Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-05, 22:51   #1
heljis
Registered User

heljiss avatar

Reg.datum: Oct 2004
Question Höjer man GI genom att tugga?

Jag har alltid hört att man ska tugga maten noggrannt, men för ett tag sedan slog en tanke mig.

GI är ju ett mått på hur fort blodsockret höjs, vilket indirekt är ett mått på hur snabbt maten passerar genom magen och ut i tarmen. Finfördelad föda har högre GI (tex potatismos vs hel potatis) och mer svårsmält föda har högre, om jag fattat det hela rätt.
Alltså borde man, genom att svälja tex makaroner hela, fördröja magsäckstömningen och därmed höja GI. Eller är jag helt ute och cyklar?

Aldrig Vila!
heljis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-05, 22:58   #2
HenrY
Registered User

HenrYs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jupp, svälj all mat hel!
HenrY är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-05, 23:27   #3
Proteus
Registered User

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av heljis
Jag har alltid hört att man ska tugga maten noggrannt, men för ett tag sedan slog en tanke mig.

GI är ju ett mått på hur fort blodsockret höjs, vilket indirekt är ett mått på hur snabbt maten passerar genom magen och ut i tarmen. Finfördelad föda har högre GI (tex potatismos vs hel potatis) och mer svårsmält föda har högre, om jag fattat det hela rätt.
Alltså borde man, genom att svälja tex makaroner hela, fördröja magsäckstömningen och därmed höja GI. Eller är jag helt ute och cyklar?
Japp du har rätt, dock vet jag inte om det är värt det att försöka svälja potatisarna hela

Vet så att säga inte hur stor skillnad det är, antagligen inte alltför stor? Grub?
Gammal 2005-01-05, 23:28   #4
cjs
One inch at a time

Reg.datum: Sep 2001
Du menar sänka GI:t genom att svälja makaronerna hela, antar jag. Jag har också funderat på det nån gång som en kul tanke. Grubben kanske sitter på nån studie där japaner låtit folk tugga just makaroner och sen mätt blodsockernivåerna under några timmar el. dyl. Hehe.
cjs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-05, 23:34   #5
stybb
Registered User

stybbs avatar

Reg.datum: Mar 2002
MEN SKÄRPNING FÖRFAN.. gi hysterin har nått nya höjder

TIMMY!
stybb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 00:44   #6
Man and Machine
Stenhård medlem

Man and Machines avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av stybb
MEN SKÄRPNING FÖRFAN.. gi hysterin har nått nya höjder
Han hade funderat på det? Vet du va kunskapstörst är?
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 01:14   #7
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Proteus
Japp du har rätt, dock vet jag inte om det är värt det att försöka svälja potatisarna hela
Vet så att säga inte hur stor skillnad det är, antagligen inte alltför stor? Grub?
Nu är jag inte Grub, men jag kan föreställa mig att han skulle rekommendera att svälja en burk majs (OK, innehållet i en burk majs, då) och studera hur majsen ser ut när den kommer ut i andra änden ... det finns något uttryck för det här som involverar hundar har jag för mig.
Allvarligt talat, är man så rädd för ett insulinpåslag att man överväger att sluta tugga är det väl lika bra att sluta äta på en gång. Poängen med att ha tänder att tugga med överhuvudtaget är ju att maten skall sönderdelas och blandas med matspjälkningsenzymer och vätska (saliv) för att näringen skall tas upp bättre. Poängen med att äta är att kroppen skall få näring så att den kan fortsätta leva. Det enda man får ut av att tugga maten dåligt är gasbesvär och allmänt ont i magen. För ett illustrativt exempel lägger man lämpligen en potatis i mixern och kör ett par varv, samt en andra potatis i en påse och skakar runt lite. Varpå man betraktar resultatet och begrundar eventuella paralleller mellan sitt lilla experiment och en jämförelse mellan att finfördela maten med tänderna och att lämna åt magsäcken (en tämligen tandlös muskelpåse) att göra det.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 04:22   #8
Proteus
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Nu är jag inte Grub, men jag kan föreställa mig att han skulle rekommendera att svälja en burk majs (OK, innehållet i en burk majs, då) och studera hur majsen ser ut när den kommer ut i andra änden ... det finns något uttryck för det här som involverar hundar har jag för mig.
Allvarligt talat, är man så rädd för ett insulinpåslag att man överväger att sluta tugga är det väl lika bra att sluta äta på en gång. Poängen med att ha tänder att tugga med överhuvudtaget är ju att maten skall sönderdelas och blandas med matspjälkningsenzymer och vätska (saliv) för att näringen skall tas upp bättre. Poängen med att äta är att kroppen skall få näring så att den kan fortsätta leva. Det enda man får ut av att tugga maten dåligt är gasbesvär och allmänt ont i magen. För ett illustrativt exempel lägger man lämpligen en potatis i mixern och kör ett par varv, samt en andra potatis i en påse och skakar runt lite. Varpå man betraktar resultatet och begrundar eventuella paralleller mellan sitt lilla experiment och en jämförelse mellan att finfördela maten med tänderna och att lämna åt magsäcken (en tämligen tandlös muskelpåse) att göra det.
Visst, men hursomhelst så får maten lägre GI om man tuggar mindre, right?

Senast redigerad av Proteus den 2005-01-06 klockan 04:24.
Proteus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 05:11   #9
Fangface
Registered User

Fangfaces avatar

Reg.datum: Apr 2004
*Kokar potatis, kyler dom, och sväljer dom hela....
Fangface är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 07:18   #10
heljis
Registered User

heljiss avatar

Ja, jag menar självklart höja! Svårt det där med upp och ner, höger och vänster osv..

Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine
Han hade funderat på det? Vet du va kunskapstörst är?
Helt riktigt! Jag har knappast funderat på att börja svälja mat hel, jag har funderat på vad det skulle ha för effekter. Nyfikenhet!

Tolkia, visst har du rätt, jag håller med dig, men det var som sagt inte frågan här..

Aldrig Vila!
heljis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 07:30   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Proteus
Visst, men hursomhelst så får maten lägre GI om man tuggar mindre, right?
Ja. Men om du kan tillgodogöra dig näringen, vad är då syftet med att äta maten över huvud taget? Enbart bukfylla?

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 18:02   #12
Proteus
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Ja. Men om du kan tillgodogöra dig näringen, vad är då syftet med att äta maten över huvud taget? Enbart bukfylla?
Japp, placebo-effekten
Gammal 2005-01-07, 09:59   #13
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
För ett illustrativt exempel lägger man lämpligen en potatis i mixern och kör ett par varv, samt en andra potatis i en påse och skakar runt lite. Varpå man betraktar resultatet och begrundar eventuella paralleller mellan sitt lilla experiment och en jämförelse mellan att finfördela maten med tänderna och att lämna åt magsäcken (en tämligen tandlös muskelpåse) att göra det.
Det har inte undgått mig att mina egna metaforer är uppskattade, men jag ser mig slagen i Tolkia's magnifika animering.

Lizard
Gammal 2005-01-07, 16:53   #14
tejpis
Registered User

tejpiss avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Lizard
Det har inte undgått mig att mina egna metaforer är uppskattade, men jag ser mig slagen i Tolkia's magnifika animering.

Lizard
Batmannnn beginnnnns!!!!

Semi-ontopic: kallkokad potatis är guld, häda inte!
tejpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 17:08   #15
cjs
One inch at a time

Reg.datum: Sep 2001
Fick denna länk bifogad på jobbet idag. Där finns en hel del info om GI och hur tillagning, syranivåer m.m. påverkar det. För alla som fortsätter jakten på lågt GI i sin mat.

Artikeln är publicerad i tidningen Medikament.

http://www.medikament.nu/PDF-filer/7..._barkeling.pdf
cjs är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:17.