Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-01, 16:16   #1
steelrich
Registered User

Reg.datum: Jun 2013
Tvist angående P bot med kompis hjälp

Halloj!

Var ute på stan igår och min kompis påstod sig kunna en plats där man kan parkera utan att få böter.

Han var 110% säker på detta (hans ord). Jätte dumt nog litade jag på honom utan att själv ens titta på skyltarna utan litade blint på hans ord. Självklart så dyker det upp en fin gul liten lapp med ett mysbeloppp på 1000kr. Vi båda blir väldigt chockade, och jag blir förbannad på min polare.

Han tycker att jag kan dra åt helvete o vill inte betala.

Jag har sagt flertal olika exempel för att få honom att förstå ur min synvinkel, jag sa:

Det är som att jag köper datordelar för 10 000kr och du hojtar till med att du kan bygga ihop den för 500kr för att du "kan din grej". Sedan så bygger han fel så varenda del pajar, och säger sedan "sorry fan, jag trodde jag kunde det, på min dator gick allt smärtfritt"

Detta exempel garvar han bara åt, är det hel tokigt exempel och jag som är ute och snurrar?

vad tycker ni? Vad hade ni sagt/gjort?

Vem ska betala vad, hur mycket och varför? Alla tankar är välkommna!

Senast redigerad av steelrich den 2015-02-01 klockan 16:17.
steelrich är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-01, 16:19   #2
kalle_kula
Registered User

kalle_kulas avatar

Reg.datum: Dec 2008
I lagens mening är det väl du som ska betala eftersom du körde bilen...
Men jag tycker att ni dela på det 50/50! Inte schysst av honom att inte se sin del i det hela
kalle_kula är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-01, 16:19   #3
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
För det första hade jag aldrig ens tagit upp det med kompisen att han skulle betala min bot, för det andra hade jag förväntat mig att kompisen hade erbjudit sig att dela boten om detta så inte hade skett så hade jag tagit mig en funderare på vad för relation jag ska ha med den kompisen.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-01, 16:21   #4
anvihl
Registered User

anvihls avatar

Reg.datum: Apr 2012
Du som bilförare är ansvarig att läsa på skyltarna och kunna tolka det som står. Din polare har ingen skuld i din p-bot mer än att du inte borde lita blint på vad han säger.

Men är du desperat och har dåligt med pengar så kan du ju fråga om ni kan lägga 50/50 på böterna. Att kräva honom på hela beloppet är i min värld totalt vansinnigt. Det är du som har gjort fel.
Gammal 2015-02-01, 16:22   #5
Patriarch K
Registered User

Patriarch Ks avatar

Reg.datum: Nov 2003
Om han satt i bilen och åkte med dig = han ska betala hälften (som en schysst kompisgrej).
Om han inte satt i bilen utan i stället var hemma = han ska inte betala hälften.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-01, 16:23   #6
delta_mats
Illrar pillrar

delta_matss avatar

Reg.datum: Jul 2005
Du ska betala eftersom du parkerade fel, hur surt det än må kännas.
Jag var med om en liknande grej där polaren sa att dom aldrig kollar bilarna som brukade stå på det stället. Men nog fick jag en bot ändå. Kändes surt men jag visste ju att jag parkerat fel så var bara att hålla käften och betala såklart.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-01, 16:26   #7
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Du ska betala eftersom du parkerade fel, hur surt det än må kännas.
Jag var med om en liknande grej där polaren sa att dom aldrig kollar bilarna som brukade stå på det stället. Men nog fick jag en bot ändå. Kändes surt men jag visste ju att jag parkerat fel så var bara att hålla käften och betala såklart.
Det är inte samma sak. Du gjorde ett medvetet fel. Det gjorde inte TS.

Ser det som en självklarhet att ni ska dela.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-01, 16:28   #8
steelrich
Registered User

Självklart var han med i bilen när detta hände.

Ni som säger att jag ska betala hela beloppet, hur tänker ni?
Om jag sitter och övertygar någon mindre smart om att hoppa från en 100m hög bro är hur lugnt som helst, och killen gör det och dör, och hela händelseförloppet filmas, tror ni inte att killen som sa allt inget kan hända, det är 110% säkert kan dömas för nåt?
Gammal 2015-02-01, 16:30   #9
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Om han satt i bilen och åkte med dig = han ska betala hälften (som en schysst kompisgrej).
Om han inte satt i bilen utan i stället var hemma = han ska inte betala hälften.
Va? Jag har åkt med polare flera gånger och de har fått böter. Inte fan betalar jag för det.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-01, 16:31   #10
steelrich
Registered User

En sak som också spelade in att jag inte tittade på skyltarna var att vi båda hade bråttom/det var iskallt ute, självklart är det ingen ursäkt för min dumhet, men en sak som jag tycker är värt o tillägga.
Gammal 2015-02-01, 16:31   #11
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Va? Jag har åkt med polare flera gånger och de har fått böter. Inte fan betalar jag för det.
Men då är frågan också, har du sagt till förarna att dom kan parkera på en viss plats där dom fått böter?
"Ingen"
Gammal 2015-02-01, 16:32   #12
shok
Registered User

shoks avatar

Reg.datum: Dec 2014
Citat:
Ursprungligen postat av steelrich Visa inlägg
Självklart var han med i bilen när detta hände.

Ni som säger att jag ska betala hela beloppet, hur tänker ni?
Om jag sitter och övertygar någon mindre smart om att hoppa från en 100m hög bro är hur lugnt som helst, och killen gör det och dör, och hela händelseförloppet filmas, tror ni inte att killen som sa allt inget kan hända, det är 110% säkert kan dömas för nåt?
Men hur dum kan du vara som inte ens kollar på skyltarna. Betala och sluta bete dig som en 10 åring.

Tapatalk
shok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-01, 16:34   #13
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Hur tog du upp att han skulle betala?
Krävde du att han skulle göra det? Försökte du lägga över hela skulden på honom? Misstänker att du inte varit ödmjuk utan snarare anklagande och då är det inte konstigt om han blir avigt inställd till din förfrågan.
viljan att hjälpa till med p-boten bör ju dock dyka upp om det är en bra kompis. Något tecken på att han känner sig ansvarig. Om det inte gör det känner jag nog ungefär som bubbe. Man kan inte kräva att nån ställer upp i det fallet men om personen försöker komma undan ansvar helt så hade det påverkat min relation till honom. Jag själv hade erbjudit mig att betala hela summan (innan min kompis ens tog upp det) om det varit jag som varit så säker på hur det låg till. Eller åtminstone hälften om jag hade dålig ekonomi och försökte slippa undan utan att känna allt för stor skam.
Men det är ju mina värderingar. Du kan inte använda nån annans värderingar som argument för vad din kompis ska göra. Det är er relation.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-01, 16:34   #14
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Men då är frågan också, har du sagt till förarna att dom kan parkera på en viss plats där dom fått böter?
Nej givetvis inte. Jag är hjälpsam och brukar oftast hindra mina vänner från att parkera fel. Men om de råkar parkera på handikapp, missa P-skivan eller liknande så tänker jag inte betala bara för att jag åkt med.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-01, 16:35   #15
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Nej givetvis inte. Jag är hjälpsam och brukar oftast hindra mina vänner från att parkera fel. Men om de råkar parkera på handikapp, missa P-skivan eller liknande så tänker jag inte betala bara för att jag åkt med.
Du ser inte hur det skiljer sig från TS situation?
"Ingen"

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:14.