Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-10-18, 20:02   #1
Glen
Registered User

Glens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Fundering kring potatis näringsvärde

jag kollade upp potatis på livsmedelsverkets hemsida, och fann att kolhydratmängden var 16 gram och energimängden var 73 kcal. däremot så hade kokt potatis (med och utan skal) 19 gram kolhydrater och 84 kcal, hur är det möjligt? borde det inte bli tvärt om eftersom att man kokar in vatten i potatisen?
Glen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-18, 20:08   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Glen
eftersom att man kokar in vatten i potatisen?
Gör man?

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-18, 20:13   #3
Glen
Registered User

Glens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Gör man?

Jo men potatisen drar väl åt sig lite vatten, gör den inte det? den blir ju större efter man har kokat den? fair enough, det är säkert inbillning, men det förklara ju fortfarande inte hur det kan skilja sig åt det borde i så fall vara samma värde på kokt som okokt
Glen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-18, 20:46   #4
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Uppenbarligen inte, eftersom det blev mer kolhydrater, så man kokar väl ur vatten. Antar att den torkar till när den innehåller varmt vatten o man plockar upp den ur kastrullen.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-19, 09:01   #5
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Omvandling av stärlelse, som kroppen inte tar upp, till kolhydrater, som kroppen tar upp, är väl den största förklaringen till förändringen?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-20, 09:27   #6
Whey
Registered User

Wheys avatar

Reg.datum: Apr 2004
Väg potatisen innan och efter du kokar den och se om resultatet stämmer överens med tabellerna. Är ju inte direkt alltid man kan lite på SLV...
Whey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-20, 09:29   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Whey
Är ju inte direkt alltid man kan lite på SLV...
Inte?

Vad gäller näringsvärden kan man det. Givetvis är alla tabeller ett genomsnitt, men SLV:s är så säkra de blir.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-10-20, 09:37   #8
Whey
Registered User

Wheys avatar

Citat:
Inte?

Vad gäller näringsvärden kan man det. Givetvis är alla tabeller ett genomsnitt, men SLV:s är så säkra de blir.
Kan man verkligen det. Bör man till lita på deras eller förpackningens näringsvärde - har nämligen märkt stor skillnad där i vissa fall.

Sen så tycker jag inte att SLV's näringsvärden för tillagade produkter stämmer särskilt bra. Ris exempelvis brukar inte alls stämma bra...
Gammal 2004-10-20, 09:57   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Whey
Kan man verkligen det. Bör man till lita på deras eller förpackningens näringsvärde - har nämligen märkt stor skillnad där i vissa fall.
Är det något speciellt märke eller någon speciell sort är det naturligtvis förpackningen du skall gå efter. SLV har genomsnittsvärdena, som sagt.

Citat:
Ris exempelvis brukar inte alls stämma bra...
Hur har du kollat det? Kalorimetri?

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-10-20, 14:32   #10
Whey
Registered User

Wheys avatar

Citat:
Är det något speciellt märke eller någon speciell sort är det naturligtvis förpackningen du skall gå efter. SLV har genomsnittsvärdena, som sagt.

Hur har du kollat det? Kalorimetri?
Genom mitt underbara sätt att först väga det otillagade riset, räkna ut näringsvärde utifrån förpackningens angivelse. Sedan kokar jag riset och väger det kokta riset. Eftersom jag vet näringsvärdet på mitt ris kan jag genom att väga det få ut näringsvärde per 100 g på det kokta riset. Detta förutsätter i och för sig att ingen näring följer med vattnet som hälls av, så det kanske inte stämmer.
Gammal 2004-10-20, 14:34   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Hur säger det dig att SLV:s angivelser inte stämmer? Som jag skrev: "Är det något speciellt märke eller någon speciell sort är det naturligtvis förpackningen du skall gå efter. SLV har genomsnittsvärdena, som sagt."

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-10-20, 14:46   #12
Whey
Registered User

Wheys avatar

Citat:
Hur säger det dig att SLV:s angivelser inte stämmer? Som jag skrev: "Är det något speciellt märke eller någon speciell sort är det naturligtvis förpackningen du skall gå efter. SLV har genomsnittsvärdena, som sagt."
Vad jag menade var att förhållandet mellan otillagat ris och tillagat ris i SLV's tabeller inte stämmer överrens med mina erfarenheter av riskokning. Och ja, jag har testat flera olika sorters ris, däribland parboiled, fullkornsris, råris, basmati, jasmin m.fl.

Vad gäller näringsvärdena på otillagat ris är jag inte det minsta negativ till SLV. Men de för tillagat ris tycker jag inte stämmer. Men man räknar ju i princip aldrig på tillagade produkter så det spelar ingen roll...
Gammal 2004-10-20, 14:57   #13
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Du kan inte räkna rakt av sådär. Något kanske försvinner i vattnet, en del stärkelse aknske omvandlas till kolhydrater. SLV har mätt med kalorimetri. Men de har som sagt ett genomsnitt av flera mätningar i sina tabeller. Så de kanske inte stämmer exakt i ditt specifika fall. Men jag tror att de kommer närmare än din väg och gissa metod.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-20, 15:07   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

SLV har ju gjort tester på sina värden i laboratorium med direkt kalorimetri; garanterat säkrare studier än vad du kommer i närheten av med din matvåg och kalkylator.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-10-20, 15:23   #15
cheesian
Registered User

cheesians avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
SLV har ju gjort tester på sina värden i laboratorium med direkt kalorimetri; garanterat säkrare studier än vad du kommer i närheten av med din matvåg och kalkylator.

These two kids I know, these two brothers. They murdered their parents. They both claim to be raised as Jehova Witnesses. They came to school in really nice shorts and pollished tennis sneakers. And their shirts were always collared with buttons, and their hair was always slicked back. And their teeth were always brushed, and their shirts and pants were always ironed, and their shoes were never skuffed up or anything like that. They seemed to have a wonderful life. I don't know what went wrong.
cheesian är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:43.