2016-03-30, 18:00
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Påverkan på kroppssammansättning av dieter med olika makronutrientsammansättning
Citat:
OBJECTIVE:
Adolescent obesity is difficult to treat and the optimal dietary pattern, particularly in relation to macronutrient composition, remains controversial. This study tested the effect of two structured diets with differing macronutrient composition versus control, on weight, body composition and metabolic parameters in obese adolescents.
DESIGN:
A randomized controlled trial conducted in a children's hospital.
METHODS:
Eighty seven obese youth (means: age 13.6 years, BMI z-score 2.2, waist: height ratio 0.65, 69% female) completed a psychological preparedness program and were then randomized to a short term 'structured modified carbohydrate' (SMC, 35% carbohydrate; 30% protein; 35% fat, n = 37) or a 'structured low fat' (SLF, 55% carbohydrate; 20% protein; 25% fat, n = 36) or a wait listed control group (n = 14). Anthropometric, body composition and biochemical parameters were measured at randomization and after 12 weeks, and analyzed under the intention to treat principle using analysis of variance models.
RESULTS:
After 12 weeks, data was collected from 79 (91%) participants. BMI z-scores were significantly lower in both intervention groups compared to control after adjusting for baseline values, SLF vs. control, mean difference = -0.13 (95%CI = -0.18, -0.07), P<0.001; SMC vs. control, -0.14 (-0.19, -0.09), P<0.001, but there was no difference between the two intervention diet groups: SLF vs. SMC, 0.00 (-0.05, 0.04), P = 0.83.
CONCLUSIONS:
Both dietary patterns resulted in similar changes in weight, body composition and metabolic improvements compared to control. The use of a structured eating system which allows flexibility but limited choices can assist in weight change and the rigid application of a low fat eating pattern is not exclusive in its efficacy.
|
PLoS One. 2016 Mar 29;11(3):e0151787. A Randomized Controlled Trial of Two Different Macronutrient Profiles on Weight, Body Composition and Metabolic Parameters in Obese Adolescents Seeking Weight Loss.
|
|
|
2016-03-30, 19:36
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2016
|
Om de hade legat på ett kaloriöverskott med samma makrofördelning, tror du resultatet i fettmassa hade varit liknande?
|
|
|
2016-03-30, 20:09
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Det är välkänt sedan många år att överätning av fett resulterar i större ökningar av fettmassa i några veckor jämfört med motsvarande överätning av kolhydrat, men att skillnaderna snart jämnas ut och försvinner.
|
|
|
2016-03-30, 20:58
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2016
|
Överätning av proteiner? Jämnar det också ut sig eller kan det endast i extrema fall bli fettmassa?
|
|
|
2016-03-30, 21:04
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Kroppen vet inte vilken makronutrient du tycker är "överskottet". Den känner av energimängden och lagrar in det substrat som är mest lättillgängligt: i andra hand omvandlar kolhydrat eller protein.
Att du lägger till 400 kcal protein till din kcal-balans innebär inte att det är de 400 kcal kroppen måste skapa fett av.
Äter man BARA protein så dör man: https://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_starvation
Så det scenariot kan vi bortse från.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2016-03-30, 21:06
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Kroppen vet inte vilken makronutrient du tycker är "överskottet".
|
Man utgår från normalkosten och lägger till antingen kolhydrat eller fett. Det är det som kallas överätning av kolhydrat eller fett.
|
|
|
2016-03-30, 21:11
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
It is during periods of positive energy balance that differences in carbohydrate and fat have the greatest impact upon body weight regulation. This is because of differences in the efficiency of metabolic pathways involved in disposing of excess carbohydrate vs. fat. One study demonstrated that while the majority of excess energy is stored regardless of its composition, a greater proportion of excess energy is stored when the excess is from fat as compared to when the excess is from carbohydrate. This is a clear example of a situation where fat intake leads to more body energy storage than the same amount of energy from carbohydrate.
|
http://www.fao.org/docrep/w8079e/w8079e0m.htm
Citat:
Excess dietary fat leads to greater fat accumulation than does excess dietary carbohydrate, and the difference was greatest early in the overfeeding period.
|
http://www.ajcn.org/content/62/1/19.abstract
|
|
|
2016-03-30, 21:11
|
|
Förslag?
|
OK. Ser nu att jag rörde till det: tänkte på det man ser i text då och då här på Kolo: "energiöverskott av protein" eller någon sådan dylik formulering. Men Eljest skrev faktiskt bara "Överätning av proteiner" så "I stand corrected".
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2016-03-30, 21:12
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Samma sak där. Ligger man på energibalans och lägger till energi från kolhydrat, kallas det att överäta kolhydrat. Likadant med fett.
|
|
|
2016-03-30, 21:18
|
|
Förslag?
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Samma sak där. Ligger man på energibalans och lägger till energi från kolhydrat, kallas det att överäta kolhydrat. Likadant med fett.
|
Vad är detta en replik på?
|
|
|
|
2016-03-30, 23:01
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Vad är detta en replik på?
|
"Energiöverskott av protein" innebär rimligtvis att utgå ifrån energibalans och lägga till energi från protein, alltså: överätning av protein (i Grubs exempel kolhydrat).
|
|
|
2016-03-31, 07:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
Citat:
|
Gäller samma effekt vid högt/ökat proteinintag på kcalunderskott?
|
2016-03-31, 08:34
|
|
Förslag?
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nebuchadnezzar
"Energiöverskott av protein" innebär rimligtvis att utgå ifrån energibalans och lägga till energi från protein, alltså: överätning av protein (i Grubs exempel kolhydrat).
|
Återigen med reservation för att Eljest uttryckte sig korrekt är uttrycket jag gav exempel på ("energiöverskott av protein") missvisande eftersom det inte är enbart proteinet som ger energiöverskottet. Det är tillägget som gör att man får ett energiöverskott, men det är inte proteinet enbart som svarar för överskottet.
Men det här blir lite löjligt tycker jag eftersom det nu är hårklyveri om ett ordval som inte ens förekommit i tråden förrän jag misstolkade Eljest.
|
|
|
|
2016-03-31, 10:51
|
|
Nope! Chuck Testa
Reg.datum: Sep 2011
|
Citat:
|
Vad är det som gör att stora mängder protein ökar muskelmassan? Eftersom protein och aminosyror inte kan lagras utan förbränns i citronsyracykeln vid överskott. Har "heavy resistance training" större effekt på proteinbehovet än man tidigare trott?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:06.
|

|