2005-01-01, 13:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2003
|
Vad är det som gör att allt "förbjudet" smakar så himla gott ?
T.ex. Pizza, feta såser, chips osv osv.. det kan ju inte enbart vara smaken.
|
|
2005-01-01, 13:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2003
|
Eller hänger det på att människan är programerad att avancera framåt och så sblir det en krock när det är ngt han inte kan ta. Blir gräset är grönare på andra sidan syndromet?
|
|
|
2005-01-01, 13:47
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Människan är konstruerad för en annan tid än den hon lever i. Om man tittar på hur länge människan har funnits på jorden, så har det som smakat gott också gjort gott den överväldigande majoriteten av den tidsrymden:
Sött - sött betyder att något går bra att äta, frukten, bären eller grönsakerna är mogna.
Fett - essentiella fettsyror heter essentiella av en anledning: de är essentiella. Om något är fett (utom att vara härsket) är det bra och tillför dessa fettsyror.
Salt - när något är salt har människan som smakar på det hittat en bra mineralkälla.
Vad som har förändrats under det senaste århundratet är raffineringen av livsmedlen. Livsmedelstillverkarna har upptäckt att människan tycker om ovanstående smaker och konstruerat skräpmat som smakar bra utifrån detta.
Senast redigerad av King Grub den 2005-01-01 klockan 13:58.
|
|
|
2005-01-01, 13:48
|
|
Registered User
|
danke
|
|
2005-01-01, 13:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Människan är konstruerad för en annan tid än den hon lever i. Om man tittar på hur länge människan har funnits på jorden, så har det som smakat gott också gjort gott den överväldigande majoriteten av den tidsrymden:
Sött - sött betyder att något går bra att äta, frukten, bären eller grönsakerna är mogna.
Fett - essentiella fettsyror heter essentiella av en anledning: de är essentiella. Om något är fett (utom att vara häsket) är det bra och tillför dessa fettsyror.
Salt - när något är salt har människan som smakar på det hittat en bra mineralkälla.
Vad som har förändrats under det senaste århundratet är raffineringen av livsmedlen. Livsmedelstillverkarna har upptäckt att människan tycker om ovanstående smaker och konstruerat skräpmat som smakar bra utifrån detta.
|
Ack! Mina filosofiska utsvävningar blev ägda
|
|
|
2005-01-01, 14:16
|
|
Kul i jul med plåster på skinkan!
Reg.datum: Dec 2004
|
Har för mig att fett frisläpper fler smaker eller vad man ska säga också..
|
|
|
2005-01-01, 14:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Även nyttiga saker smakar bra, bär, proteinrika saker osv. Jag tycker t.o.m. att grönsaker smakar bra, färska och tillagade.
|
|
|
2005-01-01, 14:24
|
|
Fetförbrännarn
Reg.datum: Mar 2004
|
Man gillar ju även saker som är saftiga och vattniga, iaf jag. En fruktsallad eller liknande, är ju godare än bark t.ex.
|
|
|
2005-01-01, 15:23
|
|
MOARR! INC.
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Callister
Man gillar ju även saker som är saftiga och vattniga, iaf jag. En fruktsallad eller liknande, är ju godare än bark t.ex. 
|
hehe sant
nee men ja tycker också om grönsaker. färska
|
|
|
2005-01-01, 15:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2002
|
Handla om vanor tror jag. Förut i tjockislivet kunde jag leva på godis, choklad och chips som mat utan några som helst problem. Tycker fortfarande det är gott men jag mår otrolig illa efter käka en större mäng så jag bli avskräck att äta mera. Kanske bara jag iofs.
|
|
|
2005-01-01, 16:49
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av l19124
Har för mig att fett frisläpper fler smaker eller vad man ska säga också..
|
Ja, plus att det smörjer i munnen och stimulerar frisättningen av saliv. Det är helt enkelt behagligare att tugga fet mat.
|
|
|
2005-01-02, 16:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Sen framhäver ju fett smaker också... Därför många restauranger gärna inte snålar på fettet i maten...
|
|
|
2005-01-04, 22:50
|
|
Dryg, fet och hårig
Reg.datum: Dec 2001
|
det finns inget som är förbjudet o äta....
Allt är bara mer eller mindre lämpligt....
SNYGGAST PÅ KOLOZZEUM!
"Powered by Optimum Nutrition"
|
|
|
2005-01-05, 09:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Allt som är gott är onyttigt, allt som är skönt är olagligt, allt som är åtråvärt är dyrt!
|
|
2005-01-05, 11:12
|
|
Moralistmoderator
|
Citat:
Ursprungligen postat av Halib
Sen framhäver ju fett smaker också... Därför många restauranger gärna inte snålar på fettet i maten...
|
Att det där är sant vet alla (och vill alla gärna påpeka - ofta; obs. ej personligt menat), att det bara är sant i viss utsträckning är det färre som vet. Det finns studier där man experimenterat med fetthalten i såser och kommit fram till att man inte alls kan skilja på såser med olika fetthalt bara med hjälp av smaken i den utsträckning som man tror. Samt att det finns en "kritisk gräns" över vilken ytterligare tillsats av fett faktiskt varken gör från eller till i smakhänseende (däremot kan ibland konsistensen påverkas, och där kan det för den delen vara från lika gänra som till). Tyvärr kan jag inte slänga upp några bättre referenser än "Vetenskapsradion, P1 för något år sedan", dock.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:04.
|

|