2005-01-11, 11:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
Bra frukost istället för gröt
Jag har efter lite surfande här på Kolozzeum lärt mig att man bör hålla sig borta från fettet under frukosten.
Min frukost har alltid bestått av 1,5 dl fiberhavregryn som jag kokar i mikron + 2 matskedar krossade linfrön och 1,5 g omega-3-fett. Men med min nya kunskap så börjar jag fundera på att överge gröten om jag inte kan blanda i fettet, dels för att den inte blir lika god och dels för att jag tror (observera att jag tror, inte vet) att GI:t blir betydligt högre utan fettet...
Så.... om jag skulle byta ut min frukost till något nytt, vad ska jag satsa på? Eller spelar det relativt höga GI:t ingen roll på morgonen? Är gröten och omega-3-fettet + en liten proteindrink (som ger ca 17g protein) en bra frukost?
|
|
|
2005-01-11, 11:15
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Det är inget högt GI på gröt.
Den lilla mängd fett du får i dig spelar ingen roll överhuvudtaget för just den grej du är orolig över utom att det låter rejält äckligt att blanda ner omega-3 i gröten. (Om det är fiskolja dvs.)
Äter man fett på morgonen så kommer man inte att dö av det och jag tvivlar allvarligt på att det har någon betydelse i praktiken om man gör det, nu pratar vi en tränad människa som äter bra mat konstant men väljer att äta en del fett till frukost (två tre ägg t ex.) och inte soffpotatisen som äter en panpizza till frukost för att följa upp det med en lunch ute på flottiga Sunes restaurang.
Jag tycker det låter som en ganska bra frukost men saknar någon frukt eller grönsak.
|
|
2005-01-11, 11:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
Självklart käkar jag frukt till, glömde att skriva det bara...
Omega3-fettet blandar jag inte i gröten. Krossade linfröna åker däremot i gröten och jag tycker dom gör gröten mycket godare...
Så jag kan skita i att försöka minimera mitt fettintag vid frukosten och köra på som vanligt?!
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Det är inget högt GI på gröt.
|
Vet du något ungefärligt värde på mikrad gröt?
|
|
|
2005-01-11, 13:13
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av der_rickard
Vet du något ungefärligt värde på mikrad gröt?
|
80-110.
Andra alternativ är ju vad du tycker om och äter till andra mål: pasta, ris, kokt potatis, osv.
|
|
|
2005-01-11, 13:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Müsli är ju inte helt fel.
|
|
|
2005-01-11, 13:43
|
|
Kolos egen surtant
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
Citat:
...så börjar jag fundera på att överge gröten om jag inte kan blanda i fettet, dels för att den inte blir lika god och dels för att jag tror (observera att jag tror, inte vet) att GI:t blir betydligt högre utan fettet...
|
låter helt klart som om du blandar ner fettet i gröten, vad är det annars för fett du blandar ner?
|
|
|
2005-01-11, 13:53
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
låter helt klart som om du blandar ner fettet i gröten, vad är det annars för fett du blandar ner?
|
Han vet nog att han blandar fettet i gröten.  Det var väl dess påverkan på GI som han var osäker på.
|
|
|
2005-01-11, 13:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Jag kör gröt ibland och ibland musli.
|
|
2005-01-11, 15:19
|
|
Fussball is teh shit!
Reg.datum: May 2004
|
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det blir ett avsevärt högre GI på gröten om man kör den i micron, än om man kokar den på spisen...
|
|
|
2005-01-11, 15:21
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av swarre
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det blir ett avsevärt högre GI på gröten om man kör den i micron, än om man kokar den på spisen...
|
Därför jag angav 80-110 i GI-värde.
|
|
|
2005-01-11, 15:24
|
|
Kolos egen surtant
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
Grub, varför svarar han då senare så här?
Citat:
Omega3-fettet blandar jag inte i gröten. Krossade linfröna åker däremot i gröten och jag tycker dom gör gröten mycket godare...
|
iaf blev jag förvirrad av dom 2 posterna
|
|
|
2005-01-11, 15:33
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Han äter väl Omega3-fettet vid sidan om? Det lär ju blandas i magsäcken i vilket fall.
|
|
|
2005-01-11, 15:41
|
|
Fussball is teh shit!
Reg.datum: May 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Därför jag angav 80-110 i GI-värde.
|
Du har möjligtvis inte någon klurig förklaring till varför det är på det viset?
|
|
|
2005-01-11, 15:45
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
De vattenlösliga, GI-sänkande fibrerna tränger inte ut på samma sätt som vid kastrullkokning.
|
|
|
2005-01-11, 16:00
|
|
Kolos egen surtant
|
Grub, glöm det
det var bara ett sätt att visa på att jag förstod att z_bumbi missförstod vad han skrev för det var allt annat än tydligt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:04.
|

|