Citat:
Ursprungligen postat av lea86
protein ifrån bovete, quinoa, seitan, havrekli, nötter, fröer samt från olika proteinpulver så som ris och hampa.
|
Tack för tipsen! Bovete äter jag till frukostgröt varje dag. Quinoa har jag som alternativ till lunch/middag. Seitan har jag inte prövat än men det står på listan

kanske lite dyrt bara att äta en seitan til lunch? Om man jämför med ex fryst kycklingfile priset. Jag har inte ekonomin o vara för lyxig med maten...
Havrekli, berätta gärna mer på vilket sätt det är bra

HavreGRYN äter jag til till frukost varje dag, det kanske räcker med havre? För mkt tkr inte magen om om.
Nötter o fröer undviker jag då de väldigt snabbt kmr upp i fettkvoten o den får jag redan uppfylld av o äta ägg, det är jag inte beredd o sluta med just nu men helt klart något som kmr ses över senare. Dessutom har jag en tendens o äta alldeles förkt nötter 'cant stop once u pop' såattsäga :P Har det helst inte hemma. Iaf inte när jag deffar o får cravings.
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott
Testa att skrota ALLT vad animalier heter, inklusive mejerivaror. Att äta 110% plantbaserad föda är det bästa jag nånsin gjort både ur etiskt perspektiv och sett till hälsa och problemen jag hade förr är som bortblåsta när det gäller magen.
Bönpasta, naturell soygurt och speciellt Oumph! är något du borde ta dig en närmare titt på om du vill bumpa upp proteinintaget på samma nivå kyckling eller annan fettsnål animalieproteinkälla gör.
|
Fina tips! Men kan som sagt inte äta bönor o speciellt inte soja.
Citat:
Ursprungligen postat av Mell
Ägg & äggvita kanske? Vissa gillar äggvita i gröten etc. Tycker du inte ska nojja till det med makros (framför allt inte kolh./fett om du äter vanlig mat). Känns som det blir orimliga krav på kosten med begränsningar från ibs/vegeterian/makronojja. Vet inte riktigt hur mycket keso/kvarg/kasein du pressar i dig per dag men du kanske ska se över ett eventuellt överdrivet kalciumintag. Jag gissar också att den mentala stress som alla de kraven du ställer på dig själv är mer negativt på resultatet av din deff än ett eventuellt svagt bristande proteinintag.
|
Tack! Ägg äter jag tre om dagen
Jo, det är precis som du säger. Hårda krav om man ska tänka på allt. Men macrosen e viktiga för mig när jag deffar. Jag har oerhört dåligt immunförsvar (antagligen pga ibsen o tarmarnas dåliga förmåga att ta upp bra näring) så att verkligen se till att jag äter tillräckligt av allt är viktigt annars blir jag konstant sjuk

Om jag inte räknar har jag en tendens o äta för lite o då blir jag sjuk.
Citat:
Ursprungligen postat av cero
Kolla upp Fodmap-dieten, den är gjord för IBS och det finns en del vetenskap bakom.
|
Jodå, jag har träffat Fodmap-dietist, mkt bra grejer!