Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-28, 08:21   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Reg.datum: May 2013
Hade du velat utöva en slags hinderbane-sport?

Har länge haft en ny typ (tror jag?) av sport i huvudet som kombinerar ett slags hinderbane-crossfit spelplan med fotboll och handboll. En sån sak jag tänker på när jag åker buss.

Går ut på att två lag möter varandra i tre omgångar, första två när man är anfallare respektive försvarare och i den tredje antar samma roller och försvarar/anfaller på samma gång mot varandra.

Spelplanen har flera stora hinder, lianer, klätterväggar och tunnlar och är olika för varje arena man spelar på. Gemensamt är att i bägge ändar finns en (eller flera, har inte bestämt mig) ringar för vilka man skapar poäng till sitt lag genom att sparka eller kasta en boll igenom. För att ha möjlighet att sätta poäng krävs det att man tagit sig upp genom hinderbanan, ju längre desto lättare, då vinklarna och avståndet ska göra det mycket svårt att sätta poäng från "startplatser".

Som försvarare gäller det att använda bollarna till att bränna motståndarlaget genom att träffa dem. De måste då ta sig ner till marknivå (som innebär att de måste starta om hinderbanan). Det ska finnas skydd att gömma sig bakom så man inte är helt exposed hela tiden.

Antal bollar på plan är typ, 2-3 tänker jag mig. Ca 6 pers i varje lag, gärna blandat tjejer och killar.

Några gånger under varje match ska ett slags bonustillfälle uppenbara sig. Då gäller det att bänka/marka en viss vikt, tung som fan, 1 gång. Om man klarar detta får laget en buff, t.ex. boll-immunitet i 1 min för anfallarlaget eller 10 extrabollar som bara försvararlaget får använda obegränsat i 1 min.

Varje runda är ca 15 min och ackompenjeras av hög musik, gärna med en arena runt så folk kan titta!

Har liksom inte satt reglerna i sten i huvudet än men tror ni fattar konceptet ungefär. Vad tycker ni rent spontant? Hade ni velat vara med och spela? Att titta?

Senast redigerad av Armed Dingo den 2015-07-28 klockan 08:23.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-28, 09:15   #2
Hobbes
En Svensk Tiger.

Hobbess avatar

Reg.datum: Oct 2003
I am in

Senast redigerad av Hobbes den 2015-07-28 klockan 09:15. Anledning: Ingen lank
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-28, 09:21   #3
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Reg.datum: May 2013
Passning sker genom att kasta bollar till varandra. Anfallarlaget får springa med boll obegränsat, försvararlaget måste studsa (som i handboll) eller sparka bollen framför sig för att sedan ta upp den.

Inga ringar i bägge ändar kom jag på nu, för i runda tre när "alla möter alla" ska man kämpa om samma ringar och sno bollar av varandra (som i basket/handboll). I runda tre är det alltså OK att springa med boll för bägge lag.

En plan ska vara stor ungefär som en handbollsplan, med ringar i ena ändan och den här bonusplattformen i andra änden där mark/andra tunga bonuslyft får utföras.

edit: eller så blir det för svårt att sno bollar om man får springa med boll, så i runda tre kanske alla måste anamma studsregler. I annat fall blir det ju mer gladiator-match av det (som jag också övervägt att ha med på något sätt) men att behöva fajtas precis hela tiden kan bli för fysiskt.

Senast redigerad av Armed Dingo den 2015-07-28 klockan 09:27.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-28, 09:23   #4
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Någon sorts spökboll 2.0? Låter kul
Gammal 2015-07-28, 13:46   #5
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Jag skulle kanske titta, men inte delta
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-28, 13:50   #6
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Får lite assaultvibbar

4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-28, 15:14   #7
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Jag kom att tänka på baseketball.

http://www.imdb.com/title/tt0131857/
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:53.