Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-09-30, 08:32   #1
Kräket
Registered User

Kräkets avatar

Reg.datum: Oct 2007
Daglig helkroppsträning.

Konsensus brukar vara att musklerna behöver ca 48 timmar vila, och att återhämtning och uppbyggnad är lika viktigt som själva träningen. Överdriven träning riskerar att hämma mer än utveckla.

Samtidigt kan åtminstone inte jag bortse från att vissa idrottare tränar grenspecifikt med enormt hög frekvens, och med påtagligt synbara resultat.

Jag testar nu helkroppspass. Jag tränar ca 5 - 6 / ggr vecka, och kör minst 10 set per muskelgrupp och träningstillfälle. Har testat detta sedan juli månad.

Enligt vad jag läst, så borde detta upplägg både vara för frekvent, för lite volym och inte något att rekommendera för en erfaren person (har tränat ca 20 år nu).

Samtidigt upplever jag mig starkare än någonsin på min (för närvarande) låga kroppsvikt. Så klart subjektivt, men tycker mig vara i bättre form än tidigare. Så klart smärtar kroppen, men det är ett litet experiment jag nu provar.

Så min fråga; Är jag något på spåren? Eller håller jag bara på att slita ut min kropp? Är tidsperioden för kort för att utvärdera?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 09:06   #2
Prsson
Registered User

Reg.datum: Aug 2009
Har för mig om jag minns rätt att King Grub körde 100 helkroppspass i rad eller något sånt ��
Prsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 10:27   #3
Don H
Gammal Farbror

Don Hs avatar

Reg.datum: Jul 2012
Jag tror inte att det är nedbrytande på något sätt alls. Förutsatt att man käkar som man skall och inte håller på med nån idiot deff under tiden.

Växlar man i intensitet mellan dagarna (köra helkropp till fail varje dag tror jag inte på) och övningarna så kan man väl köra 7 dar i veckan om man vill
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 18:41   #4
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Eric Helms pratar varmt om helkropp varje dag (eller iaf 5-6ggr/vecka)

https://www.youtube.com/watch?v=k1Xr8rMK-Gw

Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Jag tränar ca 5 - 6 / ggr vecka, och kör minst 10 set per muskelgrupp och träningstillfälle.
Du tränar alltså med 50-60 set per muskelgrupp per vecka?

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 19:59   #5
wilkes
Registered User

Reg.datum: Feb 2010
Det tar ca 48-72 timmar för kroppen att återhämta sig fullständigt efter styrketräning. Men det finns inget som säger att man inte kan träna igen under denna period :p Kroppen kan BÅDE brytas ner, och byggas upp samtidigt!

Men det byggs ju upp en slags "utmattning" om man inte får tillräckligt med vila, så till slut lär man ändå vilja ta några dagar för att låta kroppen verkligen återhämta sig.
wilkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-01, 09:34   #6
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Det beror självklart på hur hårt och mycket man tränar per pass. Tränar man t.ex 1 set per muskelgrupp utan att gå till failure kommer återhämtningen inte vara något problem alls. Tränar man 10 set marklyft till failure varje dag så kommer man vara ett vrak innan vecka 1 är över.

Man kan hitta en sweet-spot oavsett frekvens genom att justera volym och intensitet.
Man märker själv om det funkar eller ej.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-01, 13:33   #7
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Körde 6 set på tex ben ett pass och 2-3 set på resten och böt varje gång vad jag körde 6 set på, det tyckte jag funkade fint.
Nu kör jag 3-4 på allt och tycker det funkar fint.
Men skulle jag vara mer seriös skulle jag köra en del hårdare, mest för att det blir för tufft att hålla engeri och fokus genom hela passet.
Gammal 2023-10-01, 13:47   #8
te1on
Registered User

Reg.datum: Dec 2009
Är inte 10 set per muskelgrupp rätt mycket 5-6 ggr i veckan.
Finns det några bra beprövade program för helkropp varje dag? Fokus hypotrofi
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-01, 15:05   #9
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Konsensus brukar vara att musklerna behöver ca 48 timmar vila, och att återhämtning och uppbyggnad är lika viktigt som själva träningen. Överdriven träning riskerar att hämma mer än utveckla.

Samtidigt kan åtminstone inte jag bortse från att vissa idrottare tränar grenspecifikt med enormt hög frekvens, och med påtagligt synbara resultat.

Jag testar nu helkroppspass. Jag tränar ca 5 - 6 / ggr vecka, och kör minst 10 set per muskelgrupp och träningstillfälle. Har testat detta sedan juli månad.

Enligt vad jag läst, så borde detta upplägg både vara för frekvent, för lite volym och inte något att rekommendera för en erfaren person (har tränat ca 20 år nu).

Samtidigt upplever jag mig starkare än någonsin på min (för närvarande) låga kroppsvikt. Så klart subjektivt, men tycker mig vara i bättre form än tidigare. Så klart smärtar kroppen, men det är ett litet experiment jag nu provar.

Så min fråga; Är jag något på spåren? Eller håller jag bara på att slita ut min kropp? Är tidsperioden för kort för att utvärdera?
Berätta gärna på vilket sätt det fungerar, vad ser du för resultat etcetera.
Tror mer att det blir mer likt ett tungt kroppsarbete och kroppen anpassar sig till det och inte mer än nödvändigt. Som allt ensidigt arbete som upprepas med hög frekvens är risken stor att förvärva förslitningsskador på kort eller lång sikt.

Eric Helms som någon lägger fram som exempel ser väldigt sliten ut psykiskt och inte speciellt taggad. Verkar väldigt trött i övningarna utan något
drag i kroppen alls, energilös.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-02, 19:18   #10
Kräket
Registered User

Kräkets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Eric Helms pratar varmt om helkropp varje dag (eller iaf 5-6ggr/vecka)

https://www.youtube.com/watch?v=k1Xr8rMK-Gw

Du tränar alltså med 50-60 set per muskelgrupp per vecka?
Intressant! Ja, jag kör en tre-split med fokus rullande. Fokus innebär 3 övningar istället för två.

T.ex. en dag med bröst ser ut som följande; 5 set bänk eller hantelpress. 5 set snebänk (eller hantelpress). Kabel-flyes 3 set. Marklyft 5 set. Chins 5 set. Axpress 5 set. Sidolyft 5 set. Armar kör jag lite halvdant, mellan 2 - 4 set.

Viktigt att påpeka är att jag typ aldrig kör till fail. Varierar repsintervall från tillfälle till tillfälle.

Edit: Glömde knäböj! 5 set knäböj. 5 set benpress eller benspark.

Senast redigerad av Kräket den 2023-10-02 klockan 19:26.
Gammal 2023-10-02, 19:22   #11
Kräket
Registered User

Kräkets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Berätta gärna på vilket sätt det fungerar, vad ser du för resultat etcetera.
Ja alltså jag har inga siffror att styrka min känsla med. Har fått några kommentarer av personer på mitt gym att jag ser ”mer vältränad ut”, men det kan lika gärna bero på att jag väger lite mindre och är i bättre form.

Jag vidhåller dock att känslan är att jag är starkare än vanligt på min nuvarande kroppsvikt (tycker alltid att jag tappar i styrka när jag går ner i vikt).
Gammal 2024-01-01, 11:54   #12
Kräket
Registered User

Kräkets avatar

Måste lyfta denna tråd lite. Har nu kört detta upplägg i ca 6 månader nu. Tycker fortfarande det fungerar bra! Nu har jag visserligen lagt på mig lite ”vinter-vikt”, men styrkan har utvecklats.

Nackdelarna är väl att jag har lite ont i kroppen. Framförallt armbågarna. Tidsåtgången är också ett problem. Mina pass ligger på typ 2, 5 timmar nu…
Gammal 2024-01-02, 10:09   #13
Carlzzon85
Registered User

Reg.datum: Feb 2020
Jag kör i perioder helkroppspass mån-fre, men då blir det inga 10 set per muskelgrupp. Blir istället 3-4 per dag och totalt mellan 12-20 set per vecka- beroende på muskelgruppen. Quads, lats och bröst blir t ex 16-20 set, hams och axlar blir 12-16 set/vecka. Armar blir inte myket alls, ca 10 set per vecka, men de tränas i samband med bänk, pullups osv. tänker jag.

Funkar bra. Men hade aldrig pallat 10 set per dag per muskelgrupp. Varken fysiskt eller psykiskt hahaha.- Har heller inte tid för 2,5h per pass. Mina pass ta 1 - 1.5h.

Men får du ont i leder osv. kan det vara läge att se över volymen, intensiteten eller frekvensen. Att köra för ofta, för hårt, med hög volym, under lång tid skulle helt klart ta på mina leder. Men jag är också närmare 40 bast och har massa skador från idtrott i yngre dagar.

Senast redigerad av Carlzzon85 den 2024-01-02 klockan 10:11.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-02, 12:19   #14
Kräket
Registered User

Kräkets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Jag kör i perioder helkroppspass mån-fre, men då blir det inga 10 set per muskelgrupp. Blir istället 3-4 per dag och totalt mellan 12-20 set per vecka- beroende på muskelgruppen. Quads, lats och bröst blir t ex 16-20 set, hams och axlar blir 12-16 set/vecka. Armar blir inte myket alls, ca 10 set per vecka, men de tränas i samband med bänk, pullups osv. tänker jag.

Funkar bra. Men hade aldrig pallat 10 set per dag per muskelgrupp. Varken fysiskt eller psykiskt hahaha.- Har heller inte tid för 2,5h per pass. Mina pass ta 1 - 1.5h.

Men får du ont i leder osv. kan det vara läge att se över volymen, intensiteten eller frekvensen. Att köra för ofta, för hårt, med hög volym, under lång tid skulle helt klart ta på mina leder. Men jag är också närmare 40 bast och har massa skador från idtrott i yngre dagar.
Ja, ibland känns det som att det är många heliga kor man slaktar (typ ”muskler behöver 48 h vila”).

Jag tänker lite på de som tränar väldigt grenspecifikt. De kör ju väldigt ofta, och även med samma schema. De brukar ofta ha väldigt välutvecklade muskler för sina respektive idrotter.

Sen är det praktiska ett problem. Tidsåtgång och viss känsla av slitning…
Gammal 2024-01-02, 12:44   #15
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ja, ibland känns det som att det är många heliga kor man slaktar (typ ”muskler behöver 48 h vila”).

Jag tänker lite på de som tränar väldigt grenspecifikt. De kör ju väldigt ofta, och även med samma schema. De brukar ofta ha väldigt välutvecklade muskler för sina respektive idrotter.

Sen är det praktiska ett problem. Tidsåtgång och viss känsla av slitning…
https://youtu.be/xyELvDINO7M?si=cyXC1SyFnNDDBRW3

Intressant studie tas upp här 50 sek in.
Två grupper som träna identiskt, men den ena tränade mån, ons, fre. Den andra mån, tis, ons (sen vila resten av veckan). Båda grupperna fick likvärdiga resultat.
Ena gruppen tränade alltså helkropp mån, tis, ons - tre dagar på raken (den gruppen fick t.o.m. lite bättre styrkeökningar).
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:32.