Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-09-24, 16:32   #1
Big_Vik
Registered User

Reg.datum: Mar 2003
kaloriplus eller minus vid förkylning/sjukdom?

Lätt att hamna på antingen minus iom. dålig aptit, eller plus då man inte tränar och kanske käkar aningen sämre än annars. Hur ska man göra?
Ett överskott borde väl knappast bygga muskler, utan uteslutande fett. och underskott= muskelförlust?
självklart borde man väl räkna kalorier och lägga sig på 0 då men då krävs det ju räkning plus att man vet sin förbrukning exakt. jag har skitsvårt med den i de fallen, lättare då man tränar och äter som vanligt. Dessutom har min morsa flera ggr uttyrckt att hon skulle döda mej om jag började med sånt kroppsfixering blalbalba farligt. ämjämjäm. blir nog bättre då man flyttar
Big_Vik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-24, 16:34   #2
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag (tror jag) låg på kaloriplus när jag var sjuk, men jag vara bara väldigt lätt sjuk. Tappade ingen styrka
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-24, 16:51   #3
jakke
Registered User

Reg.datum: Aug 2002
Bättre förmkt än förlite. Du lär ju inte lägga på dig nå fett under nån vecka sålänge du inte våldäter.
Fö. Ser du ut att behöva lite mat!
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-24, 17:05   #4
Big_Vik
Registered User

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av jakke
Bättre förmkt än förlite. Du lär ju inte lägga på dig nå fett under nån vecka sålänge du inte våldäter.
Fö. Ser du ut att behöva lite mat!
jag tror vi måste ses lite oftare
Mitt problem är att jag varken kunnat träna riktigt eller regelbundet senaste veckorna. samt noll konditon. inte så bra kanske. känner ju sig som en michelingubbe.
Big_Vik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-24, 17:13   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Ett kaloriöverskott i vila hjälper som sagt varken till att bygga eller bevara muskelmassa. Ett underskott är naturligtvis heller inte att rekommendera, då ämnesomsättningen är förhöjd vid infektion som inbegriper feber, samt att kroppen garanterat inte gillar ett underskott när dess immunförsvar skall bekäma infektionen i fråga. Antagligen är det bäst att lyssna på aptiten vid tillfällig sjukdom: varför proppa i magen mat den inte vill ha, eller varför gå hungrig, om den vill ha mat? Ät, vila och tillfriskna.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-24, 17:35   #6
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Ett kaloriöverskott i vila hjälper som sagt varken till att bygga eller bevara muskelmassa. Ett underskott är naturligtvis heller inte att rekommendera, då ämnesomsättningen är förhöjd vid infektion som inbegriper feber, samt att kroppen garanterat inte gillar ett underskott när dess immunförsvar skall bekäma infektionen i fråga. Antagligen är det bäst att lyssna på aptiten vid tillfällig sjukdom: varför proppa i magen mat den inte vill ha, eller varför gå hungrig, om den vill ha mat? Ät, vila och tillfriskna.

Problemet är väl ofta att man har NOLL aptit under sjukdom, så jag tror nog att man måste tvinga sig att äta ordentligt ändå, att ligga lite plus är nog säkrast.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-24, 17:38   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath
Problemet är väl ofta att man har NOLL aptit under sjukdom, så jag tror nog att man måste tvinga sig att äta ordentligt ändå, att ligga lite plus är nog säkrast.
Lättare att dricka i sig kalorierna - mjölk, yoghurt, soppa, proteindrinkar, juice, osv.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-25, 20:37   #8
Doktorn
Registered User

Doktorns avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag var sjuk 2 månader för precis ett år sedan, gick ned från drygt 70kg till sådär 62. Inget kul precis, ett års träning (räknat i muskelvolym) försvann i princip. Levde vissa dagar på en talrik yoghurt. Kunde inte äta något trots en mix av paracetamol, kodein och voltaren =(

Senast redigerad av Doktorn den 2004-09-25 klockan 20:43.
Doktorn är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:51.