Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-06, 22:46   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Reg.datum: May 2013
Koffeinets lömska halveringstid

Lömskt var ordet.

Jag har tagit lång tid på mig att somna i princip hela mitt liv. En timme är standard och något jag vant mig vid.

Nu har jag dock haft ett par värre perioder och nätter där jag sovit mycket lite, eller rentav inte alls.

Jag ser kaffe som uppiggande, men mja ändå inte. Det är mycket gott och egentligen vill jag dricka det hela tiden.

Igår natt sov jag inget alls. Efter mycket funderande (ja jag är trög) kom jag på att jag drack ju faktiskt fem-sex koppar kaffe under dagen. Kanske hade det med det att göra?

När jag sedan räknade på det inser jag att jo, tro fan att det var därför. Allt tack vare koffeinets långa halveringstid.

Jag drack såhär. En vanlig kopp är ca 100 mg. Halveringstiden är ca 5 timmar med stor variation mellan individer. uppskattad mängd i systemet är bredvid klockslag.

150 mg kl 10
100 mg kl 12 220 mg
100 mg kl 14 290 mg
100 mg kl 16 360 mg
100 mg kl 19 400 mg

Kl 24: 200 mg
Kl 5: 100 mg

Med andra ord så kunde jag gått utan kaffe en hel dag men sedan dragit i mig en stor portion PWO precis innan sänggående och fått samma effekt. Så dum är jag naturligtvis inte men att det här innebär samma sak, det har jag fattat först nu. Kl 5 var ungefär då jag lyckades slumra till i en eller två timmar.

Enbart 2 koppar kaffe under dagen gör att man fortfarande har det i systemet vid sänggående runt 23:

100 mg kl 9
100 mg kl 14, 150 mg

Kl 19; 75 mg
Kl 24: 38 mg, eller en cola zero eller te precis innan sänggående.

Detta var en väckarklocka för mig och om det är det för någon mer, desto bättre. Jag har misstänkt lite allt möjligt som boven i dramat men inte det vanliga goda kaffet, förräns nu då. Jag tror inte javhar problem att sova med 50 mg i systemet men flera studier pekar på påverkad sömn även av små kvantiteter, och jag vaknar aldrig utvilad så jag ska se över detta.
Stats Q2 2024: Bänk: 130x2 | Böj 160x1 | Mark 220x1 | @ 95 kg, 178 cm

Senast redigerad av Armed Dingo den 2019-08-06 klockan 22:48.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 05:13   #2
Cykelcykel
Registered User

Reg.datum: Jul 2013
Hr du precis börjat dricka kaffe eller och inte är van?
De flesta av oss är inte så känsliga
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 06:51   #3
Kif
Registered User

Reg.datum: Jul 2017
Jag tippar väl i snitt i mig 10 koppar innan lunch. ~5 - 6 muggar. Sen fyller jag på med en vid 15 tiden. Sen dricker jag inget mer och slocknar som en klubbad säl runt 22-23.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 06:54   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Fast det behöver ju inte bero på kaffet ändå. Har prövat att leva som koffeinfri och sov till min besvikelse ungefär lika dåligt som med kaffe.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 07:04   #5
Termy
理学療法士

Termys avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det behöver inte vara att man har svårare att somna om man är van kaffedrickare. Det påverkar dock bl.a. mängden djup sömn och det är ju knappast något man "känner" när man sover.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 07:24   #6
Melker2
Registered User

Reg.datum: Jan 2018
Är det halveringstid man ska räkna på gällande koffein?
Inte förbränningstakt?
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 09:10   #7
Helgehorse
Registered User

Helgehorses avatar

Reg.datum: May 2018
Dricker väldigt mycket kaffe under dagarna och tar 800mg innan träning, Ca 16:30. Sover och somnar endå väldigt lätt/bra. Är väldigt van vid koffein och har använt relativt höga doser enda sedan jag var ca 13 år. Antar(anekdotiskt) det kan att ha att göra med att du vänjer dig/blir mer resistant?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 10:10   #8
kvarnis
Registered User

kvarniss avatar

Reg.datum: Jul 2015
Dricker ej kaffe efter lunchtid av den anledningen men sover ändå halvdant, vet folk som dricker kaffe på kvällen men sover som barn.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 10:13   #9
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelcykel Visa inlägg
Hr du precis börjat dricka kaffe eller och inte är van?
De flesta av oss är inte så känsliga
Bara för att du tror du sover bra efter att ha druckit kaffe så behöver det inte vara så. Du kan troligen ha sovit bättre utan kaffet. Sen finns det ju så klart många andra faktorer.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 11:09   #10
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det behöver inte vara att man har svårare att somna om man är van kaffedrickare. Det påverkar dock bl.a. mängden djup sömn och det är ju knappast något man "känner" när man sover.
This. Jag somnar alltid även på högre intag. Dock orolig sömn/mycket drömmar och vaknar tidigare på morgonen, innan jag egentligen sovit ut ordentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 12:01   #11
Termy
理学療法士

Termys avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
This. Jag somnar alltid även på högre intag. Dock orolig sömn/mycket drömmar och vaknar tidigare på morgonen, innan jag egentligen sovit ut ordentligt.
Samma här. Brukade hinka i mig en halvliter kaffe på kvällen också som standard och somnade som en stock ändå, men kunde ha perioder under natten med nästan lite rastlöshet (började knappa på mobilen och annat). Nu för tiden tar jag sista koppen vid lunchtid.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 12:57   #12
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Jag är ju inte här för att säga att alla är som jag, utan att för de med problem med sömnen så är det lätt att glömma bort att kaffe faktiskt är uppiggande, särskilt när man druckit 2-4 koppar varje dag i halva sitt liv och man ser det som vilken dryck som helst.
Gammal 2019-08-07, 16:36   #13
Rawrx
Stor fin fet T-Rex

Rawrxs avatar

Reg.datum: Aug 2012
Jo, jag känner också av detta. De perioder där jag avstår från koffein somnar jag oerhört mycket lättare. Blir också trött tidigare om kvällen, vilket faktiskt är trevligt.

Jag begränsar koffeinintaget till förmiddagar nuförtiden. Fast även det inverkar negativt tycker jag. Borde egentligen strunta i koffeinet helt, eftersom jag sover rätt uselt av andra anledningar med (RLS), och det är dumt att förvärra det.

Motvikten är tyvärr att koffein är toppen i övrigt.
Rawrx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 17:38   #14
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rawrx Visa inlägg
Jo, jag känner också av detta. De perioder där jag avstår från koffein somnar jag oerhört mycket lättare. Blir också trött tidigare om kvällen, vilket faktiskt är trevligt.

Jag begränsar koffeinintaget till förmiddagar nuförtiden. Fast även det inverkar negativt tycker jag. Borde egentligen strunta i koffeinet helt, eftersom jag sover rätt uselt av andra anledningar med (RLS), och det är dumt att förvärra det.

Motvikten är tyvärr att koffein är toppen i övrigt.
Jag tänkte pröva att köra 1 eller 2 koppar om dagen, med brasklappen att dom måste drickas innan kl 11.

Då är det max 25 eller 50 mg kvar i kroppen vid kl 21. Det får det vara värt, det är gott och härligt
Gammal 2019-08-07, 19:21   #15
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Är det halveringstid man ska räkna på gällande koffein?
Inte förbränningstakt?
Halveringstiden som gäller.

Men det är inte beroende på hur känslig man är för koffeinet.
Det är faktiskt så att äldre sover bättre efter en kopp kaffe på kvällen. Måste återställa någon grundnivå av stresshormon i kroppen för att kunna slappna av.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:31.