Nu i dessa sommartider verkar det vara många som kommer på att det finns en del onödiga kilon kvar att kasta av innan man sliter på sig badkläderna. Jag har fått VÄLDIGT många pm´s av folk som vill höra om hur jag bar mig åt för att gå från svullen till tajt. Jag vet inte riktigt varför då det finns så många här på forumet som både kan detta bättre än mig och har genomgått mycket starkare dieter, men jag antar att folk kan känna igen sig rätt bra i mig. Jag är väl rätt vanlig antar jag. Därför tänkte jag att jag kunde skapa en tråd här istället bland annat för att bespara tid, men även för att låta folk som aldrig genomgått en deff läsa om hur det kan gå till. Detta var alltså min andra diet och sammanlagt har jag väl dietat bort cirka 35 kg i mitt liv. Jag har inte direkt mest kunskap, men visst känner man väl att man börjar känna sin kropp i deffstadiet rätt bra nu. Följ inte i mina spår utan staka ut dina egna. Läs på själv, bland annat här på forumet, men med denna text i huvudet lär du iaf få ett humm om hur en fettminsknings-diet kan se ut.
Såhär såg det ut:
Deffen
Själv inledde jag en diet på 2300 kcal den 25 december 2003 med en vikt på 90,6 kg. Exakt på dagen 4 månader senare var jag klar. Jag hade då nått en vikt på 75,4 kg och var väldigt nöjd. Dieten var simpel och krävde inte mycket av mig (fast det kan bero på mina referesramar, vad vet jag?). Men de första 2 månaderna körde jag ingen kardiovaskulär träning överhuvudtaget och lät kalorinivån hållas jämn på 2300 kcal med energifördelningen 40/40/20 (P/K/F). Efter detta hade jag gått ned cirka 9 kg och förlorat väldigt många centimetrar runt midjan samtidigt som musklerna och styrkan fortfarande satt på plats.
Jag fortsatte nån vecka till, men inte mycket hände så jag började med mer kardio och höll fortfarande energinivån på 2300 kcal. Då började förbränningen att kicka igen. Men efter ett tag blev jag tvungen att sänka energinivån för att fortsätta gå ned i vikt och då sänkte jag till 2000 kcal och då i form av mindre kolhydrater och aningen mindre fett. Här kickade förbränningen igen, men avtog efter ett tag och då lade jag in nästa växel; ätardagen. Det var nu cirka 3 veckor kvar av dieten och jag hade fortfarande inte haft någon ätardag. Vad väldigt tom i kroppen och styrkan hade blivit sämre även om jag tror att musklerna fortfarande satt kvar. Efter första ätardagen gick jag upp 1,2 kg till dagen efter, men gick sedan ned 2 kg under samma vecka och resultaten syntes tydligt! Samma sak var det till nästa vecka och samma sak gällde då. VIPS VAR JAG KLAR OCH HÅRD, DET BLEV JAG!
Efter deffen
Nu har det gått 45 dagar efter deffens avslut. Jag kör inte någon kardio förutom lite sporadiska intervallpass i backar, har höjt kcalorinivån till cirka 2600 kcal och då mest i form utav kolhydrater. Håller strikt diet även nu, men det känns som en del av vardagen. Det är verkligen inget jobb att lägga upp kycklingfiléerna på matvågen och använda ögonmåttet till riset eller pastan. Allt blir bara lättare och lättare. Det går som på räls. Och att inte äta godsaker är inget jag saknar. Under denna tid har jag gått upp cirka 1 kg, utan att öka midjemåttet, men armmåttet har gått up cirka en centimeter. Jag har mycket bättre tryck i kroppen, är hårdare, mer vaskulär och mycket piggare. Dessutom har styrkan ökat väldigt mycket under denna tid. Nu är jag alldeles strax uppe på de vikter jag låg på innan jag inledde dieten.
Nu fungerar alla olika, men summan av detta (om nu jag får ge råd) är att "STICK TO THE BASICS!". Håll dig till det beprövade, det som fungerar. Gå inte ut för hårt utan accelerera när det behövs och kom ihåg:
Kycklingfiléer kan tillagas på många olika sätt!
Matschemat jag gjorde upp innan dietens början:
2300 kalorier blir ingångsvärdet. Sedan lär jag väl kanske få justera det lite med tiden, men det blir nog en bra start.
Energin skall fördelas enligt följande:
Protein 40%
Kolhydrater 40-45%
Fett 15-20%
Kommer att börja göra storkok och frysa in en massa matlador med olika slags rätter, nogrannt uträknade med samma energivärde och energifördelning. Kommer att bli 6 mål på de dagar jag inte styrketränar och 7 mål de dagar jag tränar.
1. Frukost:
alltid 150 g gröt med loppfrön, 1 dl mjölk och funlight till det och 35 g vassle med 3 dl lättmjölk)
2. Mellanmål:
alltid en frukt
3. Lunch:
Lite olika. Kommer inte att äta skolmaten utan ta med mig matlådor ed 25% av dagens hela energiintag. Oftast lär det bli 200 g kycklingfile, 150 g kokt ris och 4 dl mellanmjölk.
4. Mellanmål:
Kan varieras, men alltid samma energi. Oftast 150 g havregrynsgröt med funlight och 300 g lättmjölk
(5.)Efter träning:
35 g vassle, 50 g maltodextrin som blandas i vatten
6. Middag:
Intas 30 min efter, efterträningsmålet. Kommer inte alltid äta samma sak som resten av familjen, men det är bara att säga åt mamma att göra den mat jag vill ha (behöver) och sedan ta så mycket som det behövs. 20 % av dagens energi. Ungefär samma som lunchen fast mindre kolhydrater. Exempelvis 200 g fläskfile med 200 g fullkornsspagetti och vatten
7. Kvällsmål:
Kaseindrink (protec) med vatten.
Det där landar på 2340 kcal med 244 g protein (42 %E), 253 g kolhydrater (43 %E) och 40 g fett (15 %E) .
På träningsfria dagar blir det 2000 kcal med 216 g protein (43 %E), 200 g kolhydrater (40 % E) och 37 g fett (17 %E).
Det här matschemat följde jag väl inte riktigt utan modifierade en del efter behov, men såhär såg det iaf ut till en början.
Före-bild:
Efterbild:
Efterbild 2:
16 Juli: