Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-29, 19:13   #1
PKtarzan
Registered User

Reg.datum: Feb 2017
Hur skulle ni lägga upp en roadtrip genom USA?

Jag och min polare har snackat ett tag nu om att göra en resa med bil genom USA! Det jag funderar över är hur man skulle lägga upp en sådan trip? Säg att man flyger till New York (en stad man måste se enligt mig). Kan man därifrån hyra bil och sedan påbörja sin roadtrip tvärs över landet? Eller borde man kanske flyga en bit till efter att ha varit i New York då det kan jävligt långt att köra kanske? Har som sagt ingen aning riktigt så om någon har gjort denna typen av resa genom USA så tackar jag och tar emot alla förslag!
MVH
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-29, 19:16   #2
Magnus N
Skånsk

Reg.datum: Jan 2004
Hur ser tidsperspektivet ut för er där borta?

är det 2 veckor kan man nog tänka sig det kan vara en fördel med flyg inrikes om man vill se både öst och väst, men är ni borta längre så kan man köra det.
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-29, 20:02   #3
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Tidsperspektivet är avgörande.

Jag gjorde kust till kust i våras, med start i LA och slut i NY. Vi körde 3 veckor och det är rätt lagom, då behöver man inte köra jättelångt varje dag och det finns utrymme att stanna lite längre på vissa ställen. För oss blev det nästan 800 mil, så i snitt 40 mil per dag.

Hyra bil i LA eller NY är dyrt. Kolla på ställen i närheten, t.ex. Boston om du tänkt starta i NY. Att lämna bilen på annat ställe kostar också extra.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-29, 20:08   #4
High1ander
Mycket Irriterande

High1anders avatar

Reg.datum: May 2004
När jag hyrt bil så har det bara varit närmsta två delstaterna man fått köra i. Men finns säkert de som tillåter en att resa genom hela landet, men antar då att det blir ganska dyrt också.

Kan vara värt att köpa en OK bil och bila igeonom landet (så har iaf. de andra som jag hört gjort en USA-roadtrip gjort).

Jag tycker väl att det vore lagom att flyga till NY, sen ta flyg till Florida och därifrån köra västerut. Men det är nog mest för Carolina-staterna och Georgia lockar inte så mycket, eller rättare sagt, spenderar nog hellre mer tid i Lousiana, Mississippi och Texas i så kallade "deep south". Sen är det bara bränna igenom stora Texas och New Mexico för att komma till Arizona där man t.ex. kan se Grand Canyon innan man bränner igen på till Vegas påväg till LA. Sen efter det kan man avsluta med en tripp upp till San Francisco...

Om ni t.ex. tältar mycket och stannar på diverse naturreservat så blir inte boende så dyrt, och färdig mat i burkar är billigt, om det däremot ska vara hotell varje natt och 2-3st matomgångar på restauranger så blir det snabbt dyrt. Inte så farligt med billiga diners i fattigare staterna, men i storstäder så springer det snabbt iväg. För boende och mat är typ det enda ni kan påverka priset på själv, bensin och bil-kostnaden blir typ lika mycket oavsett vad ni gör.
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2018-07-29 klockan 20:13.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-29, 20:11   #5
leo1
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Oj, vilken kort tidsram ni har.

Hade 3 veckor i Florida. Tyckte det småtajt. Gick på pga-golf, nhl-hockey och Daytona 500.

Tycker det kan betyda en del att köra på roliga vägar. Miami-Tampa var svintråkig.
Gammal 2018-07-29, 20:29   #6
PKtarzan
Registered User

Blir nog 3 veckor i staterna
Gammal 2018-07-29, 20:34   #7
Hemi
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Nåt specifikt ni är intreserade av, berg, stränder, musik, museum, historia, förfäder som immigrerade, konst, cowboys, native, party... ...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-29, 20:41   #8
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
När jag hyrt bil så har det bara varit närmsta två delstaterna man fått köra i. Men finns säkert de som tillåter en att resa genom hela landet, men antar då att det blir ganska dyrt också.
Det var inget problem när vi hyrde (Hertz). Enda som kostade extra var just att hämta bilen i LA och lämna i NY, vilket ju inte är så konstigt då någon måste köra tillbaka bilen till LA.

Citat:
Jag tycker väl att det vore lagom att flyga till NY, sen ta flyg till Florida och därifrån köra västerut. Men det är nog mest för Carolina-staterna och Georgia lockar inte så mycket, eller rättare sagt, spenderar nog hellre mer tid i Lousiana, Mississippi och Texas i så kallade "deep south". Sen är det bara bränna igenom stora Texas och New Mexico för att komma till Arizona där man t.ex. kan se Grand Canyon innan man bränner igen på till Vegas påväg till LA. Sen efter det kan man avsluta med en tripp upp till San Francisco...
West Virginia, Kentucky och Tenesse är annars trevliga.

Citat:
Om ni t.ex. tältar mycket och stannar på diverse naturreservat så blir inte boende så dyrt, och färdig mat i burkar är billigt, om det däremot ska vara hotell varje natt och 2-3st matomgångar på restauranger så blir det snabbt dyrt. Inte så farligt med billiga diners i fattigare staterna, men i storstäder så springer det snabbt iväg. För boende och mat är typ det enda ni kan påverka priset på själv, bensin och bil-kostnaden blir typ lika mycket oavsett vad ni gör.
Hotellpriserna är dock väldigt bra där borta. Vi snittade nog 350-400Kr/natt.
Gammal 2018-07-29, 21:17   #9
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PKtarzan Visa inlägg
Blir nog 3 veckor i staterna
Vi gjorde typ den här rutten på 3 veckor. Det inkluderar en hel del mindre vägar, vilket rekommenderas om man inte vill sätta i rattlåset och sova sig igenom resan.
Gammal 2018-07-30, 01:17   #10
High1ander
Mycket Irriterande

High1anders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Det var inget problem när vi hyrde (Hertz). Enda som kostade extra var just att hämta bilen i LA och lämna i NY, vilket ju inte är så konstigt då någon måste köra tillbaka bilen till LA.

West Virginia, Kentucky och Tenesse är annars trevliga.

Hotellpriserna är dock väldigt bra där borta. Vi snittade nog 350-400Kr/natt.
Hur mycket extra var just dealen att få lämna bilen? Typ 1000kr eller 5000kr? För något däromkring så är det ju helt OK (för att slippa alternativet med köpa/sälja bil)...

Ja, hotell är relativt billigt i USA om man kör motellen och hotell utanför städer. Men annars blir det snabbt 60-70$ (som fortfarande är bra jämfört med t.ex. Sverige). Men roadtrippar man så antar jag att man kan köra vandrarhem och billiga motell några nätter och några tar man in på bättre hotell. Hursom, hotellkostnaden på 3 veckor borde bli runt 8000-10 000kr.
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
Gammal 2018-07-30, 07:16   #11
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Hur mycket extra var just dealen att få lämna bilen? Typ 1000kr eller 5000kr? För något däromkring så är det ju helt OK (för att slippa alternativet med köpa/sälja bil)...

Ja, hotell är relativt billigt i USA om man kör motellen och hotell utanför städer. Men annars blir det snabbt 60-70$ (som fortfarande är bra jämfört med t.ex. Sverige). Men roadtrippar man så antar jag att man kan köra vandrarhem och billiga motell några nätter och några tar man in på bättre hotell. Hursom, hotellkostnaden på 3 veckor borde bli runt 8000-10 000kr.
Jag tror det var 15 000kr extra, så det var inte billigt.

60-70$ är per rum. Du kan få ett rum med två sängar för damma pris, dvs dela kostnaden på två.
Vi körde på att boka genom hotels.com app och sen be om två sängar när vi checkade in. Då samlar man också poäng så att man får en eller två nätter gratis.
Gammal 2018-08-01, 19:53   #12
PKtarzan
Registered User

Tack för svar alla! Får nog ta och läsa på lite innan hehe... Men det har jag/vi ju gott om tid med att göra
Gammal 2018-08-01, 20:23   #13
HMB
Det kunde vart värre

HMBs avatar

Reg.datum: Sep 2009
Frun och jag körde San Francisco->Los Angeles->San Diego->Phoenix->Grand Canyon->Las Vegas->Los Angeles på cirka tre veckor och det tyckte vi var rätt lagom.
Gammal 2018-08-01, 21:41   #14
High1ander
Mycket Irriterande

High1anders avatar

Citat:

60-70$ är per rum. Du kan få ett rum med två sängar för damma pris, dvs dela kostnaden på två.
Vi körde på att boka genom hotels.com app och sen be om två sängar när vi checkade in. Då samlar man också poäng så att man får en eller två nätter gratis.
Sant iofs. med rummen, jag har däremot när jag roadtrippat med bästa polaren skippat att dela rum några nätter då han snarkar något fördjävligt. En gång när vi dela rum så gick jag och sov på toaletten istället...
Gammal 2018-08-03, 15:24   #15
r1kkie
Registered User

r1kkies avatar

Reg.datum: Jan 2009
Citat:

Låter helt galet,

Gjorde en snabb sökning på Avis för att hyra i 3 veckor, hämta i phillie å lämna i LA. Ligger på $1100 - $1600 beroende på bil, jag sökte på suvar.

r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:26.