Citat:
Ursprungligen postat av Termy
Ja, finns det någon forskning som visar på ev. negativa effekter av dagligt, överdrivet tuggummituggande? (säg 10+ tuggummin per dag eller dylikt). Sorry, är väl lite offtopic nu förvisso.
|
Har alltid hört (då jag var liten och tuggade mycket tuggummi) att det kan orsaka problem med magmunnen (för att man konstant sväljer saliv) och genom det leda till mer sura uppstötningar.
Beslutade mig för att kolla, kunde inte hitta något angående det, bara tuggummi som medel MOT sura uppstötningar (
1,
2)
Sen verkar det ju inte som tuggummituggande orsaker manmunscancer heller (
3), om det är något man har oroat sig för
Kan rekommendera att undvika att dela tuggummi om du befinner dig på landsbygden i Ghana (
4). Likaså att tugga för mycket energituggummi(
5).
Rent mekaniskt för käke osv borde det väl itne vara några större problem så länge man inte går från att aldrig tugga till att direkt tugga 16 timmar om dagen. Sockeralkoholer vet jag ärligt talat inte något om och orkar inte kolla upp heller, men det finns säkert någon annan som vet om det finns hälsorisker med dem. Jag antar att deras laxerande effekt kan vara smått irriterande, men om du redan tuggar stora mängder så vet du ju hur det funkar för dig.