis handdukar och tvål.
|
det är väl nästan standard att få handduk, tshirt o en väska när man köper ett helårskort. Dra till med ett erbjudande som folk inte kan motstå. Tex så kan du lösa ut dom från nåt autogirogym dom sitter fast på mot löfte att dom ska träna hos dig under en tidsperiod, 6 månader kanske. Och under den tiden får du se till att dom trivs så bra att dom fortsätter träna hos dig
|
2005-02-14, 08:30
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Är det ett seriöst projekt så får man väl tänka efter hur mycket tid man kan lägga ner själv, vilka andra gym det finns och vad som saknas. Prata med folk som redan driver gym eller tidigare har drivit.
24/7-gym saknas nästan alltid och då har man en fast kundkrets av seriöst tränande människor ganska snabbt, det är inget som säger att man måste ha samma öppettider för alla så man kan sålla bland de som har tillgång till gymet när man själv inte är där.
Vad ska erbjudas från gymets sida?
Ska det finnas massör, naprapat, hårfrisörska, kosttillskott, kostrådgivning, PT, tyngdlyftning, styrkelyft, aerobics, spinning osv, listan kan bli mycket lång.
Gör aldrig misstaget att köpa sämre maskiner för att spara några kronor och sen upptäcka att folk över 1,80 inte kan använda dem eller att vilken normaltränad 20-åring som helst kan maxa vikterna efter några års träning. Prova maskinerna innan de köps in och då inte bara själv utan samla ihop ett gäng som kan något om träning och är mellan 1,50 och 2,10 m långa med varierande styrka. Plocka även med några totalt gymovana och be dem testa inställningarna av maskinerna.
Anektdot. Jag testade en cablecross från en icke namngiven tillverkare och tycker att den var lite för låg för mig (Jag är hela 1,82 m över marken.) och att det bör bli problem om man är längre och får till svar att alla inte är lika långa som Atlas..
Problemet med längd gäller inte minst bänkar, böjställningar och powerrack, en bra böj/bänk-kombination kostar ca 20000 kr men är värt varje krona, särskilt om man ser till arbetsmiljön för personalen på gymet och att alla ska kunna träna där. All utrusting behöver inte vara av samma kvalitet men det underlättar.
Köp alltid in mer bänkar och bröstpressmaskiner än vad man tror går åt, dubblera hellre antalet bröstmaskinerna än att köpa in hela sortimententet från någon tillverkare.
En aerobicsal går att hyra ut till föreningar som söker plats att träna det de håller på med, kampsport, dans mm letar ofta efter utrymme som är bra och relativt billga samt där man kan hyra enstaka timmar varje vecka. Hyran är en fast inkomst, det går inte bort något för att avlöna instruktörer och det enda man gör är att plocka in pengarna.
Spinning med fasta kunder är bra, idrottsföreningar som hyr lokal och instruktör på fasta tider är väldigt lätt att planera, ger en stadig inkomst och framför allt väldigt lite jobb till skillnad med tidbokning.
Man kan tjäna mer pengar vs arbetsinsats om man öppnar ett litet gym med bra basutbud och sen inte tillför något mer än att öppna ett enormt gym med hur mycket utrustning som helst. Det finns ganska många som har tröttnat på stora gym där det i alla fall inte finns utrustning som går att träna på och när man når det stadiet så är det skönt att hitta ett bra gym med kunnigt folk. OBS! Inget skrot/"hardcore"-stället utan det ska vara bra utrustning rakt igenom, vara bra underhållet, städat osv.
|
|
2005-02-14, 08:42
|
|
Softpr0n 4 Life
Reg.datum: Apr 2003
|
nu börjar jag tänka på gymidén som jag hade igen. nu jobbar jag med ekonomi och marknadsföring samt pluggar till ekonom. ska få i mig det och skissa på mina egna idéer. jag skulle tro att ett gym är det enda som går att starta eget i nu utan att man får konkursstämpel på sig innan öppningsdagen.
allt annat är för svårt idag men gym kan man fixa om man tänker rätt och satsar hårt. frågan är vart pengarna ska komma ifrån.
någon som kan någonting om finansiering, det borde vara intressant för alla tror jag?
ALMI/NUTEK och sådant tror jag inte satsar på gym då de säger att det finns så många och för stora kedjor så det är omöjligt. Men att låna från bank är ju inte heller så klokt.
|
|
|
2005-02-14, 09:49
|
|
Blibloblooobli
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gabber
frågan är vart pengarna ska komma ifrån.
|
Det är ju ett av dom stora problemen. Att starta ett gym är inte gratis. Räkna med att en maskin kostar runt 30 000:- + moms, hantlar från 200-2000:- + moms styck, det behövs stänger, vikter, konditionsutrustning, osv, osv.
//Jörgen
|
|
|
|
2005-02-14, 10:00
|
|
Softpr0n 4 Life
Reg.datum: Apr 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen
Det är ju ett av dom stora problemen. Att starta ett gym är inte gratis. Räkna med att en maskin kostar runt 30 000:- + moms, hantlar från 200-2000:- + moms styck, det behövs stänger, vikter, konditionsutrustning, osv, osv.
//Jörgen
|
om man har en shysst idé och någonting som inte finns idag BRA presenterat, tror du inte att man kan sälja idén till företag inom hälovård friskvård??
att man får pengar på så vis??? låter tunnt men det har ju funkat med teknikidéer och företag som startat eget.
|
|
|
2005-02-14, 11:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
..
tackar er alla som skrivit nåt, så man skullle behöva minst 500 000 kr , nån som har lust att starta ett då
gabber kanske ????????
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:42.
|

|