2016-11-24, 16:46
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2016
|
Vad är förklaringen till skillnaden mellan rörelser i axlar vs armbåge?
Var och tränade med en polare idag och han frågade mig varför man kan snurra runt runt med armarna från axlarna, men endast böja armen i en riktning vid armbågen?
Jag kunde inte svara på det, vet bara att det "är så" och att det har något med leder att göra. Men den rent teoretiska förklaringen visste jag inte.
Kanske någon här har en inte allt för avancerad förklaring till det?
|
|
|
2016-11-24, 16:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av TheBeach97
Var och tränade med en polare idag och han frågade mig varför man kan snurra runt runt med armarna från axlarna, men endast böja armen i en riktning vid armbågen?
Jag kunde inte svara på det, vet bara att det "är så" och att det har något med leder att göra. Men den rent teoretiska förklaringen visste jag inte.
Kanske någon här har en inte allt för avancerad förklaring till det?
|
Olika typer av leder.
|
|
|
2016-11-24, 16:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Är den centrala frågan här "varför?" eller "hur"? Varför är det svårt att ge vetenskapliga svar på, men hur kan man helt klart diskutera. Både de mekaniska grunderna och ur ett evolutionärt perspektiv.
|
2016-11-24, 16:54
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Livet
Olika typer av leder.
|
Ja jo så långt har jag förstått, men inte mer än så. Jag sa det jag med, han svarade typ "ja no shit" vilket det slog mig att jag inte heller vet
|
|
|
2016-11-24, 16:55
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Loke
Är den centrala frågan här "varför?" eller "hur"? Varför är det svårt att ge vetenskapliga svar på, men hur kan man helt klart diskutera. Både de mekaniska grunderna och ur ett evolutionärt perspektiv.
|
Hahah, ja nä jag är bara intresserad i en någorlunda simpel förklaring av mekaniken, inget djupgående behövs
|
|
|
2016-11-24, 17:03
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Ledytornas passform.
Eller, jag menar du måste ju specificera på vilken nivå du vill ha svaret. Strukturellt? Evolutionärt? Funktionellt/kulturellt? Embryologiskt?
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Hahah, ja nä jag är bara intresserad i en någorlunda simpel förklaring av mekaniken, inget djupgående behövs 
|
Den ena funkar som ett gångjärn och den andra som en kulled. Det är den enklaste förklaringen du kan få.
|
|
|
|
|
Bleksvag, fet och osymmetrisk
Reg.datum: Jul 2015
|
Hur:
Det är en kul-led.
Varför:
För att annars hade vi blivit utkonkurrerade av typ alla däggdjur oavsett vilken nisch vi försökte oss på. De flesta djur har väl kul-leder mellan kropp och extremiteterna?
|
|
|
2016-11-24, 17:04
|
|
Bleksvag, fet och osymmetrisk
Reg.datum: Jul 2015
|
Det är en så kallad "intelligent design" som har skapats av evolutionen dvs inte genom intelligent design.
|
|
|
2016-11-24, 17:08
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Ledytornas passform.
Eller, jag menar du måste ju specificera på vilken nivå du vill ha svaret. Strukturellt? Evolutionärt? Funktionellt/kulturellt? Embryologiskt?
|
Struktuellt och funktionellt antar jag?
Vill bara veta hur saker och ting funkar!
|
|
|
2016-11-24, 17:22
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Struktuellt och funktionellt antar jag?
Vill bara veta hur saker och ting funkar! 
|
Förställ dig en antilop där alla fyra knän var kulleder. Låter det som en bra lösning för att kunna springa effektivt?
|
|
|
2016-11-24, 17:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Förställ dig en antilop där alla fyra knän var kulleder. Låter det som en bra lösning för att kunna springa effektivt?
|
Dio! ta fram pennan!
|
|
|
2016-11-24, 18:44
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av R0B
Dio! ta fram pennan! 
|
Hahahaha +1 please
|
2016-11-24, 18:53
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler
Hur:
Det är en kul-led.
Varför:
För att annars hade vi blivit utkonkurrerade av typ alla däggdjur oavsett vilken nisch vi försökte oss på. De flesta djur har väl kul-leder mellan kropp och extremiteterna?
|
Fun fact: Vissa (alla?) dinosaurier kunde bara röra armarna framåt och bakåt i axelleden. T-rex, t ex. Den kunde inte vifta hej vilt, som i Jurassic Park.
Och nej, jag orkar inte rita er antilop.
|
|
|
2016-11-24, 19:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Jodå, det gör du. Ska fixa lite motivation. Brb
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:46.
|

|