Citat:
Ursprungligen postat av Ribban
Jag har styrketränat nu i snart 15 år. Innan dess lirade jag fotboll, hockey samt tävlade i löpning. Nu på äldre dagar har jag börjat sakna det där drivet man fick av att tävla i något och försöka prestera. Att bara träna för att det är kul fungerar visserligen men jag saknar motivationen som tävlandet gav. Jag har nu därför bestämt mig för att börja tävla i något igen. Jag är 30 år så jag siktar väl inte direkt på att bli världsmästare i något utan mer att få tillbaka drivet och viljan att prestera.
Jag har ett antal idrotter jag kan tänka mig att börja tävla i, mest sånt som jag har lite förkunskap inom för att minska inlärningstiden. Men hur bestämmer man sig egentligen för vad man ska göra? Jag vill ju helst sätta igång så fort som möjligt så att då testa på allt ett halvår per idrott känns inte så tidseffektivt. Jag vet inte heller på rak arm vad jag kan komma att tycka är roligast.
Det jag kan tänka mig att tävla i är :
Styrkelyft
Tyngdlyftning
Thaiboxning
MMA
En del av dessa är ju inget man kan testa bara två-tre pass för att veta. Har tränat thaiboxning för många år sen men vet inte riktigt om jag vill göra det igen.
Tips för att bestämma sig?
|
Kul att du vill börja tävla.
Jag är visserligen yngre och har tränat mycket kortare än dig, men jag vet exakt vad du menar med att tävlandet ger ett större driv.
Jag skulle rent spontant säga att styrkelyft och tyngdlyftning har färre skador, och skaderisken är en ganska viktig aspekt om man är äldre men vill bli bra.
Tyngdlyftning är betydligt mer krävande av spänst och rörlighet och det tror jag kan bli svårt att träna upp i högre ålder. Själva lyften är också betydligt mer komplexa än styrkelyften.
Så jag röstar för styrkelyft. Kan också tänka mig att det är enklare att komma in i det om du gjort mycket böj, bänk och mark innan.