Då kan du påverka detta lite genom att alltid tänka på att gå med fötterna framåt, det tar tid men blir så småningom din naturliga ställning på fötterna, kanske inte helt rakt fram men typ fem i ett. (Jag har själv gjort det)
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
Du kan ha stela utåtrotatorer i höfterna, vilket potentiellt kan ge problem (inte nödvändigtvis dock , som jag förstått det).
Det finns flera varianter på stretchövningar för att korrigera detta. Tex sitt på golvet med fötterna i marken lite bredare än axelbrett och knäna böjda i ungefär rät vinkel. Låt sedan ena knät falla inåt, och pressa det ner mot golvet med händerna. Detta ger inåtrotation i den höften, och stretchar utåtrotatorerna. Problemet med denna (och ed flesta stretchar jag sett) är attdet är inte skönt för knät. Har man ont i knät sedan tidigare (möjligen pga att man går med ankfötter dagarna i ända) så ska man nog undvika det.
Det finns en annan stretch som är lite meckigare att få till, men som orsakar mycket mindre problem för knät.
Det beror nog lite på hur ens höft är bygd. Vissa personer har nog mer utåtroterade än andra. Tvivlar på att det är många som står axelbrett som böjer med fötterna rakt fram. Ju bredare du står ju mer vinklas knäna o i sin tur fötterna ut.
Jag har läst eller sett nån video nånstans att man bör ha runt 40 grader eller mer från vertikalplanet i utåtrotation. Har man mindre förmåga till utåtrotation så kan det bli problem.
Man kan mäta detta genom man lägger sig på mage på golvet med ena benets knä böjt i 90 grader (så underbenet pekar rakt upp). Sedan låter man den foten falla utåt så låret roteras utåt och så aktiverar man utsidan på rumpan och försöker att med muskelkraft utåtrotera maximalt. Man får se till att inte kompensera genom att lyfta höften på motsatt sida. Ifall man har en kamera stående på ett bord/stol rakt framför huvudet fast en bit bort, så kan man lätt se hurpass mycket man kan utåtrotera, och ifall det är nåt man behöver bry sig om.
Tror det är denna videon där han nämner detta...
Senast redigerad av svenbanan den 2017-05-10 klockan 14:52.