Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-06, 23:21   #1
grisbil3n
nöff nöff, tut tut!

grisbil3ns avatar

Reg.datum: Dec 2004
Gått in i väggen

Har lyckats gå ner en sisådär 20 kg sen i sommras, både fett o muskler som rykt kan man nog påstå. Har väl överlag slarvat en jävla massa med det mesta och jag förmodar att min förbränning är åt helvete nu eller åtminstone inte så god, har gått ner lite de senaste två veckorna men i övrigt så har det varit klent med viktnedgång sen ett par månader tillbaka (känns det som iaf, har inte vägt mig på lääänge :P). Hullet som är kvar sitter lite charmigt runt röven och buk o midjetrakten huvudsakligen, vet inte hur många kg det är men dom ska fan bort. Ser jävligt slank ut med kläder på med men det fett som är kvar går att greppa med näven och sitter jävligt löst. Verkar som om jag börjat gå upp i vikt nu dessutom. Ska sätta igång med styrketräningen regelbundet, har motionscyklar o promenerat en hel del frams tills nu. Hur får jag fart på förbränningen så jag blir av med sista fläsket? Ska börja måltidsplanera lite och käka efter schema men det jag är orolig över är om den ökade mängden mat (visserligen bra mat) kommer att bli till fett nu när det är som det är?
grisbil3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 01:07   #2
sunkan
Registered User

sunkans avatar

Reg.datum: Nov 2004
Prova å titta i King Grubs deffguide, kanske står nått där

Deffguide
sunkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 01:14   #3
grisbil3n
nöff nöff, tut tut!

grisbil3ns avatar

Har läst den 10 ggr, den är jävligt informativ och bra men min huvudsakliga fråga är hur jag fixar igång förbränningen.
Gammal 2005-01-07, 01:18   #4
Frazze
Registered User

Frazzes avatar

Reg.datum: Jan 2002
Börja styrketräna regelbundet. Där har du en väldigt stor del att hämta, det höjer förbränningen dygnet runt. Samtisigt som du lägger dig till med en mer planerad kost, då blir det lättare att se vad du ska sljuta till/ta bort, om du går upp eller ner osv. Men nummer 1, börja stryketräna så ska du se att resten kommer automatiskt
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 01:53   #5
blekfet2
Banned

blekfet2s avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av grisbil3n
Har lyckats gå ner en sisådär 20 kg sen i sommras, både fett o muskler som rykt kan man nog påstå. Har väl överlag slarvat en jävla massa med det mesta och jag förmodar att min förbränning är åt helvete nu eller åtminstone inte så god, har gått ner lite de senaste två veckorna men i övrigt så har det varit klent med viktnedgång sen ett par månader tillbaka (känns det som iaf, har inte vägt mig på lääänge :P). Hullet som är kvar sitter lite charmigt runt röven och buk o midjetrakten huvudsakligen, vet inte hur många kg det är men dom ska fan bort. Ser jävligt slank ut med kläder på med men det fett som är kvar går att greppa med näven och sitter jävligt löst. Verkar som om jag börjat gå upp i vikt nu dessutom. Ska sätta igång med styrketräningen regelbundet, har motionscyklar o promenerat en hel del frams tills nu. Hur får jag fart på förbränningen så jag blir av med sista fläsket? Ska börja måltidsplanera lite och käka efter schema men det jag är orolig över är om den ökade mängden mat (visserligen bra mat) kommer att bli till fett nu när det är som det är?

varit i samma sits som dig......börja med att öka mitt kcal intag från cirka 1800 till 3800...låg på 3800 i cirka 8 veckor...såklart så la jag på mig några kg fett under den perdioden...har sedan dragit ner mitt kcal intag till cirka 3200 å har nu börjat få bort fettet igen.....ligger på 55%Kolhydrater 25%protein 20%fett...mår å kan träna bättre efter jag ökade mitt kolhydrats intag från 45 till 55%...
blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 02:51   #6
grisbil3n
nöff nöff, tut tut!

grisbil3ns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Frazze
Börja styrketräna regelbundet. Där har du en väldigt stor del att hämta, det höjer förbränningen dygnet runt. Samtisigt som du lägger dig till med en mer planerad kost, då blir det lättare att se vad du ska sljuta till/ta bort, om du går upp eller ner osv. Men nummer 1, börja stryketräna så ska du se att resten kommer automatiskt
Det låter helt underbart.

Tack för alla svar.
Gammal 2005-01-07, 07:46   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Och istället för att "motionscykla och promenera en hel del", kan du börja introducera riktigt intensiv konditionsträning, samtidigt som du ersätter den extra energi du kommer att förbruka. Ja - äta mer. Det går inte att bara lägga till mer och mer träning utan att också äta mer och förvänta sig att själva grundförbränningen skall öka. Det som ökar då är energiförbrukningen, men din viloförbränning riskerar snarare att sjunka ännu mer.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 15:05   #8
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Jag gjorde som Grub sa när jag för ett år sedan tyckte jag började gå upp i vikt trots att jag knappt åt ngnting. Jag ökade cardion rejält och började framförallt köra intervallträning. Samtidigt ökade jag mitt matintag. Jag gick inte ner i vikt men inte heller upp utan ökade verkligen min förbränning. Sedan började jag långsamt gå ner i vikt igen men kunde då äta mer än tidigare
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 15:26   #9
grisbil3n
nöff nöff, tut tut!

grisbil3ns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Och istället för att "motionscykla och promenera en hel del", kan du börja introducera riktigt intensiv konditionsträning, samtidigt som du ersätter den extra energi du kommer att förbruka. Ja - äta mer. Det går inte att bara lägga till mer och mer träning utan att också äta mer och förvänta sig att själva grundförbränningen skall öka. Det som ökar då är energiförbrukningen, men din viloförbränning riskerar snarare att sjunka ännu mer.
Självklart, morgonpromenader och sedan intensivt motionscyklande i maxpulsregionerna varvat med intensiv jogging var väl min plan.
Gammal 2005-01-07, 17:03   #10
Rataxes
Registered User

Rataxess avatar

Reg.datum: Jun 2004
Måste bara poängtera att det är ätandet som är det viktiga om du har sabbat din förbränning och vill få igång den igen. När jag led av samma problem testade jag först att köra mer cardio och bara öka lite på matintaget, ungefär lika mycket som den extra cardion förbrände, ca 1000 kcal. Detta var minst sagt för lite, så tänk på det. Du kan köra hur mycket cardio du vill, men kroppen måste tillföras ett (stort) överflöd av energi för att höja basförbränningen.
Rataxes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 17:45   #11
alyosha
Registered User

Reg.datum: Apr 2004
Så om jag om en sisådär två veckor märker att även om jag ligger på 2000 kcal / dag (med 85,2 kg och 1.84 m) så går jag inte ner i fettvikt, då ska jag äta mer och förbränna mer med intervallträning? :>
Gammal 2005-01-07, 17:53   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av alyosha
Så om jag om en sisådär två veckor märker att även om jag ligger på 2000 kcal / dag (med 85,2 kg och 1.84 m) så går jag inte ner i fettvikt
Det gör du antagligen. Det är ett lågt energiintag. Så lätt är det inte att sabba sin förbränning; det krävs månader eller år av rejält underätande.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-01-07, 18:43   #13
alyosha
Registered User

Räcker 3-4, kanske t.o.m. 5 månader av 2000kcal per dag tror du? ;> För isf har jag lyckats med det :P (förra deffen... dum som man är)
Gammal 2005-01-07, 18:49   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Vet inte; men 2000 är inte lågt. Hundratusentals unga friska svenskar äter inte mer än så. Det beror ju på vad du gör under dagarna; sitter du still förbrukar du kanske inte mer än så - då är det ingen lågkaloridiet, men är du kroppsarbetare kanske det är svältnivå. Samma energiintag kan vara olika saker för olika personer.

Hur mycket äter du nu? Går du upp eller ner eller står still? Då ser du ju på ett ungefär var din energiförbrukning står.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-01-07, 18:59   #15
alyosha
Registered User

Har de senaste 6-7 veckorna inte räknat kalorier, ätit en hel del sk*t - men det har säkert varierat mellan 2700 - 3500 kalorier varje dag. Gick under denna tid upp 3,5-4,5 kg.

I måndags la jag mig på 2000 kcal igen, och så här har vikten sett ut:

-7-------84,8
-6-------84,4
-5-------83,9
-4-------84,5
-3-------84,6
-2-------
-1-------86,0
0------- 84,9
1------- 84,7
2------- 85,1
3------- 85,2
4------- 85,3

-7 innebär alltså 7 dagar före dietstart, dag 0 är måndag.

Trots detta tycker jag mig kunna urskilja en liten förändring i spegeln (eller så inbillar jag mig det för att jag VILL se det?), nämligen att Serratus Anterrior blev mer synlig. Isf en väldigt liten förändring, om det nu är så att jag inte inbillar mig det :P

Ska mäta mig på söndag (midja, lår osv), och se om det inte har minskat lite nästa vecka. Och vikten hoppas jag minskar den också, redan nu är motivationen inte på topp precis

Senast redigerad av alyosha den 2005-01-07 klockan 19:01.
alyosha är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:44.