2004-11-01, 11:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
frågor om gröna linser
Köpte en burk färdigkokta och saltade gröna linser 400 gram för 10 kr. Näringsvärdet var ju otroliga 28 gram protein/100g, plus att fettet är nyttigt och kolhydraterna långsamma, right?
Gör det något att några aminosyror saknas om man får i sig dem under alla andra mål under dagen? Vad skulle man annars kombinera linser med ur aminosyre-synpunkt? Är det kanske overkill, onödigt eller skulle ett glas mjölk räcka?
Jag gjorde så att jag sköljde ner ca 100 gram av dem med lite apelsinjuice och till min stora förvåning kändes inte smaken alls! Hade lätt kunnat svälja 300 gram till!!! Hur pass ohälsosamt är det att svälja linserna hela om man helst inte vill tugga de gryniga små satarna?
|
|
|
2004-11-01, 12:00
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Jag skulle aldrig försöka svälja linserna hela då min mage garanterat skulle revoltera mot detta å det kraftigaste, varför äter du något du inte tycker om?
|
|
2004-11-01, 12:44
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Jag skulle aldrig försöka svälja linserna hela då min mage garanterat skulle revoltera mot detta å det kraftigaste, varför äter du något du inte tycker om?
|
alla är olika...
varför och hur skulle din mage paja, har du testat?
Jag frågar för jag tycker inte det var något problem att svälja dem och de är ju ganska mjuka. Trodde jag kommit på nåt smart, sabba inte nu
Hur mycket pengar hade du förresten då du var 16?
|
|
|
2004-11-01, 12:51
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
[QUOTE=Big_Vik]Gör det något att några aminosyror saknas om man får i sig dem under alla andra mål under dagen? Vad skulle man annars kombinera linser med ur aminosyre-synpunkt? Är det kanske overkill, onödigt eller skulle ett glas mjölk räcka?
QUOTE]
Kroppen kan hålla de essentiella aminosyrorna några timmar. Därefter omvandlas de till energi. Du har alltså praktiskt 2 - 3 timmar på dig att i nästa måltid fylla på med det som fattas.
Vad kompletterar linser ?
Ris och vete är klassiska exempel. Riset är då mycket bättre, trots att det har lägre proteinhalt än vete.
Att fylla på med ett glas mjölk här är utmärkt.
|
|
|
2004-11-01, 12:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2002
|
Hört talas om nåt som heter Corn-Dogs? tror king grub också nämnt det här tidigare en gång.
Det vanliga exemplet är att man äter en burk majskorn, utan att tugga, alltså sväljer hela. Dagen efter kommer du att få en mycket speciell upplevelse på toaletten. Välkommen till Corn-Dog-Land.
Skulle tro att det blir ungefär samma reaktion på att svälja hela linser.
OM det skulle bli som ovan nämnt innebär det också att du inte får i dig näring från linserna.
|
|
|
2004-11-01, 12:54
|
|
Ordvitz mon frère
Reg.datum: Oct 2002
|
Annars får du 500g sojabönor för ungefär samma pris, proteinhalt 37/100 och det anses väl i princip vara fullvärdigt. Annars är det väl bara att dricka lite mjölk till eller nåt.
Jag tycker sojabönor är myyyycket godare än linser.
|
|
|
2004-11-01, 13:12
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Frazze
Hört talas om nåt som heter Corn-Dogs? tror king grub också nämnt det här tidigare en gång.
Det vanliga exemplet är att man äter en burk majskorn, utan att tugga, alltså sväljer hela. Dagen efter kommer du att få en mycket speciell upplevelse på toaletten. Välkommen till Corn-Dog-Land.
Skulle tro att det blir ungefär samma reaktion på att svälja hela linser.
OM det skulle bli som ovan nämnt innebär det också att du inte får i dig näring från linserna.
|
Vad är det för reaktion alla snackar om? diarré eller? inte känt nåt än. Ska gå och skita strax, så kan ju posta sen
Halldin: men de kan ju icke sväljas hela.  Det var annars en bra idé. ska kolla in det där (men var?)
|
|
|
2004-11-01, 13:14
|
|
Ordvitz mon frère
|
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Vik
Halldin: men de kan ju icke sväljas hela.  Det var annars en bra idé. ska kolla in det där (men var?)
|
Svälj det inte helt då.
Det ger bara kasst näringsupptag och konstig avföring.
Risenta heter märket, har bara hittat det på ICA Kvantum. SPAR/Willys hade inte sådana där jag bor.
|
|
|
2004-11-01, 13:26
|
|
Registered User
|
Ok, tror jag vet. Har nog lite sånt hemma. jaja, hur tillagar man dem då?
Har förresten varit och skitit nyss, inga probs tvärtom en rätt behaglig upplevelse
|
|
|
2004-11-01, 13:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
gör en sallad på de.
eller
Pålägg
Koka linser i svampbuljong (inte så fet buljong som de andra sorterna men det går bra med tex hönsbuljong också) tills de går sönder. Pressa i lite vitlök och ha i majs (linser+majs=fullvärdigt protein) och mixa till en slät massa.
Senast redigerad av kal_erixon den 2004-11-01 klockan 13:51.
|
|
|
2004-11-01, 14:03
|
|
Ordvitz mon frère
|
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Vik
Ok, tror jag vet. Har nog lite sånt hemma. jaja, hur tillagar man dem då?
|
Står på påsen, men först ska dom blötläggas i 10h. Sedan kokar man i 1.5-2h. Tillsätt en halv tesked salt, och grönsaks- eller köttbuljong.
|
|
|
2004-11-01, 22:50
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Vilket fett?
Tugga dem, men skit i just gröna linser om du inte vill ha moskonsistens, ta eventuellt svarta istället eller någon lite fastare böna.
Vad gäller proteinet så är det ju bara att bygga någon "pastasås" av linser, lök o tomat eller något och käka med lite ris eller något. Eller ta en macka till.
Vad gäller sojabönorna innehåller de mycket riktigt mer protein, men även mycket mer fett (18g) vilket ger ett högre energiinnehåll så andelen protein i energiprocent är ungefär densamma. Sedan om man vill ha kolhydrater eller fett väljer man väl själv. Om jag var allätare skulle jag skita i allt vad ris o pasta heter o bara äta baljväxter till mitt kött, mycket mer protein och ni får ju ändå fullvärdigt. Lägre GI o grejer med, säkert näringsrikare också.
Sedan tycker jag inte alls sojabönor är godare än linser, linser äger ju, sojabönor smakar skit (fråga zakath) ;D
Ha INTE i salt i vattnet när du kokar vare sig bönor eller grönsaker, i bönornas fall gör det att vattnet har svårare att tränga in och det tar längre tid/blir sämre resultat, i grönsakernas fall drar det ut kalium i vattnet.
Senast redigerad av aliquis den 2004-11-01 klockan 22:56.
|
|
|
2004-11-01, 23:04
|
|
Ordvitz mon frère
|
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Sedan tycker jag inte alls sojabönor är godare än linser, linser äger ju, sojabönor smakar skit (fråga zakath) ;D
|
Jag har bara provat röda linser, och det smakade i bästa fall som ärtsoppa. Vilket jag inte gillar speciellt mycket.
När du kokade dina sojabönor, tillsatte du då 2st grönsaksbuljoner eller åt du dom som dom är?
För jag är ganska säker på att Zakath bara käkade dom som dom är.
|
|
|
2004-11-02, 00:02
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2004
|
Tio spänn för en burk linser? Mina kostar en femma...
Ville bara säga att jag tycker att burklinserna är mycket mer ätbara än mina hemkokta som mest känns mjöliga. Och dessutom slipper jag blötläggningen.
Jag köpte i princip allt torrt ifrån risenta-hyllan när jag började min deff, för jag ville testa på allt jag aldrig gjort förut. Jag kokade skitstora satser med bönor och linser i alla färger, och sen frös jag in dem i förpackningar om veckoförbrukningar. Förstör jag näringsämnena i bajlväxterna genom frysningen?
I början hade jag också skitsvårt att äta bönor och linser. Det var inte så mycket smak och konstistens som rena fördomar som gjorde det svårt. Men det var ju för nyttigt för att låta bli, så jag körde helt enkelt ner en rejäl hög med valfri sort i all mat jag lagade. Nu ser jag dem verkligen som en självklar del i min Cous Cous Jambalaya och olika wookgrytor. En och annan varm bönsallad och linssoppa har det också blivit.
Fast far min har nog tagit det lite långt. Han frågade en dag - "är det där bra mat?". "Ja", sade jag, och förklarade precis hur fantastiskt bra det är. Sedan dess har han kidneybönor och linser i sin morgongröt...
|
|
|
2004-11-02, 07:35
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cupofcoffee
Ville bara säga att jag tycker att burklinserna är mycket mer ätbara än mina hemkokta som mest känns mjöliga. Och dessutom slipper jag blötläggningen.
|
Inte för att orsaka någon insulinhysteri... men II blir våldsamt högt på både bönor och linser när de konserveras.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:02.
|

|