2014-11-16, 13:53
|
|
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
Reg.datum: Jun 2003
|
Lurad på tradera/blocket, era erfarenheter.
Vi kan försöka hålla tråden i liv, inga känsliga uppgifter och inga "skyll dig sjäv"
Snart en mån sen jag blev lurad på tradera på dryga 8000:-
Känner att det finns gott om bevis och jag hoppas det ska kunna leda till något, har tex betalat till hens personkonto, även fått kontakt med lite släktingar till personen i fråga så det är bekräftat att det är denna person som gjort detta och ingen annan.
Även om man mest är förbannad på sig själv så är det fan förjävligt, jag lär aldrig få se mina pengar igen, det har jag insett, men om jag iallfall kan få personen dömd så får man ju lite upprättelse.
Jag hade inte mycket till erfarenhet av tradera då jag föredrar blocket, men fyfan nu i efterhand när man satt sig in inser man vilket stort problem detta verkar vara, och det känns faktiskt som att de (polis etc) kanske blir så illa tvungna att angripa detta lite mer i framtiden då det är ett av de brott som ökar mest.
Har ni själva råkat ut för något liknande och hur gick det för er?
2014-11-16, 13:58
|
|
Budget Axon
Reg.datum: Nov 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Kongo
Vi kan försöka hålla tråden i liv, inga känsliga uppgifter och inga "skyll dig sjäv"
Snart en mån sen jag blev lurad på tradera på dryga 8000:-
Känner att det finns gott om bevis och jag hoppas det ska kunna leda till något, har tex betalat till hens personkonto, även fått kontakt med lite släktingar till personen i fråga så det är bekräftat att det är denna person som gjort detta och ingen annan.
Även om man mest är förbannad på sig själv så är det fan förjävligt, jag lär aldrig få se mina pengar igen, det har jag insett, men om jag iallfall kan få personen dömd så får man ju lite upprättelse.
Jag hade inte mycket till erfarenhet av tradera då jag föredrar blocket, men fyfan nu i efterhand när man satt sig in inser man vilket stort problem detta verkar vara, och det känns faktiskt som att de (polis etc) kanske blir så illa tvungna att angripa detta lite mer i framtiden då det är ett av de brott som ökar mest.
Har ni själva råkat ut för något liknande och hur gick det för er?
|
Berätta gärna hur det gick till också så andra inte råkar ut för det
|
|
|
2014-11-16, 14:06
|
|
|
Om någon har varit medlem sedan start, 99% positiva omdömmen +500 omdömmen, personkonto så är det inte tillräckligt för att förskottsbetala.
Räcker ju så.
2014-11-16, 14:08
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2014
|
Min tjej råkade ut för det förra hösten. Hon anmälde och det visade sig att den personen hade blåst ca 20-30 personer och hade en massa anmälningar mot sig. Det blev rättegång och förra veckan, ca ett år senare, fick hon tillbaka sina pengar.
Så det är bara att försöka. Tror dock inte att det är jättevanligt att man får tillbaka pengarna. Är det någon slusk med hundratusentals kronor i skulder hos fogden är det nog nära på kört.
Senast redigerad av SGW den 2014-11-16 klockan 14:10.
|
|
|
2014-11-16, 14:14
|
|
Stenhård medlem
Reg.datum: Dec 2003
|
Om du vet vem personen är och har fört över pengar till dennes konto, hur kommer det sig att du gett upp hoppet om att få dina pengar tillbaka? Det är ju goda förutsättningar så länge personen inte sitter i Malaysia eller motsvarande.
|
|
|
2014-11-16, 14:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Förra året vann jag en auktion för ungefär 8000:- på tradera.
Han var väldigt angelägen att få pengarna och han var väldigt lätt att få kontakt med när man ringde honom.
När jag väl satt in pengarna så fick jag aldrig någon med kontakt med honom.
Tiden gick och jag polisanmälde honom efter 2 veckor. Jag lyckades dock gräva fram uppgifter om hans flickvän så jag fick tag på henne.
Hon sa att det var lugnt och att jag inte alls blivit blåst och att hon har massor av saker där hemma som han lämnat efter sig som hon måste skicka iväg.
Det var lite glädjande. Tror det var någon separation på gång för jag ville få tag på honom men det var tydligen inte möjligt enligt henne. Han stack säkert bara och tog pengarna och lämnade resten till henne.
Efter en månad fick jag mina saker enligt annonsbeskrivningen så jag blev aldrig blåst, men det var en riktigt orolig månad. Vilka jävla människor det finns alltså...
|
|
|
2014-11-16, 14:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2013
|
Minns att jag köpte en dvd, Gladiator var det  . När den damp ner i brevlådan så var det en klassisk kinesisk kopia utan hårdplastfodral samt med en fet limmklick mitt på som gjorde att den inte fungerade. Det är tydligen nåt limm material som används när dom tillverkas om jag förstått saken rätt, hursomhelst så blir det ibland tokigt och då blir några exemplar förstörda. Oavsett så kan man ju inte sälja sånt här till folk, det är inte någon marknad i Bangkok utan en seriös svensk aktions sida. Inledde en dispyt men det slutade med att jag blev avstängd. Har inte besökt skitsidan sen dess, detta var nog mer än 15 år sedan.
Senast redigerad av Kaalle den 2014-11-16 klockan 14:55.
|
|
|
2014-11-16, 15:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2011
|
Blev lurad på ebay på 2500kr, en kille som sålde GoPros för halva priset, han hade sålt över 50 st på någon timme bara, tänkte javisst jag provar väl, var nästan helt säker på att det var lurendrejeri och så var de ju, kom inga grejjer så jag kontaktade ebay och fick tillbaka pengarna efter några veckor
Betalade med paypal.
|
|
|
2014-11-16, 16:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Har handlat en del från tradera/ebay, en hel del saker från asien/kina. Aldrig blivit blåst utan allt har funkat klockrent. Aldrig några stora summor dock. Max en 500 typ. Alla jag handlar från har väll haft typ 5000+ i positiva omdömen.
Aldrig satt över pengar via bank utan alltid betalat via paypal.
|
|
|
2014-11-16, 16:06
|
|
Amiga forever
Reg.datum: Feb 2003
|
denna tråden var inte nyttig för mig såg jag nu i efterhand jag som ska ge e-bay ett försök  .
köpt tennfigurer från tradera förut, höll mig alltid borta från de med lågt omdöme och även de med ett si så där omdöme och köpte alltid från de med topp och har aldrig varit några problem för mig, snarare jag som gjort en fuling då det dök upp en oväntat och viktig sak som jag blev tvungen att lägga pengarna på och inte hade råd att betala en aktion som jag vunnit, killen blev ju såklart inte glad, vilket jag hade förståelse för.
|
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"
Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
|
|
|
2014-11-16, 17:13
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Jag handlar själv inte grejer på blocket/tradera, men jag har hört (många ggr, från flera olika personer) att är säljaren etniskt svensk så är risken att bli blåst liten.
|
|
|
2014-11-16, 17:21
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2013
|
Jag betalade i förskott för en iphone till en tjej för ett par år sedan. Jag hade hennes namn, adress och personnummer.
Hon var med i en liga som blev tagen senare men jag fick inte tillbaka ngt.
|
|
|
2014-11-16, 17:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Jag handlar själv inte grejer på blocket/tradera, men jag har hört (många ggr, från flera olika personer) att är säljaren etniskt svensk så är risken att bli blåst liten.
|
Har hört att risken är 200% högre om säljaren har en ring i örat.
Är också något som påstod att tatuering var ett säkert tecken på att säljaren tar någon typ av illegal substans och med stor sannolikhet säljer stöldgods.
Fast seriöst, hur i ska du veta om säljaren är "etnisk svensk" eller inte? Oavsett om ditt påstående är sant eller inte, så spelar det ingen roll eftersom du inte kan säkerställa en säljares etnicitet med en blocket/tradera annons.
|
|
|
2014-11-16, 18:36
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine
Om du vet vem personen är och har fört över pengar till dennes konto, hur kommer det sig att du gett upp hoppet om att få dina pengar tillbaka? Det är ju goda förutsättningar så länge personen inte sitter i Malaysia eller motsvarande.
|
Som sagt, alla uppgifter finns och det var dessutom ett perskonto pengarna gick in på, så ja, nog finns det gott om bevis, har flera sms med där familjemedlemmar bekräftar detta och de har även försökt få personen att betala tillbaka pengarna, men nej jag är inte så optimistisk när det gäller att jag ska få tillbaka pengarna.
Edit; personen i fråga är svenskare än den svenskaste svensk, så det snacket kan ni lägga ner direkt.
Senast redigerad av Lasse Kongo den 2014-11-16 klockan 18:37.
|
|
|
2014-11-16, 20:04
|
|
Budget Axon
Reg.datum: Nov 2014
|
Pro tips:
- Betala ALDRIG i förskott, inte ens postförskott (det kan ligga potatisar i paketet, har faktiskt läst om folk som fått det...).
- Om inte personen kan mötas upp så säg att du vill köra på "blocket paketet" och att ni kan dela på kostnaden, då får du paketet, du kan öppna och kolla och sedan betala. Nekar säljaren så säger du att du kan betala hela summan, nekar hen igen så undvek du precis ett j-a kukhuvud(ja, det är det snällaste man kan kalla en person som spenderar sina dagar med att ta andra folks prylar & pengar).
- Lita inte på någon, oavsett om det handlar om en Svensson eller Muhammed.
Senast redigerad av Cooks den 2014-11-16 klockan 20:14.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:52.
|

|