Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-13, 19:40   #1
Frågenarkomanen
Banned User

Reg.datum: Feb 2014
Vid vilken temperatur pastöriseras juice?

Hej

Grapefruktjuice innehåller ett enzym som delvis inhiberar kroppens omsättning av vissa mediciner som leder till högre plasmanivåer. Detta är vanligtvis inga problem men i vissa fall kan det bli farligt.

Jag läste ett abstrakt nyss där man hettat upp juicen till 95 grader C i 60 minuter och lyckats åstadkomma signifikant förstörelse av enzymet.

Men vad jag vet pågår pastörisering vanligtvis under betydligt kortare tid. I vissa fall några sekunder men även upp till några minuter. Detta gäller dock primärt mjölkprodukter.

Finns det något tillvägagångssätt som är praxis för (/grapefrukt-/)juice generellt eller är man tvungen att mejla företaget (som inte har någon e-mail) för att få reda på det?

m v h
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-13, 20:11   #2
Konradsson
Registered User

Reg.datum: Jan 2013
Grapefruktjuice innehåller inga enzymer, det hämmar ett kroppseget enzym.

Jag vet inte hur grapefruktjuice tillverkas. Det finns en lång tråd om ämnet i opiat-forumet på flashback. Användarna där dricker mest Tropicana om jag minns rätt, vilket antagligen betyder att den har starkast enzymhämmande effekt.
Konradsson är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:17.