Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-03-30, 14:22   #1
baggard
Registered User

baggards avatar

Reg.datum: Aug 2011
Få i sig kalcium utan mejeriprodukter inte så lätt som folk verkar tro

Ät fet fisk med småben brukar vara ett hett tips.

Mja inte direkt?

Sillfillé innehåller 17mg kalcium per 100g. Och Livsmedelsverket rekommenderar runt 1000mg per dag. Det blir ganska mycket sillfillé det..
https://soknaringsinnehall.livsmedel...odDetails/4609

Klassikern makrill i tomatsås i konserv ger 24mg per burk.
https://soknaringsinnehall.livsmedel...odDetails/1296

Men man äter andra grejor?

Sojabönor är ju ett vanligt exempel. Här har vi mer kalcium: cirka 250mg per 100g torkade sojabönor.

100g torkade sojabönor är ganska så ordentligt med mat. Och sen har vi väl oxalater och skit i sojabönorna som gör att man inte lika effektivt kan ta upp allt kalcium? Eller??

Sötmandel har också ganska bra med kalcium, nästan 300mg per 100g. Har ingen koll hur effektivt man tar upp kalciumet från sötmandeln men nu börjar vi också äta väldigt mycket kalorier om vi ska räkna samman allt och vi har fortfarande inte nått ens i närheten av RDI, och vi kommer ju antagligen äta andra livsmedel under dagen som knappt har kalcium i sig överhuvudtaget.

Hur gör man om man vill få i sig tillräckligt med kalcium från mat om man inte äter mejeriprodukter?

Senast redigerad av baggard den 2025-03-30 klockan 14:24.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-03-30, 14:59   #2
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Du tittar på fel fiskar. Du ska titta på små fiskar i konservburken. De är inte rensade utan alla små ben är kvar.

Sardiner innehåller 174 mg kalcium / 100 g.
https://soknaringsinnehall.livsmedel...=1&kategoriId=

Sardeller innehåller 168 mg kalcium / 100 g.

Motfrågan blir : Hur stora förluster av kalcium har du varje dag ? Det är inte meningen att vi ska ta upp allt kalcium. Mineralet har dålig löslighet och det mesta ska bara passera igenom kroppen. Har du brist så anstränger sig kroppen mer att ta upp kalciumet.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-03-30, 15:38   #3
baggard
Registered User

baggards avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Du tittar på fel fiskar. Du ska titta på små fiskar i konservburken. De är inte rensade utan alla små ben är kvar.

Sardiner innehåller 174 mg kalcium / 100 g.

Sardeller innehåller 168 mg kalcium / 100 g.

Motfrågan blir : Hur stora förluster av kalcium har du varje dag ? Det är inte meningen att vi ska ta upp allt kalcium. Mineralet har dålig löslighet och det mesta ska bara passera igenom kroppen. Har du brist så anstränger sig kroppen mer att ta upp kalciumet.

Det var glada nyheter! Får börja käka sardiner då. Inga problem med tungmetaller och sånt i dessa va?

Hur stora förluster av kalcium har jag ingen aning om men om jag inte käkar med lite fokus på kalciumintaget så hade jag ju hamnat extremt lågt, typ 100mg kalcium och det känns ju ändå lite lite.

Edit: Jäklar vad protein det var i sardinburkarna jämfört med makrill! 25g protein/100g för sardiner i olja är ju riktigt bra och burken innehåller 120g.

Senast redigerad av baggard den 2025-03-30 klockan 15:45.
Gammal 2025-03-30, 21:06   #4
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Reg.datum: Nov 2018
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Det var glada nyheter! Får börja käka sardiner då. Inga problem med tungmetaller och sånt i dessa va?

Hur stora förluster av kalcium har jag ingen aning om men om jag inte käkar med lite fokus på kalciumintaget så hade jag ju hamnat extremt lågt, typ 100mg kalcium och det känns ju ändå lite lite.

Edit: Jäklar vad protein det var i sardinburkarna jämfört med makrill! 25g protein/100g för sardiner i olja är ju riktigt bra och burken innehåller 120g.
Jag kan inte säga 100 men tror att sardiner ligger rätt långt ned i näringskedjan och bör således ha mindre tungmetaller och andra gifter som större rovfiskar högre upp i näringskedjan har.
Gammal 2025-03-30, 21:30   #5
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Men sardiner är väl inte gott?
Kall mjölk slår det mesta!
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-03-30, 21:55   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Äter du ett halvt äggskal om dagen så har du täckt hela kalciumbehovet.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-03-30, 22:53   #7
baggard
Registered User

baggards avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jag kan inte säga 100 men tror att sardiner ligger rätt långt ned i näringskedjan och bör således ha mindre tungmetaller och andra gifter som större rovfiskar högre upp i näringskedjan har.
Litar på dig, det låter rimligt!

Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Men sardiner är väl inte gott?
Kall mjölk slår det mesta!
Har nu ätit min första burk sardiner, det smakade inte jättemycket faktiskt. Får nog krydda upp det mer nästa gång. Väldigt mycket salt var det i burken dock, får kanske försöka skölja av salten hädanefter.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Äter du ett halvt äggskal om dagen så har du täckt hela kalciumbehovet.
Det är så jag kört ett tag nu men blev trött på att spara på äggskal och hela den proceduren plus att ägg är inget jag äter regelbundet nuförtiden för hyllorna gapar så ofta tomma på dom billigaste äggen och bara de svindyra finns kvar.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:18.