2004-11-12, 22:11
|
|
Hrafnin Flygur
Reg.datum: Dec 2003
|
Vision
Tänk dig ett sverige utan begreppet pengar och ekonomisk vinning.
Där alla arbetar för att det är rätt att göra, där alla inriktar sig på att käna samhället för att det är det bästa att göra. Där jag inte arbetar som personlig assistent för att jag måste för att käna pengar så jag kan leva utan där jag jobbar som PA för att brukaren behöver mig och jag kan hjälpa honom. Där medicinföretag forskar o framställer nya mediciner helt utan en tanke på att redovisa vinst utan bara för att hjälpa människor.
man tar bort värdet på allt materiellt. Byteshandel. Jag får allt jag behöver och vill ha och jag jobbar o hjälper andra.
Där man framställer bättre o bättre bilar som befolkningen kan hämta ut inte för att käna pengar utan för att samhället känar på att invånarna kör i bättre o säkrare bilar.
Där forskare forskar helt utan att sakna budget utan de kör på för samhällets bästa för att kunna hjälpa. Hur stora framsteg skulle vi inte göra när alla forskare kan helt obehindrat arbeta med att lösa olika problem.
Där den som uppfinner en rullstol inte direkt känner "detta kan göra mig rik" utan första genuina tanken är "vad många jag kan hjälpa"
Då produktiviteten inte längre handlar om vinst kan man producera enormt mycket, inte för att käna pengar utan för att samhället i stort vinner på det. Då finns det jobb till alla.
Där moralen är så hög att har man inget jobb och en väg ska läggas så hjälper man till med det fast det är tyngre än att vara hemma bara för att det är rätt.
Alla drar sitt strå till stacken o alla lever helt ekonomiskt oberoende med precis alla materialla ting man kan önska sig.
Där girighet och vinstintresse inte längre finns.
vem kan vara hungrig när mat finns till alla, vem kan begå någon form av ekonomisk brottslighet när allt ar gratis.
Istället för att bara byta 1 gris emot 10 hönor som man gjorde förr byter alla sin tid med alla. Min tid byter jag emot en bir av alla andras tid.
Krävs en hög moral och ett rättvisetänkande vi inte är i närheten av på länge.
Vi skulle kunna leva i ett samhälle som detta åvan om vi ville. Men via våran idioti straffar vi oss själva genom att skapa system där det finns vinnare och förlorare istället för att skapa system där alla är vinnare.
Idag är industrin beroende av konjunktur och pengar, vi kan inte investera och satsa frammåt för de ekonomiska ser dystert ut. Krashar börsen så lamslås mer eller mindre hela världen.
Det finns alltid folk som har olika intressen som vill jobba med olika saker, de som inte kan studera till dessa krävande jobb gör allt annat som behövs.
Där alla samarbetar och jobbar för allas bästa istället för sitt eget bästa.
Kan du t.ex sjuksköterska känna känslan av att gå till jobbet, inte för att du behöver pengarna utan bara för att du KAN hjälpa andra där.
Kommer säkert bli så här någon gång när människor inte är lika dumma som idag, vi ser tydligt att det system med pengar vi har idag inte fungerar särskillt bra alls. Jag drömmer om denna tid.
jag tänkte denna tanka första gången när jag var 13, när jag började se bristerna med vårat ekonomiska system. Tänk om allt var gratis och alla jobbade gratis, vi bara gav våran tid och fick bara ta del av andras tid till allt vi behöver.
Förlorarna?
De som känner sig förmer än andra när de får bo i ett 10 våningars hus när alla andra bor i 2 våningars, de som kör Ferrari när alla andra kör fiat. De som äter oxfilè när andra äter falukorv. De har inte samma status när alla alltid kör den bästa bilen, har den bästa TV:n.
Girighet sätter stopp för en värld där alla kan vara "ekonomsikt oberoende"
Senast redigerad av Garnax den 2004-11-12 klockan 22:16.
|
|
|
2004-11-12, 22:15
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Jag tror du skulle stannat i skolan, dessutom pluggat hur ekonomi fungerar.
|
|
|
2004-11-12, 22:17
|
|
Hrafnin Flygur
|
Ekonomi är bara något vi skapat, något som dessutom inte fungerar.
Inget har ett värde av naturen...vi ger det ett värde.
Begär inte att du ska förstå något så enkelt som att penningsystem och ekonomi inte gynnar oss då det finns så många förlorare.
Tänk dig där hela befolkningen arbetar för allas vinning och ett bättre samhälle istället för egen ekonomisk vinning och att man själv ska ha det bra.
|
2004-11-12, 22:17
|
|
Går i vanliga skor.....
Reg.datum: Jan 2002
|
Men hur har du skrivit i din lilla text om moderatorer? Kanske dags att redigera den, va?
allan
|
|
|
2004-11-12, 22:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2002
|
Varför plugga 8år för att bli doktor när samma förmåner ges till nån som flippa hamburgare. Dina tankar är som kommunism, låter bra men funkar inte i verklighet.
|
|
|
2004-11-12, 22:20
|
|
Hrafnin Flygur
|
fungerar inte i verkligheten bara för att vi är giriga och ser oss som mer än andra.
Där vi ser skillnad på 8 timmar vid en grill och 8 timmar som advokat.
Det är värt exakt lika mycket, tid. 8 timmar är värt 8 timmar oavsett vad man gör under den tiden.
Advokaten vill ha mer än han som grillar fast de offrar exakt lika många timmar till samhället
Men båda behövs för vi vill både ha grillad mat och advokater vid rättegångar.
Men om advokaten är intreserad av juridik så studerar han till det för att han vill blir det, medans han som inte kan läsa sådant tar grill jobbet.
För att det är rätt, för att det behövs. Inte för att det är jobbigare mindre värt osv. bara för att det behövs
Senast redigerad av Garnax den 2004-11-12 klockan 22:22.
|
|
|
2004-11-12, 22:20
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Garnax
Ekonomi är bara något vi skapat, något som dessutom inte fungerar.
Inget har ett värde av naturen...vi ger det ett värde.
Begär inte att du ska förstå något så enkelt som att penningsystem och ekonomi inte gynnar oss då det finns så många förlorare.
Tänk dig där hela befolkningen arbetar för allas vinning och ett bättre samhälle istället för egen ekonomisk vinning och att man själv ska ha det bra.
|
Tror du datorn du skriver på skulle finnas med ditt system?
|
|
|
2004-11-12, 22:24
|
|
Hrafnin Flygur
|
Om en människa vaknar en dag med en ide om hur en dator skulle kunna funka och han ser vilka stora fördelar människor kan dra av den och därför skapar han den inte av att han själv vill göra egen vinning.
Jag tycker att det vore bättre om jag kunde känna att jag jobbade för att hjälpa min brukare för att han behöver det än att jag måste för jag behöver pengar. Jobba för att det är rätt...
EDIT:
moroten i det man gör ska inte vara att man själv känar pengar utan att man hjälper och gör saker för andra. för att det är rätt.
Sätt en grupp med 14 personer någonstanns. Där måste en del jaga en del kanske så. Några ta hand om barnen osv. Alla måste göra sin del, utan var del funkar inget. Skulle någon skadas så tar någon annan över hans arbete, för att det behövs göras, för att det är rätt.
Vi är ett flock djur som lever i grupp men vi kan inte fullt ut arbeta för gruppens bästa utan måste hela tiden känna att vi känar oss själva först/mest
Senast redigerad av Garnax den 2004-11-12 klockan 22:28.
|
|
|
2004-11-12, 22:25
|
|
Går i vanliga skor.....
Reg.datum: Jan 2002
|
Kan du ge fan i att editera dina poster i efterhand? Eller i varje fall tala om vad du editerar? Är det ett enklare stavfel må det väl vara hänt, men ibland ändrar du hela posten och då blir det ju alldeles knasigt.
allan
|
|
|
2004-11-12, 22:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Alltså det du postar i början av denna post tycker jag låter ganska mkt som kommunismens utopi?
Ena sekunden höger och andra vänster.. U go girl
|
|
|
2004-11-12, 22:29
|
|
Hrafnin Flygur
|
Det är en ickefungerande utopi...
idag...
|
2004-11-12, 22:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
Det är en ickefungerande utopi...
idag...
|
Ja, men det kommer ju aldrig bli sådära. Sovjett ville ju komma dit med marximen(osäker på stavningen) och se hur det gick där.
Du kommer ju aldrig få bort maktbegär och kontrollbehov hos folk, det är instinkter.
|
|
|
2004-11-12, 22:31
|
|
|
Citat:
Om en människa vaknar en dag med en ide om hur en dator skulle kunna funka och han ser vilka stora fördelar människor kan dra av den och därför skapar han den inte av att han själv vill göra egen vinning.
Jag tycker att det vore bättre om jag kunde känna att jag jobbade för att hjälpa min brukare för att han behöver det än att jag måste för jag behöver pengar. Jobba för att det är rätt...
moroten i det man gör ska inte vara att man själv känar pengar utan att man hjälper och gör saker för andra. för att det är rätt.
Sätt en grupp med 14 personer någonstanns. Där måste en del jaga en del kanske så. Några ta hand om barnen osv. Alla måste göra sin del, utan var del funkar inget. Skulle någon skadas så tar någon annan över hans arbete, för att det behövs göras, för att det är rätt.
Vi är ett flock djur som lever i grupp men vi kan inte fullt ut arbeta för gruppens bästa utan måste hela tiden känna att vi känar oss själva först/mest
|
Inget djur sätter någon annan före sig själv som regel, många mammor i hos flertalet djur kan göra detta ibland. Men sluta att romantisera djurflockar.
Det du skriver är irrelevant för det är inte så verkligheten fungerar, jag kan skriva om en vision om att det vore underbart att människor kunde flyga och aldrig kriga. Alla skulle magiskt kunna skapa det de behövde osv.
|
|
|
2004-11-12, 22:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
hade lite byteshandelstankar när jag skrev i en tråd att jag önska att det inte fanns pengar
|
2004-11-12, 22:35
|
|
Hrafnin Flygur
|
I ett system där man handlar med något som vissa har o andra inte har får man stora klyftor.
Dessa kan inte finnas om alla arbetar för flockens bästa istället för alltid sitt eget. Men det kräver lite av en människa att nästan enbart göra något för andras skull även om man har det riktigt bra själv...
Hur fort skulle inte saker gå frammåt om inte alla var bakbundna av pengar som hindrar dom från att gå frammåt. Där t.ex människor dör för att mediciner är så dyra att tillverka.
Vad är dyt att tillverka?
vad kostar?
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:54.
|

|