Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-30, 09:01   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Dopningstester missar majoriteten av dopade atleter

Citat:
Background

Doping in sports compromises fair play and endangers health. To deter doping among elite athletes, the World Anti-Doping Agency (WADA) oversees testing of several hundred thousand athletic blood and urine samples annually, of which 1–2% test positive. Measures using the Athlete Biological Passport suggest a higher mean prevalence of about 14% positive tests. Biological testing, however, likely fails to detect many cutting-edge doping techniques, and thus the true prevalence of doping remains unknown.

Methods

We surveyed 2167 athletes at two sporting events: the 13th International Association of Athletics Federations Word Championships in Athletics (WCA) in Daegu, South Korea in August 2011 and the 12th Quadrennial Pan-Arab Games (PAG) in Doha, Qatar in December 2011. To estimate the prevalence of doping, we utilized a “randomized response technique,” which guarantees anonymity for individuals when answering a sensitive question. We also administered a control question at PAG assessing past-year use of supplements.

Results

The estimated prevalence of past-year doping was 43.6% (95% confidence interval 39.4–47.9) at WCA and 57.1% (52.4–61.8) at PAG. The estimated prevalence of past-year supplement use at PAG was 70.1% (65.6–74.7%). Sensitivity analyses, assessing the robustness of these estimates under numerous hypothetical scenarios of intentional or unintentional noncompliance by respondents, suggested that we were unlikely to have overestimated the true prevalence of doping.

Conclusions

Doping appears remarkably widespread among elite athletes, and remains largely unchecked despite current biological testing. The survey technique presented here will allow future investigators to generate continued reference estimates of the prevalence of doping.
Doping in Two Elite Athletics Competitions Assessed by Randomized-Response Surveys. Sports Medicine pp 1–9, 28 August 2017.

https://link.springer.com/article/10...279-017-0765-4

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-30, 09:46   #2
Bushwick Bill
Banned User

Reg.datum: Jul 2017
"Bolt är ren"

Inte direkt oväntat, alla elitidrottare är dopade.
Bushwick Bill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-30, 10:44   #3
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Bushwick Bill Visa inlägg
"Bolt är ren"

Inte direkt oväntat, alla elitidrottare är dopade.
Alla elitidrottare är inte dopade. Om något skulle jag säga att det är enklare att dopa sig fram till den dag du tillhör elitskiktet. Då blir det svårare och även om en del klarar sig länge är det svårt att klara sig en hel karriär utan att åka fast. Jag har själv tävlat på elitnivå mellan 1992 och fram till 1999. Började om att tävla 2009 och tillhörde landslaget 2010-2011. Jag har aldrig dopat mig och om något var jag mindre omtyckt i vissa kretsar pga mitt antidopingarbete. Bara så att du vet.

Helt klart skiljer sig inställningen till dopning och antidopingarbetet från land till land men långt ifrån alla är dopade.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-30, 11:39   #4
PsykopatVegan
Banned User

Reg.datum: Aug 2017
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Alla elitidrottare är inte dopade. Om något skulle jag säga att det är enklare att dopa sig fram till den dag du tillhör elitskiktet. Då blir det svårare och även om en del klarar sig länge är det svårt att klara sig en hel karriär utan att åka fast. Jag har själv tävlat på elitnivå mellan 1992 och fram till 1999. Började om att tävla 2009 och tillhörde landslaget 2010-2011. Jag har aldrig dopat mig och om något var jag mindre omtyckt i vissa kretsar pga mitt antidopingarbete. Bara så att du vet.

Helt klart skiljer sig inställningen till dopning och antidopingarbetet från land till land men långt ifrån alla är dopade.
Mycket trams i det du skriver. Nej det är inte svårt att inte åka fast om incitamenten finns där. Och det finns det när vi snackar eliten. Nu snackar jag inte någon som är "elit" utan jag snackar om de som vinner i sina sporter.
PsykopatVegan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-30, 13:37   #5
Wain
Three apples high and rising

Wains avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Alla elitidrottare är inte dopade. Om något skulle jag säga att det är enklare att dopa sig fram till den dag du tillhör elitskiktet.
En gång dopad, alltid dopad.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-30, 19:49   #6
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Reg.datum: Jun 2016
Är de här sorterna doping som inte märks lätt på vanliga tester lika potenta som de som syns? Jag tänker mig någon high-tech variant som inte syns i test mot tex dianabol.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-31, 09:46   #7
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PsykopatVegan Visa inlägg
Mycket trams i det du skriver. Nej det är inte svårt att inte åka fast om incitamenten finns där. Och det finns det när vi snackar eliten. Nu snackar jag inte någon som är "elit" utan jag snackar om de som vinner i sina sporter.
Det är inget trams alls och jag ser inte att ditt inlägg har någon koppling till det jag skrev. Jag påtalade det uppenbart felaktiga påståendet att alla elitaktiva är dopade. Ytterst få av alla dopningsprover är positiva och så skulle det naturligtvis inte vara om alla var dopade. Om du tävlar på yttersta elitnivå måste du vistelserapportera din träning (plats och tidpunkt för varje träning tre månader framåt i tiden) och blir ibland dopningstestad på träning och du vet aldrig när det kommer att ske. Om samtliga elitaktiva var dopade skulle inte ett fåtal tester vara positiva och en betydligt större andel.

Jag har vunnit SM ett flertal gånger och har tagit medalj på EM samt vunnit Nordiska mästerskapen som junior. Gör det mig per automatik dopad? Jag tror inte du vet vad du pratar om.
Gammal 2017-08-31, 09:48   #8
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
En gång dopad, alltid dopad.

Pratar vi om dopning med anabola androgena steroider så är det precis så som du säger. Pratar vi om centralstimulerande preparat är det inte så.
Gammal 2017-08-31, 09:49   #9
Shqypnia
Dardania

Shqypnias avatar

Reg.datum: Nov 2013
Under en fotbollsmatch får endast en neutral domare döma en match (dvs en domare från ett tredje land), så borde det även vara med doping. Vi ska inte vara naiva - 95% (siffra tagen ur röven) av världens länder vill ha medaljer oavsett illegala preparat eller inte.
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-31, 10:06   #10
Bushwick Bill
Banned User

Reg.datum: Jul 2017
Citat:

Men du är ju styrkelyftare och tävlade med utrustning? Sen finns det ju alltid diverse ryssförbund som inte testar där alla som tävlar är mycket starkare osv .. Så uttalandet "alla elitidrottare dopar sig" stämmer mer eller mindre ändå. Det börjar bli lite löjligt att försvara elitidrott som ren idrott (Bolt t ex, även om han aldrig åkt fast så är han till 100% säkerhet dopad).
Bushwick Bill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-31, 10:09   #11
Cooks
Budget Axon

Reg.datum: Nov 2014
Citat:

I vilken sport?
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-31, 10:20   #12
Pudzianovski
Trankil.

Pudzianovskis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Jag tror också det beror på lite vilken idrott det är. Jag tror inte det är så vanligt man tror i vissa idrotter och tvärtom.

Däremot tror jag det är vanligare i sporter där det finns mer pengar. Det är väl inte så konstigt egentligen. För många gör 10 hundradelar på 100 meter att man går från bra sprinter till bland de bättre/bästa. Detta i sin tur kan ju leda till kontrakt och pengar osv osv.
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-31, 10:37   #13
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski Visa inlägg
Jag tror också det beror på lite vilken idrott det är. Jag tror inte det är så vanligt man tror i vissa idrotter och tvärtom.

Däremot tror jag det är vanligare i sporter där det finns mer pengar. Det är väl inte så konstigt egentligen. För många gör 10 hundradelar på 100 meter att man går från bra sprinter till bland de bättre/bästa. Detta i sin tur kan ju leda till kontrakt och pengar osv osv.
Din inställning är mer nyanserad än vissa av de andra skribenterna. Bra!
Gammal 2017-08-31, 10:37   #14
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
I vilken sport?
Jag har tävlat i styrkelyft.
Gammal 2017-08-31, 10:43   #15
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bushwick Bill Visa inlägg
Men du är ju styrkelyftare och tävlade med utrustning? Sen finns det ju alltid diverse ryssförbund som inte testar där alla som tävlar är mycket starkare osv .. Så uttalandet "alla elitidrottare dopar sig" stämmer mer eller mindre ändå. Det börjar bli lite löjligt att försvara elitidrott som ren idrott (Bolt t ex, även om han aldrig åkt fast så är han till 100% säkerhet dopad).
Vad då mer eller mindre!? Alla elitidrottare är dopade, det var precis så kategorisk du uttryckte dig. DU talade inte om någon specifik idrott utan hävdade att precis alla (ALLA) elitidrottare var dopade. Så är det naturligtvis inte och det hoppas jag du inser själv. Om jag kunde hävda mig skapligt i styrkelyft av alla sporter, där dopning ger väldigt stora fördelar, ja då måste rimligen en elitsimmare eller elitgymnast kunna bli riktigt duktig och till och med världsbäst utan att fuska med dopning en endast gång.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:49.