Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-14, 06:11   #1
Clajj
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Vegetariska alternativ för oss med ibs?

De senaste åren har jag sakta men säkert börja välja mer vegetatiskt. Målet är att gå hela vägen, men jag har ibs som hindrar mig från att äta vegetabilier som ger bra protein (bönor, linser etc) men även övriga vegetabilier o kolhydrater kan orsaka problem. Det enda som inte ger mig problem är just köttprotein... Nu ligger jag dessutom i deff vilket gör det lite mer krångligt för att alla macros verkligen ska bli rätt.

Så ni vegetarianer som tränar, har ni nå tips på hur jag kan tänka, vilka matvaror som kan funka?

Inte kul tugga på rökt kalkon o må illa i samvetet bara för man behöver fylla på proteinet för dagen. Keso, kvarg, eaa, glutamin o kasein äter jag redan varje dag o kmr kräkas om jag bara ska äta mer av det...
Clajj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 06:53   #2
lea86
Registered User

Reg.datum: Jun 2015
Nu har jag inte ibs och är dessutom vegan men jag får utöver bönor och linser mitt protein ifrån bovete, quinoa, seitan, havrekli, nötter, fröer samt från olika proteinpulver så som ris och hampa. Något av det kan kanske funka
lea86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 09:39   #3
EnergiÖverskott
Registered User

Reg.datum: Jan 2014
Jag har IBS och är vegan.

Testa att skrota ALLT vad animalier heter, inklusive mejerivaror. Att äta 110% plantbaserad föda är det bästa jag nånsin gjort både ur etiskt perspektiv och sett till hälsa och problemen jag hade förr är som bortblåsta när det gäller magen.

Bönpasta, naturell soygurt och speciellt Oumph! är något du borde ta dig en närmare titt på om du vill bumpa upp proteinintaget på samma nivå kyckling eller annan fettsnål animalieproteinkälla gör.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 10:09   #4
HookersUnited
Fetare än Jesus

HookersUniteds avatar

Reg.datum: Mar 2003
EAA. Finns utan sötningsmedel om det är något som ställer till problem.
HookersUnited är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 10:59   #5
Mell
Registered User

Mells avatar

Reg.datum: May 2006
Ägg & äggvita kanske? Vissa gillar att ha äggvita i gröten etc. Tycker du inte ska nojja till det med makros (framför allt inte kolh./fett om du äter vanlig mat). Känns som det blir orimliga krav på kosten med begränsningar från ibs/vegeterian/makronojja. Vet inte riktigt hur mycket keso/kvarg/kasein du pressar i dig per dag men du kanske ska se över ett eventuellt överdrivet kalciumintag. Jag gissar också att den mentala stress som alla de kraven du ställer på dig själv är mer negativt på resultatet av din deff än ett eventuellt svagt bristande proteinintag.

Senast redigerad av Mell den 2015-07-14 klockan 11:00.
Mell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 15:32   #6
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Har också IBS och för mig går det inte att äta vegetariskt. Blir på tok för mycket fibrer vilket kan irritera känsliga magar.

Kolla upp Fodmap-dieten, den är gjord för IBS och det finns en del vetenskap bakom. Har självt fått bra resultat.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 15:46   #7
JacobHeitmann
Registered User

JacobHeitmanns avatar

Reg.datum: Jan 2011
Hon lever på en växtbaserad kost och enligt fodmaps-principerna. Inget är omöjligt, cero

https://lowfodmapsvegan.wordpress.com/
Gammal 2015-07-14, 16:27   #8
Mell
Registered User

Mells avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Hon lever på en växtbaserad kost och enligt fodmaps-principerna. Inget är omöjligt, cero

Att försöka hålla kaloriunderskott samtidigt som man försöker vara i närheten av 2g p/kv/dag är nog ganska svårt med sånna livsmedelsval. Kanske går om man har extremt hög energianvändning med typ 3 timmar crosstrainer varje dag men det känns lite drygt i längden.
Mell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 05:56   #9
Clajj
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av lea86 Visa inlägg
protein ifrån bovete, quinoa, seitan, havrekli, nötter, fröer samt från olika proteinpulver så som ris och hampa.
Tack för tipsen! Bovete äter jag till frukostgröt varje dag. Quinoa har jag som alternativ till lunch/middag. Seitan har jag inte prövat än men det står på listan kanske lite dyrt bara att äta en seitan til lunch? Om man jämför med ex fryst kycklingfile priset. Jag har inte ekonomin o vara för lyxig med maten...

Havrekli, berätta gärna mer på vilket sätt det är bra HavreGRYN äter jag til till frukost varje dag, det kanske räcker med havre? För mkt tkr inte magen om om.

Nötter o fröer undviker jag då de väldigt snabbt kmr upp i fettkvoten o den får jag redan uppfylld av o äta ägg, det är jag inte beredd o sluta med just nu men helt klart något som kmr ses över senare. Dessutom har jag en tendens o äta alldeles förkt nötter 'cant stop once u pop' såattsäga :P Har det helst inte hemma. Iaf inte när jag deffar o får cravings.

Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Testa att skrota ALLT vad animalier heter, inklusive mejerivaror. Att äta 110% plantbaserad föda är det bästa jag nånsin gjort både ur etiskt perspektiv och sett till hälsa och problemen jag hade förr är som bortblåsta när det gäller magen.

Bönpasta, naturell soygurt och speciellt Oumph! är något du borde ta dig en närmare titt på om du vill bumpa upp proteinintaget på samma nivå kyckling eller annan fettsnål animalieproteinkälla gör.
Fina tips! Men kan som sagt inte äta bönor o speciellt inte soja.

Citat:
Ursprungligen postat av Mell Visa inlägg
Ägg & äggvita kanske? Vissa gillar äggvita i gröten etc. Tycker du inte ska nojja till det med makros (framför allt inte kolh./fett om du äter vanlig mat). Känns som det blir orimliga krav på kosten med begränsningar från ibs/vegeterian/makronojja. Vet inte riktigt hur mycket keso/kvarg/kasein du pressar i dig per dag men du kanske ska se över ett eventuellt överdrivet kalciumintag. Jag gissar också att den mentala stress som alla de kraven du ställer på dig själv är mer negativt på resultatet av din deff än ett eventuellt svagt bristande proteinintag.
Tack! Ägg äter jag tre om dagen

Jo, det är precis som du säger. Hårda krav om man ska tänka på allt. Men macrosen e viktiga för mig när jag deffar. Jag har oerhört dåligt immunförsvar (antagligen pga ibsen o tarmarnas dåliga förmåga att ta upp bra näring) så att verkligen se till att jag äter tillräckligt av allt är viktigt annars blir jag konstant sjuk
Om jag inte räknar har jag en tendens o äta för lite o då blir jag sjuk.

Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Kolla upp Fodmap-dieten, den är gjord för IBS och det finns en del vetenskap bakom.
Jodå, jag har träffat Fodmap-dietist, mkt bra grejer!
Gammal 2015-07-15, 05:57   #10
Clajj
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av HookersUnited Visa inlägg
EAA. Finns utan sötningsmedel om det är något som ställer till problem.

Kör eaa + glutamin när jag tränar, funkar super
Gammal 2015-07-15, 06:09   #11
Clajj
Registered User

Mina dagar ser ut såhär:

Frukostgröt
0,5dl havregryn
20g krossat bovete
20g kasein
20g frysta bär

Mellanmål fm (på jobbet ex)
125g kvarg
10g hirsflingor

Lunch
100g kycklingfile
100g haricots
100g ris

Mellis em (på jobbet)
125g kvarg
10g hirsflingor

Innan träning
100g morot

Efter träning
10g eaa
10g glutamin

Middag
3 stekta ägg
100g haricots
100g ris

Kvällsmål (inte alltid)
1 skiva glutenfritt toastbröd
Några skivor rökt kalkon

Kanske ska byta ut kalkonen mot keso?
Gammal 2015-07-15, 06:11   #12
Clajj
Registered User

Ps: hirs smakar fågelmat o jag måste verkligen tvinga i mig skiten
Bovete va inte så mumsigt heller. Men vad göra
Gammal 2015-07-15, 08:04   #13
lea86
Registered User

Reg.datum: Jun 2015
Kokar gröt på havrekli istället för havregryn för att det är godare plus mer protein och lägre kaloriinnehåll på den jag köper jämfört med havregryn. Men är ju ingen jätteskillnad så kör på det du trivs med. Seitan är rätt dyrt, försöker köpa när det är extrapris på t ex Seitanfoods och fryser i in portioner. Har tänkt att göra egen någon gång, verkar inte jättesvårt

Hoppas du lyckas få ihop en kost som funkar för dig, jag har aldrig mått så bra i såväl själ som kropp som efter jag blev vegan

Senast redigerad av lea86 den 2015-07-15 klockan 08:05.
lea86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 17:24   #14
cero
Registered User

ceros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg

Min mage hade nog mer eller mindre exploderat av sådan mat dagligen men man kan ju testa och se.
Gammal 2015-07-15, 17:26   #15
cero
Registered User

ceros avatar

Du äter alltså ägg och mejeriprodukter? Då är ju protein ett icke-problem om du inte tänker utesluta dessa också.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:13.