Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-04, 13:50   #1
slowpoke
Registered User

Reg.datum: May 2004
Hur bygga muskler men samtidigt gå ner kraftigt i fett?

Hej,

Mitt första inlägg här så var snälla =)

Har precis börjat styrketräna 4 stenhårda pass i veckan, är cirka 1.80 lång och väger 100kg (fet, för tillfället vill jag tillägga

Nu är det så att jag vill gå ner i vikt samtidigt som jag inte vill påverka/skada byggandet av musklerna under min träning. Är det något som är en dröm eller går det att klara av?

I sådant fall, hur?

PS. Är inte mycket för tabeller/väga mat/äta vid exakta tidpunkter etc... Jag jobbar mycket men har väldigt hårda principer! DS.

Tack på förhand!

Mvh
slowpoke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-04, 13:58   #2
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Du har precis börjatr att styrketräna ?

Inga problem. Dina muskler kommer att växa rejält eftersom de tidigare inte stött på sådant här tufft arbete.
Nybörjaren är i någon mystisk fredad zon när den kan äta precis vilken mat som helst eller hur lite som helst och ändå öka. Denna period kanske är något halvår, men utnyttja den väl
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-04, 14:03   #3
Menigar
Registered User

Menigars avatar

Reg.datum: Aug 2004
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=26881

Läs igenom den om du inte redan gjort det!

Sen bör du få i dig 2-3 gram protein per kg kroppsvikt och 1gram fett per kg. För att motverka skador och att få in rutinen på att sköta kosten skadar ju inte
Menigar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-04, 14:26   #4
slowpoke
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Du har precis börjatr att styrketräna ?

Inga problem. Dina muskler kommer att växa rejält eftersom de tidigare inte stött på sådant här tufft arbete.
Nybörjaren är i någon mystisk fredad zon när den kan äta precis vilken mat som helst eller hur lite som helst och ändå öka. Denna period kanske är något halvår, men utnyttja den väl
Tack för ett snabbt svar!

Heh, helt sjukt, känner samma sak som dig! Jag har gjort samma sak som detta jag beskriver ocan för cirka 5 år sedan och då gick jag ner i fett och upp i muskler... (tror jag, de blev större i alla fall)

Inga generella tips? Inget mer specifikt som kan hjälpa att bygga under själva bantningen?

Mvh

Senast redigerad av slowpoke den 2004-11-04 klockan 14:31.
Gammal 2004-11-04, 14:29   #5
slowpoke
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Menigar
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=26881

Läs igenom den om du inte redan gjort det!

Sen bör du få i dig 2-3 gram protein per kg kroppsvikt och 1gram fett per kg. För att motverka skador och att få in rutinen på att sköta kosten skadar ju inte
Läste den för 5 minuter sedan =)

Jag har tänkt mig så här;

Styrketräna så hårt att jag nästan dör 4 ggr i veckan, morgonpromenera lite på helgerna då jobbet tyävrr förstör i veckorna. Äta mängder med kyckling, kalkon, kött, sallad/grönsaker/frukt och lite pasta, ris och potatis, självklart inget godis/snask och skit! Kommer det att fungera?

Låter det vettigt?
Gammal 2004-11-04, 15:10   #6
stefan82
Registered User

stefan82s avatar

Reg.datum: Mar 2003
du ska nog försöka att äta enkelo och fleromättat fett också , fet fisk och nötter är utmärkta livsmedel fulla med nyttigt fett
Gammal 2004-11-04, 15:12   #7
Einar
Registered User

Einars avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av slowpoke
Läste den för 5 minuter sedan =)

Jag har tänkt mig så här;

Styrketräna så hårt att jag nästan dör 4 ggr i veckan, morgonpromenera lite på helgerna då jobbet tyävrr förstör i veckorna. Äta mängder med kyckling, kalkon, kött, sallad/grönsaker/frukt och lite pasta, ris och potatis, självklart inget godis/snask och skit! Kommer det att fungera?

Låter det vettigt?
Det låter ganska vettigt tycker jag
Einar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-04, 15:44   #8
Em1l
Registered User

Reg.datum: Aug 2004
kommer att fungera kanoners tror jag me!

hur förstör jobbet morgonprommenaderna på veckorna?
Gammal 2004-11-05, 09:28   #9
slowpoke
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Em1l
kommer att fungera kanoners tror jag me!

hur förstör jobbet morgonprommenaderna på veckorna?
Kul att höra!

Jag hinner helt enkelt inte innan jobbet under veckorna, helt kört tyvärr =(

Men ska det inte räcka, till en början i alla fall, med 2 promenader i veckan?
Gammal 2004-11-05, 09:31   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Men ska det inte räcka, till en början i alla fall, med 2 promenader i veckan?
Räcka för vad? Om den förbrukade energin från promenaderna innebär att du hamnar på kaloriminus totalt under dygnet går du ner i fettvikt... annars inte. Nu är inte morgonpromenaderna i sig det enbart avgörande på något sätt, utan det är helheten som måste klaffa. Det går att springa två timmar per dag och ändå bli fetare, bara man äter mer än man gör av med, och det går att bli smalare utan att lämna soffan, bara man anpassar matintaget till aktivitetsnivån. Det gäller att hitta ett energiintag och energifördelning som passar med den aktivitetsnivå man vill och orkar hålla sig till och som får en att må bra.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-05, 09:32   #11
slowpoke
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av stefan82
du ska nog försöka att äta enkelo och fleromättat fett också , fet fisk och nötter är utmärkta livsmedel fulla med nyttigt fett
Hmm, *fet* fisk/mat? Vilka produkter exakt, tips?

Ska man inte skära ner rejält på fettet under bantning trots att det egentligen inte är sååå bra för musklerna? Bygga med mycket protein istället? Kom ihåg, min 6-månaders period =)

Ska jag köra på lite glutamin också för att behålla det jag bygger upp under bantning? Paulun hyllar det och det verkar vettigt?

Mvh
Gammal 2004-11-05, 09:34   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ska man inte skära ner rejält på fettet under bantning
Nej, absolut inte. Så länge det är bra fett finns det ingen vettig anledning att gå ner under 0.8 - 1 gram fett per kilo kroppsvikt och dygn. Det försämrar fettförbränningen och leder till försämrad hormonell miljö.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-11-05, 09:34   #13
slowpoke
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Räcka för vad? Om den förbrukade energin från promenaderna innebär att du hamnar på kaloriminus totalt under dygnet går du ner i fettvikt... annars inte. Nu är inte morgonpromenaderna i sig det enbart avgörande på något sätt, utan det är helheten som måste klaffa. Det går att springa två timmar per dag och ändå bli fetare, bara man äter mer än man gör av med, och det går att bli smalare utan att lämna soffan, bara man anpassar matintaget till aktivitetsnivån. Det gäller att hitta ett energiintag och energifördelning som passar med den aktivitetsnivå man vill och orkar hålla sig till och som får en att må bra.
Självklart!

Om du kikar ovan så ser du att jag dels har börjat styrketräna stenhårt 4 ggr i veckan och samtidigt ska skära ner *rejält* på kosten samtidigt! (äter typ 5 pizzor i veckan)

Har du några tips på hur jag ska behålla/bygga de muskler jag nu har/får under min bantning?

Tack på förhand!
Gammal 2004-11-05, 09:36   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Har du några tips på hur jag ska behålla/bygga de muskler jag nu har/får under min bantning?

Tack på förhand!
Bygga är problematiskt vid energiunderskott, men att behålla skall inte vara några problem.

1. Gå inte för lågt i energiintag.
2. Träna styrketräning.
3. Ät minst 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dag, utspritt över dagen, gärna lite extra efter träning.

No worries.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-11-05, 09:38   #15
slowpoke
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Nej, absolut inte. Så länge det är bra fett finns det ingen vettig anledning att gå ner under 0.8 - 1 gram fett per kilo kroppsvikt och dygn. Det försämrar fettförbränningen och leder till försämrad hormonell miljö.
OK, men om vi säger så här då, jag kommer äta den sallad som jag beskriver nedan *väldigt ofta*, dels för att den är god och dels för att den är enkel att göra..

Sallad, tomat, gurka, majs, strimlat kalkonkött, salt, peppar, citron, lite vinäger och ev lite matolja..

Är detta en schysst sallad eller ska det läggas till t ex pasta? Ingen matolja?

Är ju helt värdelös på sånt här tyvärr =(

Tack för din hjälp och snabba svar!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:23.