Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-20, 19:06   #1
Jenslol
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Blivit övertalad att prova kosttillskott.

Hej! Jag har tränat i princip hela mitt liv, mestadels kampsport. Thai och shooto.

Nåväl, på mitt arbete tränar också de flesta. De mesta styrketränar och några crossfittar. Jag har aldrig rört ett kosttillskott i hela mitt liv förutom vitamin D hehe. Men idag blev jag verkligen övertalad av mina kollegor att pröva.

Som jag förstod det kommer det inte bli sämre åtminstonde.

Protein är givet. De snacka också om kreatin som var tydligen de flesta idrottsmän använder. Det fixar jag, men vad mer i denna djungel kan ni tipsa om?

Jag behöver då inget "nybörjarkit" då jag anser mig i bra form. Vill heller inte lägga på mig onödig vikt då jag tävlar och måste ändå tänka på vikten.

Jag ser fram emot detta och se om det hjälper mig!

Tack på förhand!
Jenslol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 19:13   #2
s7b
Optimalt

s7bs avatar

Reg.datum: Sep 2014
Proteinpulver och kreatin är det enda som behövs, allt annat i stort sett onödigt.
s7b är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 19:55   #3
r1kkie
Registered User

r1kkies avatar

Reg.datum: Jan 2009
Citat:
Ursprungligen postat av s7b Visa inlägg
Proteinpulver och kreatin är det enda som behövs, allt annat i stort sett onödigt.
Allt är onödigt som du kan tillse behoven i mat.
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 20:07   #4
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Fast för att hålla kreatinnivåerna i muskulaturen höga utan tillskott får man äta väldigt mycket kött.

Kreatin och proteinpulver om du känner du inte får i dig tillräckligt med protein från maten, eller bara för enkelhet och smidighet. Omega-3 och vitamin D.
Gammal 2015-02-20, 20:20   #5
s7b
Optimalt

s7bs avatar

Reg.datum: Sep 2014
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Men inte särskilt tidsbesparande.

Samt äta 5 kg kött varje dag för att få en rimlig dos kreatin? Nej tack.
s7b är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 20:27   #6
Jenslol
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Tack för svaren!

Läste om kreatin här på kolozzeum och det blir att testa imorgon då, jag är övertalad!

Hur ser ni på diverse aminosyror och alla piller som finns nu för tiden? Enligt kollegorna är de 100% en "boost" till träningen. Så länge jag inte åker fast för något ämne som är dopingklassat är jag game! Finns väl inget att förlora? Förutom pengar i sjön såklart..
Jenslol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 20:39   #7
Jansson_84
Registered User

Jansson_84s avatar

Reg.datum: Feb 2005
Det som tidigare har sagts så finns det inget "egentligt" behov av något annat än protein(vassle/kasein) och kreatin. Det är en jäkla djungel med olika slags tillskott, och visst det kan låta lockande med alla fina förpackningar och väldigt säljande argument.

T.e.x många kör med pwo för att det är i absolut behov av att få extra tryck under träningen. Då är min fråga, varför finns det behovet från början överhuvudtaget?
Kanske slarvas med sömnen eller kosten. Om man är seg innan passet, ta en stor kopp kaffe och det är bara att köra.
Det finns väldigt få studier på olika slags kosttillskott med bevisad positiv effekt.
Kreatin är ett tillskott som är bevisat enligt diverse studier. Likaså att lite extra vassle kan vara ett bra "extra" tillskott i kombination med MAT.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:33.