Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-15, 13:07   #1
JacobHeitmann
Registered User

JacobHeitmanns avatar

Reg.datum: Jan 2011
Större viktnedgång att dricka 500ml vatten, 30 min innan måltid

Citat:
OBJECTIVE:
To investigate the efficacy of water preloading before meals as a weight loss strategy for adults with obesity.

METHODS:
A two-group randomized controlled trial was conducted in Birmingham, England. Eighty-four adults with obesity were recruited from general practices. All participants were given a face-to-face weight management consultation at baseline (30 min) and a follow-up telephone consultation at 2 weeks (10 min). At baseline, participants were randomized to either drinking 500 ml of water 30 min before their main meals or an attention control group where participants were asked to imagine their stomach was full before meals. The primary outcome was weight change at 12-week follow-up. Several measures of adherence were also used, including 24 h total urine collections.

RESULTS:
41 participants were randomized to the intervention group and 43 to the comparator group. The water preloading group lost -1.3 kg (95% CI -2.4 to -0.1, P = 0.028) more than comparators at follow up. Adjusting for ethnicity, deprivation, age, and gender resulted in the intervention group losing -1.2 kg (95% CI -2.4 to 0.07, P = 0.063) more than the comparator.

CONCLUSIONS:
There is preliminary evidence that water preloading before main meals leads to a moderate weight loss at follow up. ISRCTN33238158.
Efficacy of water preloading before main meals as a strategy for weight loss in primary care patients with obesity: RCT.
Gammal 2015-10-15, 19:51   #2
juckeyy
Registered User

Reg.datum: Apr 2013
Nu är jag för lat för att läsa någonting men det handlar väl om att man blir mätt mycket snabbare och således äter mindre?
Gammal 2015-10-16, 07:26   #3
LunaSpice
Registered User

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av juckeyy Visa inlägg
Nu är jag för lat för att läsa någonting men det handlar väl om att man blir mätt mycket snabbare och således äter mindre?
Högst troligen ja. Några andra mirakulösa mekanismer har knappast vatten för viktnedgång.
Gammal 2015-10-16, 08:01   #4
JacobHeitmann
Registered User

JacobHeitmanns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av juckeyy Visa inlägg
Personligen vet jag inte, har inte heller läst diskussionen i studien.

Att man skulle bli mättare snabbare pga en ökad magsäcksvolym med hjälp av vattnet tror jag inte, 500 ml borde väl ha försvunnit från magsäcken efter 30 min?

Kanske upplever de en mindre törst-hunger, där de blandar ihop hunger med törst och tror att de är mer hungriga men är egentligen smått törstig, som korrigeras med att hydrera sig innan måltiden. Men jag har inte sett någon forskning på detta, bara påståenden på olika hemsidor.

En troligare anledning möjligtvis är att de känner sig mindre törstiga under måltiden och dricker mindre kaloririka drycker som läsk/öl/saft/mjölk.
Gammal 2015-10-16, 08:03   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
http://press.endocrine.org/doi/10.12..._pub%3Dpubmed&

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-16, 08:14   #6
JacobHeitmann
Registered User

JacobHeitmanns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Tack! Det klargjorde en del.

Citat:
The novel finding in this study is that drinking 500 ml of water increases metabolic rate by 30% in both men and in women. The increase in metabolic rate was observed within 10 min after completion and reached a maximum 30–40 min after water drinking. The effect was sustained for more than an hour.
Citat:
Part of the increase in energy expenditure may have been due to the energy required to heat the water from room temperature to body temperature (500 ml × 15 C = 7500 cal = 30 kJ). The calculated energy expenditure attributed to heating the water closely matched the difference between the thermogenic effect of 22 C water and 37 C water in our metabolic chamber studies. Thus, approximately 60–70% of the water-induced thermogenesis cannot be attributed to the heating of the ingested water.
Gammal 2015-10-16, 08:28   #7
LunaSpice
Registered User

Citat:
Based on our measurements, we estimate that increasing water ingestion by 1.5 liters would augment daily energy expenditure by approximately 200 kJ. Over 1 yr, energy expenditure would increase by 73,000 kJ (17,400 kcal), the energy content of 2.4 kg adipose tissue.
Många bäckar små...

Senast redigerad av LunaSpice den 2015-10-16 klockan 08:30.
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-16, 08:31   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Kan tillägga att en senare studie inte såg i närheten så stor effekt av vattendrickandet på energiförbrukningen.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2015-10-16, 08:49   #9
anvihl
Registered User

anvihls avatar

Reg.datum: Apr 2012
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Många bäckar små...
Det där är dock så liten skillnad per dag att du kompenserar det omedvetet genom att röra dig mer/mindre.
Gammal 2015-10-16, 08:55   #10
LunaSpice
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Det där är dock så liten skillnad per dag att du kompenserar det omedvetet genom att röra dig mer/mindre.
Absolut. Jag förstår ju att den faktiska påverkan är minimal i praktiken men blev ändå fascinerad av siffrorna.
Gammal 2015-10-16, 09:05   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Att tugga tuggummi sin vakna tid skulle resultera i en viktnedgång på 5 kilo på ett år, om inget annat förändras. :p

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2015-10-16, 11:06   #12
LunaSpice
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att tugga tuggummi sin vakna tid skulle resultera i en viktnedgång på 5 kilo på ett år, om inget annat förändras. :p
+ diarré och jävligt ont i käkmusklerna...
Gammal 2015-10-16, 11:17   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

No pain, no gain.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg platz.jpg (99.5 KB, 232 visningar)

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2015-10-16, 13:19   #14
Termy
理学療法士

Termys avatar

Reg.datum: Aug 2003
Ja, finns det någon forskning som visar på ev. negativa effekter av dagligt, överdrivet tuggummituggande? (säg 10+ tuggummin per dag eller dylikt). Sorry, är väl lite offtopic nu förvisso.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-16, 23:36   #15
3bz
Registered User

3bzs avatar

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Ja, finns det någon forskning som visar på ev. negativa effekter av dagligt, överdrivet tuggummituggande? (säg 10+ tuggummin per dag eller dylikt). Sorry, är väl lite offtopic nu förvisso.
Har alltid hört (då jag var liten och tuggade mycket tuggummi) att det kan orsaka problem med magmunnen (för att man konstant sväljer saliv) och genom det leda till mer sura uppstötningar.

Beslutade mig för att kolla, kunde inte hitta något angående det, bara tuggummi som medel MOT sura uppstötningar (1,2)
Sen verkar det ju inte som tuggummituggande orsaker manmunscancer heller (3), om det är något man har oroat sig för

Kan rekommendera att undvika att dela tuggummi om du befinner dig på landsbygden i Ghana (4). Likaså att tugga för mycket energituggummi(5).

Rent mekaniskt för käke osv borde det väl itne vara några större problem så länge man inte går från att aldrig tugga till att direkt tugga 16 timmar om dagen. Sockeralkoholer vet jag ärligt talat inte något om och orkar inte kolla upp heller, men det finns säkert någon annan som vet om det finns hälsorisker med dem. Jag antar att deras laxerande effekt kan vara smått irriterande, men om du redan tuggar stora mängder så vet du ju hur det funkar för dig.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:33.