Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-30, 15:53   #1
Solunum
Registered User

Reg.datum: Oct 2017
Hitting 40 at speed

Man, 38 år gammal. Kan de senaste åren skylla formen på småbarn, separation följt av en energikrävande relation - och ännu en separation. Terapi och separation från stökig partner gör verkligen susen! Har sedan flera år haft en inneboende vilja att återfå tidigare form och nu vet jag knappt vad jag ska göra av all energi. Är sedan ca en månad igång för fullt.

När jag mönstrade för 20 år sedan var jag (som nu) ca 187 cm lång, vägde ca 88 kg, sprang terrängmilen på 44-46 minuter 2-3 gånger i veckan, sprang 2 km på ca 6 min, tog 280-300 kg i benpress, 90 kg i bänkpress och var i vissa avseenden smidig som en gymnast. Minns att jag hade ett par byxor i storlek 31 (som för all del satt som korvskinn). Inte så stor och grov, men fullt nog för att bli uttagen till jägarsoldat.

Min dröm sedan ett par år är att återfå den formen lagom tills det att jag passerar 40. Förutom att det naturligtvis vore enormt skönt att vara i god form (positiva hälsoeffekter mm) tänkte jag göra det för att bevisa för mig själv att jag kan. Jävlar anamma kort och gott.

Nuläge
Vikt ca 106 kg, behöver deffa bort en hel del. Jag har lätt för att gå upp - och ner - i vikt. En annan fördel är att jag - än så länge - har en förmåga att aldrig riktigt tappa all kondition och styrka som jag en gång hade. Jag har kvar förvånansvärt mycket muskelvolym och återfår mycket styrka väldigt fort när jag tränar lite. För ett par år sedan sprang jag 5 km 2-3 gånger innan ett lopp på 10 km och sprang på precis under 50 minuter (103-105 kg). Jag tror att det skulle se rätt hyfsat ut om jag bara tappade 10 kg, men jag har som sagt lite högre ambitioner. Fixar idag 2 set om 5 pull ups (det är jobbigt som fan). Fixar 2-3 rep benpress (liggande) 250 kg.

Träning
Springer nu 5 km löparspår 2-3 gånger i veckan för att komma igång, märker redan stor skillnad. Kommer inom kort att komplettera detta med 16 km varannan vecka, och intervallträning i backe varannan vecka. Tränar på gym minst en gång i veckan; men min tanke vad gäller styrkan är att primärt köra pull ups, chins, situps, armhävningar, dips, squats, plankan hemma och på utegym ett par gånger i veckan (utöver gym). Jag vill använda kroppsvikten och enklaste tänkbara träningsform.

Mål
Springa 2 km runt 6 minuter, 10 km runt 45 minuter, 16 km under 80 minuter. Fixa några set om 20 st pull ups och 20 st chins. Idealt skulle jag vilja klara en hel uppsättning av de skills som man kan se om tittar på Barstarzz
Vikt <90 kg, vilket givet ovanstående troligen skulle göra mig ganska rippad, min kropp är av karaktären att jag generellt väger 10 kg mer än folk gissar

Senast redigerad av Solunum den 2017-10-30 klockan 15:59.
Solunum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 16:01   #2
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Kul journal och riktigt intressanta mål! Svårt som alltid dock att kombinera viktminskning med ökad styrka och bättre kondis, men ska bli intressant att se hur du får ihop det hela. Bra stats historiskt iaf! Det här får jag följa

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 16:11   #3
delta_mats
Illrar pillrar

delta_matss avatar

Reg.datum: Jul 2005
Kul att följa någon som är i samma ålder och längd som en själv. Nu verkar du vara lite mer konditionsinriktad än mig men ändå.
Tror du behöver komma ner mot 85 kg för att vara i skaplig form dock.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 17:58   #4
Solunum
Registered User

Tack för glada tillrop!

Vad gäller "bars" tänkter jag mig något åt det här hållet: https://www.youtube.com/watch?v=IvgvMDSG9GU

Enormt läckert..!
Gammal 2017-10-30, 19:25   #5
Solunum
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Tror du behöver komma ner mot 85 kg för att vara i skaplig form dock.
Nu ska ju sägas att spänner jag musklerna så är jag redan idag betydligt bredare över vingarna än runt midjan (vid 106 kg)... Som sagt, har en del muskelmassa. Som jag nämnde; vid 88 kg senast hade jag (187 cm lång) storlek 31 i midjan. Men 85 eller 89 kg är ett ganska delikat, närmast akademiskt problem utifrån där jag står idag
Gammal 2017-11-01, 16:53   #6
delta_mats
Illrar pillrar

delta_matss avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Solunum Visa inlägg
Nu ska ju sägas att spänner jag musklerna så är jag redan idag betydligt bredare över vingarna än runt midjan (vid 106 kg)... Som sagt, har en del muskelmassa. Som jag nämnde; vid 88 kg senast hade jag (187 cm lång) storlek 31 i midjan. Men 85 eller 89 kg är ett ganska delikat, närmast akademiskt problem utifrån där jag står idag
Ja man tror ofta det. För 15-20 kg låter som så extremt mycket vikt. Men man uppskattar ofta minst 5 kg för lite. Från min och andras erfarenheter

Kör hårt i alla fall!

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:05.