Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-06-09, 13:21   #1
Strixen
Registered User

Reg.datum: May 2014
Fungerar luftkylare?

Är det någon som har erfarenhet av sk. luftkylare? Jag tänkte ev. ha en i sommarstugan, men om luften bara blir fuktigt och kladdig så är det inte mycket att ha. Någon som har provat?
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-09, 14:06   #2
Magrauta
Registered User

Reg.datum: Sep 2022
Du kan inte få ner medeltemperaturen i rummet utan ett utblås, du kommer skapa värme genom att dra igång en motor av något slag. Dock kan du säkert få en kylig "stråle" från fläkten. Tänk fysiska lagar. Man kan ju inte skapa kyla utan energi, och "bieffekten" är lustigt nog värme.

Portabel AC är ju att rekomendera. Jag har en och min funkar bra även om halva internet påstår att dem knappt funkar.
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-12, 06:36   #3
40plus
Registered User

40pluss avatar

Reg.datum: Mar 2019
I ett stort och välventilerat rum kan du få en stråle med något sval luft i ansiktet. i övrigt så bidrar maskinen till att höja temperaturen inomhus och göra luften fuktig såsom herrn ovanför skriver.

I ett litet rum är det katastrofalt, blöt fuktig luft och varmt som fan.

Så nej, köp en ac. Jag har nu köpt 3 begagnade portabla ac med slang ut genom fönstret. Har en i varje sovrum. Du kan med fördel leta speciellt efter riktigt stora, tunga och gamla maskiner. Man får dom för kanske 600kr, dom är rejäla i fläkten så dom blåser bra utan att vråla som en jetmotor och byggkvaliten är ljusår bättre än dom nya man får för typ 3000kr.

Men testa kylan innan du köper. Luften som kommer ut ska kännas sval och luften som blåser ut genom slangen där bak ska vara rejält varm. Då vet du att den funkar. Transporterar du den liggande så låt den står upp i 12-24 timmar innan du startar den.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-06-12, 10:42   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Jag har också en portabel AC med utblås genom slang som man häver ut genom fönstret. Följer det med tätning är det ännu bättre, men fungerar som en dröm ändå. Lite svårt att kyla en hel lägenhet, men t.ex ett sovrum går fort.
Gammal 2023-06-12, 11:23   #5
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
EN portabel AC fungerar sådär ifall den står på jämt, blir torrare luft och lite svalare, torrheten gör mycket för upplevda värmen.

Däremot kostar en bra typ 5000kr, så steget upp till en riktig värmepump är typ 10 till, så är det till en stuga hade jag installerat en riktig, då kan man ha den som grundvärme också istället för att stugan ska stå kallställd
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 08:23   #6
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Reg.datum: Jan 2011
Kommer denna göra mina nätter svalare?

Luftkylare/torn/Fläkt
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 11:19   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Så länge du ligger i den cirkulerande luften kommer det att kännas svalare, men rumstemperaturen sjunker inte.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal idag, 09:22   #8
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Reg.datum: Jan 2011
Ah jag tänkte det förmodligen var så. Men kan nog kanske räcka med att blåser lite skönt. Har svårt sova med en vanlig fläkt för dom låter alldeles för mycket och vill inte öppna fönstren för jag är så allergisk mot pollen.

Men behöver något som gör att jag kan sova, för det är omöjligt nu. Någon som har testat någon liknande variant eller kan tipsa om något bra? Helst utan sådan där slang som man då skall stoppa ut genom fönstret.

Om det inte går att dra slangen in till vardagsrummet i en hink typ om man bara vill ha den för natten i sovrummet så funkar det med ifall jag kan gömma undan slangen enkelt. Vill inte den skall sabba inredningen hemma.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:40.