Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-10-04, 14:55   #1
Zozza
Banned

Zozzas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Dåligt att äta snabbt?

Hittar ingen tråd om det nu, vet att jag såg en för ett tag sen =/

Finns det något negativt med att äta maten snabbt, tar man inte upp näringsämnena lika bra?
Zozza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 15:18   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Jo, du tar upp näringen lika bra. Problemet kan vara, om du inte har koll på hur mycket du äter, att du helt enkelt äter för mycket, eftersom mättnadskänslorna inte hinner med, innan du kanske har proppat i dig 500 kcal för mycket. Gör man det för ofta leder det till övervikt. Gäller förmodligen inte idrottsmän- och kvinnor som har koll på hur mycket de stoppar i sig på ett ungefär, men ett stort problem för stressade medelsvensson som sveper ett par Big Mac och en stor pommes på 5 minuter.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 15:20   #3
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Jo, du tar upp näringen lika bra. Problemet kan vara, om du inte har koll på hur mycket du äter, att du helt enkelt äter för mycket, eftersom mättnadskänslorna inte hinner med, innan du kanske har proppat i dig 500 kcal för mycket. Gör man det för ofta leder det till övervikt. Gäller förmodligen inte idrottsmän- och kvinnor som har koll på hur mycket de stoppar i sig på ett ungefär, men ett stort problem för stressade medelsvensson som sveper ett par Big Mac och en stor pommes på 5 minuter.

Är det svårare för magen att bearbeta mat som man inte tuggat särskilt bra? Hur är det med nötter och sånt, dem är ju alltid små hårda bitar hur mycket man än tuggar, hur bryter magen ner något sånt?

Ledsen om jag är lite OT...
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 15:24   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Zakath
Är det svårare för magen att bearbeta mat som man inte tuggat särskilt bra? Hur är det med nötter och sånt, dem är ju alltid små hårda bitar hur mycket man än tuggar, hur bryter magen ner något sånt?

Ledsen om jag är lite OT...
Ja, sväljer du saker och ting hela, utan att tugga dem, kommer du att tillgodogöra dig näringsämnena sämre och en del att hamna i toaletten. Ät en burk majs utan att tugga majsen, och titta i toaletten dagen efter. Corndogs.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-10-04, 15:26   #5
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det mesta lär väl brytas med åtminstone delvis om man lägger det i HCL konc ... men som svar på frågan om det är svårare för magen att bearbeta mat som inte tuggats ordentligt ställer jag följande motfråga: Om du vill mala sönder nötter och kan välja mellan att krossa dem mellan kvarnstenar av ben och att krama dem i handen, vilket sätt väljer du då? Och då är du ju betydligt starkare i handen än i magsäcken, som ju mest är att likna vid en mjuk "muskelpåse" ... Anledningen till att det är bra att maten mosas sönder är att kontaktytan mellan maten och diverse matsmältnngsvätskor och -enzymer ju blir större ju större yta maten har, och många små bitar har ju större yta i förhållande till massan än en enda stor.

Edit: Seeeen!
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 15:27   #6
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
möjligtvis om det är ett livsmedel som måste bli finfördelat och du inte tuggar det tillräckligt, (plus att nerbrytningen av stärkelse startar i munnen osv). Men nej, framförallt om det bara rör sig om "stor mängd på kort tid" och inte hade något med just tuggandet att göra, jag tror inte det gör så stor skillnad.

(nötter och frön lär du ju dock behöva tugga på en del)
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 15:30   #7
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ja, sväljer du saker och ting hela, utan att tugga dem, kommer du att tillgodogöra dig näringsämnena sämre och en del att hamna i toaletten. Ät en burk majs utan att tugga majsen, och titta i toaletten dagen efter. Corndogs.

Och i ungefär hur stor grad är det rekommenderligt att tugga maten? När man INTE har all tid i världen självklart..

Tolkia, men nötter hinner alltså brytas ner innan man skiter ut dem bara man tuggar dem hyfsat ordentligt? Eller blir det så att bara "ytan" på nötbitarna bryts ner av magsaften?
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 15:30   #8
bubbleman
Registered User

bubblemans avatar

Reg.datum: Oct 2003
Intressant...jag måste börja äta långsammare för jag blir aldrig mätt... Såvida jag inte äter 2-3 pizzor då:/
bubbleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 18:03   #9
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
undrar hur många medelsvenssons som klarar av att trycka i sig ett par Bic Mac och pommes på 5 min?
Det är inte illla det och kräver någon form av respekt, vet inte vilken men .........
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 18:26   #10
Zonyk83
Registered User

Zonyk83s avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Har du testat detta sjuka experiment eller?
Zonyk83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 18:27   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Zonyk83
Har du testat detta sjuka experiment eller?
Det skulle du också fått göra som praktiskt experiment om du läst Klinisk Nutrition.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-10-04, 20:06   #12
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Ingen annan som bytt blöja på sitt barn ?

Majs går rakt igenom
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 20:07   #13
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Linfrön går också rakt igenom. Det vet de som vårdat gamla.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 20:19   #14
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Tur att jag dricker en MRP medans jag läser denna tråden, och inget annat så att en massa hemska bilder skulle ploppa upp (ploppa, passande ord)
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 20:31   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Linfrön går också rakt igenom. Det vet de som vårdat gamla.
Loppfrön också! Och dessa små gynnare har dessutom fördelen (?) att de ökar storleken på avföringen. Så lite som 18 gram psylliumfrö per dag fördubblad mängden avföring.

Digestibility and bulking effect of ispaghula husks in healthy humans, GUT 35(10):1747-1752 (1994)

Angående PM-rådgivning!

Senast redigerad av King Grub den 2004-10-04 klockan 20:36.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:32.