Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-07-15, 07:03   #1
Djungelhunken
Registered User

Reg.datum: Oct 2014
Kan jag bli av med min putmage trots att jag sover dåligt?

Jag sover dåligt, särskilt nu när det är varmt, jag går och lägger mig vid nio varje kväll eftersom jag måste upp fem varje morgon och gör allt jag kan för att få de där berömda 8 timmarna. Men så blir jag väckt. Oftast är det på grund av ljud runtomkring mig, en bra natt kanske jag sover 6 timmar i sträck, ibland blir det inte mer än 4-5 timmar och ibland kan jag få de där 8 timmarna, dock inte sammanhängande.

Jag har öronproppar, jag har en fläkt på som gör det svalt och som dämpar alla externa oljud ändå vaknar jag!
Sen brukar jag bli som en zombie på dagarna men det har nog mer att göra med att jag hatar arbete. Jag kan leva med det dock, till saken hör att jag vill fixa beachkroppen. Har genom åren lyckats lägga på mig en ansenlig muskelmassa och det har tagit en jävla tid eftersom jag inte tar steroider. Aldrig ens prövat.

Emellertid har jag en liten kagge som jag aldrig tycks kunna bli av med. Jag tränar hårt i snitt fem dagar i veckan, jag äter bra saker, mycket protein, går mina 10k steg och använder konditionsträning som ett verktyg, ändå ser jag ut som skit pga kaggen.

Och om och om igen får jag höra hur viktigt det är att prioritera sin sömn och jag försöker verkligen! Men jag blir väckt, räcker med att jag hör en dörr som öppnas så blir jag väckt mitt i en dröm och kan inte somna om.

Sammanfattningsvis; kan jag få beachkroppen trots denna avsaknad av söm? Då jag trots allt tränar hårt, sköter kosten, äter knappt nåt godis och dricker ingen alkohol mer än en trefemma nån gång i kvartalet. Sen vill jag även veta om det ens går i min ålder (närmare 40 än 20) eller är det bättre att jag säger upp gymkortet och lägger mig platt? Eller måste jag ta steroider?
Djungelhunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-07-15, 07:15   #2
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Se till att få tillräckligt med sömn. Om det så behövs får du lägga dig tidigare.

Behöver bild för att se ditt läge.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-07-15, 08:02   #3
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Reg.datum: Dec 2019
Ät mindre bara, det är den bistra verkligheten. Släpp egot kring vad du tror att du ska äta och bara sluta ät tills du får dom resultaten du vill ha.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-07-15, 12:10   #4
Djungelhunken
Registered User

Reg.datum: Oct 2014
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Ät mindre bara, det är den bistra verkligheten. Släpp egot kring vad du tror att du ska äta och bara sluta ät tills du får dom resultaten du vill ha.
Det låter bra, det är åtminstone nåt jag kan påverka själv. Får dock alltid nån noja att mina armar ska bli smalare eller nåt (är i grunden en tanig kille) om jag inte äter när hungern slår till. Hur ska jag hantera hungern? För issuen just nu är att jag har förhållandevis smala armar till kaggen. Vill ju ha tvärtom. Grova armar och smal midja men utan steroider.
Djungelhunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-07-15, 12:24   #5
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Det där var kort och kärnfullt. Samt sant.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-07-16, 09:00   #6
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Reg.datum: Dec 2019
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelhunken Visa inlägg
Det låter bra, det är åtminstone nåt jag kan påverka själv. Får dock alltid nån noja att mina armar ska bli smalare eller nåt (är i grunden en tanig kille) om jag inte äter när hungern slår till. Hur ska jag hantera hungern? För issuen just nu är att jag har förhållandevis smala armar till kaggen. Vill ju ha tvärtom. Grova armar och smal midja men utan steroider.
Drick mycket vatten.

Känner du dig sliten skulle jag dra ner på träningsfrekvensen/volymen, behålla intensiteten så länge som möjligt såklart. Men du kommer undan med ganska lite träning för att bibehålla muskelmassa. Men gör det bara i absoluta nödfall.

Mycket mental träning också, inse att stora armar och allt vad du nu eftersträvar bara är något du själv har hittat på betyder något. Det spelar ingen roll för någon annan och ingen kommer döma dig efter hur du ser ut. Om du går till gymmet och inte är fet som en planet så är du ju redan bättre än typ 98% av alla på hela jordklotet.

Prata med någon, kanske ring vårdguiden och se om du kan få stöd därifrån på något sätt.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2025-07-16 klockan 09:01.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-07-16, 10:41   #7
ozzian
Registered User

Reg.datum: Feb 2017
För mig så funkar zma, eller bara zink, sover 20% bättre
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-07-16, 16:00   #8
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Hur lång är du och vad väger du? Är det fett så är det inte mycket annat att göra än att gå ner i vikt.
Sömnbrist gör dig inte fet per se, men är dåligt för typ allt och är en stor pusselbit i hälsa och kroppskoposition.
En del har en lite kagge för att man helt enkelt är byggd så. Svankrygg och bäcken som är tippat frammåt. Kroppshållning helt enkelt.
Går att fixa men kräver att man verkligen är konsekvent med att hålla en bra kroppsposition.
Gammal 2025-07-19, 21:41   #9
DiktatorN
Registered User

Reg.datum: Jul 2017
Att sova åtta timmar bra sömn, sammanhängande under resten av ditt liv kan du helt glömma om du inte vill ta droger för att sova. Du kommer aldrig att kunna göra det igen om du inte kan göra det nu. Det som är tur är att du nog inte behöver det heller. sex timmars sömn räcker gott och väl om det är riktigt djup sömn. Men det kan vara svårt att uppnå även det om du redan har svårt att sova.

Vad är din kroppsvikt? Har du sömnapné? Man kan ha det utan att veta om det...

Hur vida det går att att bli av med kaggen. Svaret är JA. Det enda du behöver göra är att äta mindre. Mitt råd är dock att du borde sluta vara ytlig och bry dig så mycket. Bygg mag- och ryggmuskler istället, tänk inte så mycket på vad det är för mått där. Bättre att vara stark istället för att vara anorektisk och svag. Bygger du en stabil och riktigt stark core så kommer det även vara lättare att få ett bättre utseende när du väl skulle bestämma dig för att banta.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:43.