Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-04, 16:03   #1
Ribban
Registered User

Ribbans avatar

Reg.datum: Sep 2014
Hjälp med att bestämma vad jag ska satsa på

Jag har styrketränat nu i snart 15 år. Innan dess lirade jag fotboll, hockey samt tävlade i löpning. Nu på äldre dagar har jag börjat sakna det där drivet man fick av att tävla i något och försöka prestera. Att bara träna för att det är kul fungerar visserligen men jag saknar motivationen som tävlandet gav. Jag har nu därför bestämt mig för att börja tävla i något igen. Jag är 30 år så jag siktar väl inte direkt på att bli världsmästare i något utan mer att få tillbaka drivet och viljan att prestera.

Jag har ett antal idrotter jag kan tänka mig att börja tävla i, mest sånt som jag har lite förkunskap inom för att minska inlärningstiden. Men hur bestämmer man sig egentligen för vad man ska göra? Jag vill ju helst sätta igång så fort som möjligt så att då testa på allt ett halvår per idrott känns inte så tidseffektivt. Jag vet inte heller på rak arm vad jag kan komma att tycka är roligast.

Det jag kan tänka mig att tävla i är :
Styrkelyft
Tyngdlyftning
Thaiboxning
MMA

En del av dessa är ju inget man kan testa bara två-tre pass för att veta. Har tränat thaiboxning för många år sen men vet inte riktigt om jag vill göra det igen.

Tips för att bestämma sig?

Det blev många meningar som börjar på "jag" i det här inlägget.

Senast redigerad av Ribban den 2015-07-04 klockan 16:04.
Ribban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 16:05   #2
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Mma
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 16:06   #3
Ribban
Registered User

Ribbans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Mma
Varför?
Gammal 2015-07-04, 16:08   #4
Läskeblask
Registered User

Reg.datum: Jun 2015
Styrkelyft tror jag för dej är tekniskt sett det bästa alternativet. Finns väl massor av folk som tränat och sen börjat satsa på sl. Att börja med kampsport är nog svårare,vet inte hur tävlingarna funkar men snabbt sagt säger jag sl
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 16:08   #5
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Om du behöver fråga så är MMA/thaiboxning definitivt ingenting du bör tävla i. Kanske grappling istället? Ta det du tycker om mest helt enkelt. Om du vill att vi ska bestämma åt dig: tyngdlyftning. SL lär dock vara lättare att komma igång med, så kör på det om du har bråttom. Kanske kan tävla i bägge parallellt.

Senast redigerad av cero den 2015-07-04 klockan 16:10.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 16:11   #6
koncept
hopplös teoretiker

koncepts avatar

Reg.datum: Dec 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Ribban Visa inlägg
Jag har styrketränat nu i snart 15 år. Innan dess lirade jag fotboll, hockey samt tävlade i löpning. Nu på äldre dagar har jag börjat sakna det där drivet man fick av att tävla i något och försöka prestera. Att bara träna för att det är kul fungerar visserligen men jag saknar motivationen som tävlandet gav. Jag har nu därför bestämt mig för att börja tävla i något igen. Jag är 30 år så jag siktar väl inte direkt på att bli världsmästare i något utan mer att få tillbaka drivet och viljan att prestera.

Jag har ett antal idrotter jag kan tänka mig att börja tävla i, mest sånt som jag har lite förkunskap inom för att minska inlärningstiden. Men hur bestämmer man sig egentligen för vad man ska göra? Jag vill ju helst sätta igång så fort som möjligt så att då testa på allt ett halvår per idrott känns inte så tidseffektivt. Jag vet inte heller på rak arm vad jag kan komma att tycka är roligast.

Det jag kan tänka mig att tävla i är :
Styrkelyft
Tyngdlyftning
Thaiboxning
MMA

En del av dessa är ju inget man kan testa bara två-tre pass för att veta. Har tränat thaiboxning för många år sen men vet inte riktigt om jag vill göra det igen.

Tips för att bestämma sig?
Kul att du vill börja tävla.
Jag är visserligen yngre och har tränat mycket kortare än dig, men jag vet exakt vad du menar med att tävlandet ger ett större driv.

Jag skulle rent spontant säga att styrkelyft och tyngdlyftning har färre skador, och skaderisken är en ganska viktig aspekt om man är äldre men vill bli bra.

Tyngdlyftning är betydligt mer krävande av spänst och rörlighet och det tror jag kan bli svårt att träna upp i högre ålder. Själva lyften är också betydligt mer komplexa än styrkelyften.

Så jag röstar för styrkelyft. Kan också tänka mig att det är enklare att komma in i det om du gjort mycket böj, bänk och mark innan.
Gammal 2015-07-04, 16:13   #7
Ribban
Registered User

Ribbans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Styrkelyft tror jag för dej är tekniskt sett det bästa alternativet. Finns väl massor av folk som tränat och sen börjat satsa på sl. Att börja med kampsport är nog svårare,vet inte hur tävlingarna funkar men snabbt sagt säger jag sl
Har tränat thaiboxning tidigare som sagt. Jag tror jag skulle platsa i fortsättningsgruppen ifall jag började idag. Är alltså ingen nybörjare där.

Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Om du behöver fråga så är MMA/thaiboxning definitivt ingenting du bör tävla i. Kanske grappling istället? Ta det du tycker om mest helt enkelt. Om du vill att vi ska bestämma åt dig: tyngdlyftning. SL lär dock vara lättare att komma igång med, så kör på det om du har bråttom. Kanske kan tävla i bägge parallellt.
Varför bör jag inte tävla i det ifall jag behöver fråga? Grejen är den att jag på rak arm inte kan säga vad jag gillar mest. I mitt huvud låtar alla fyra grejerna lika roliga. Bråttom har jag absolut inte utan det är mer att jag har båttom med att komma igång.

En till anledning till att jag vill börja tävla är att jag ska flytta till en ny stad och hoppades på att finna nya bekantskaper genom träningen.

Senast redigerad av Ribban den 2015-07-04 klockan 16:14.
Gammal 2015-07-04, 16:16   #8
jenni
Banned User

Reg.datum: Nov 2007
Styrke/tyngdlyft skulle jag säga
jenni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 16:16   #9
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Slag mot huvudet = risk för hjärnskador. Så tävling i de sporterna rekommendera ej, dock kan du ju alltid träna.

Men submission wrestling (jiujutsu utan dräkt och mer fokus på brottningen) kan du ju testa, vilket är MMA minus kickboxningen.

Senast redigerad av cero den 2015-07-04 klockan 16:18.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 16:22   #10
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Mma
Ingen speciell anledning. Mest udda i min värld.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 22:55   #11
Ribban
Registered User

Ribbans avatar

Okej jag köper argumenten runt varför jag inte ska satsa på muay thai/mma. Då återstår det ju bara tyngdlyftning och styrkelyft då. Tror jag tar och testar tyngdlyftning på klubben några pass innan jag bestämmer mig. När jag känner hur min kropp är och min form så känns det inte ut som att spänst osv blir ett problem, men det kanske bara är jag som inte inser att jag börjar bli äldre.

Senast redigerad av Ribban den 2015-07-04 klockan 22:58.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:09.