Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-14, 11:44   #1
Aimar
Registered User

Reg.datum: Jul 2007
Bulk med eller utan konditionsträning.

Har två frågor angående bulk.

1. Det jag undrar över är ifall de fett man sätter på sig vid bulk omfördelas olika om man bulkar med konditionsträning än utan. Eller är det genetiskt var fettet fördelar sig på kroppen och det spelar ingen roll om man konditionstränar förutom att man så klart får bättre hälsa?

2. När ni är er klar med er bulk, börjar ni då deffa direkt eller väntar ni några månader/veckor innan en deff påbörjas?

Tack på förhand.
Aimar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-14, 12:37   #2
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
1: Konditionsträning kan ha en viss effekt på fettfördelning (bort från buken f a), men gener och kön är sannolikt mycket mer avgörande. Män lagrar generellt mest på magen, och kvinnor på ben.

2: En stor miss många gör är att de inte stannar på den nya vikten, så gör det. Minst 2 månader kör jag på.

Senast redigerad av cero den 2014-12-14 klockan 12:38.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-14, 12:41   #3
tlk
nattzor

Reg.datum: Feb 2013
Jag håller med cero och tror inte att konditionsträningen kommer att påverka riktigt var du lagrar in fettet, iallafall inte i någon signifikant mängd. Ser gärna någon studie på motsatsen? Nu bör man ju trots det absolut inte lägga av med kardion oavsett... hjärtat är viktigaste muskeln ändå.

Också jag gör så att efter bulk så ligger jag en period på balans. Tror det också beror lite på hur du har tränat.. när jag har bulkfaser så brukar jag träna ner mig rätt jäkla ordentligt och att då direkt gå över till att ligga på ordentlig deff + ha tränat ner mig känns kontraproduktivt i min tankevärld. Tankegången är att nedträningen har gjort mig lite katabol redan och att då försöka återhämta sig på minuskcal.. njaaaa.

Så jag kör lite lugnare träning (nu 3x1h helkroppspass, och 3 kardiopass i veckan) och lägger matintaget på balansnivå, kanske straaaaax under. Men verkligen inga 1000kcal minus liksom. Inte så lång tid då. 2-3 månader kanske.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-14, 15:59   #4
Linjedomarn
Registered User

Linjedomarns avatar

Reg.datum: Nov 2010
Som Cero skrev så kan konditionsträning ha effekt på fördelningen mellan visceralt och subkutant-fett. Sen har konditionsträning en del andra positiva hälsoeffekter så om du vill/känner för det/har tiden för konditionsträning så kör det också.
Linjedomarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-14, 21:40   #5
Aimar
Registered User

Det var väl lite de jag tänkte, att konditionsträning är mer bra för hälsan än att det kan påverka var fettet sätter sig, men ville få det bekräftat lite av er också.

Tidigare har jag dumt nog börjat deffa direkt efter jag bulkat färdigt. Detta beroende mest på att jag inte var riktigt nöjd med pluffsigheten i ansiktet och ville ner i vikt direkt. Denna gång har jag planerat mer långsiktigt. Har börjat bulka sedan augusti och det skall hålla i sig till slutet av mars och under denna tid skall jag ha gått upp ca 8-9kg. Vilket blir i snitt 1kg i månaden. Och därefter ska jag hålla vikten i ca 1,5 månad för att därefter gå ner 3-4kg.

Tror ni att de är möjligt att lägga på sig max 3% bf under denna period eller kommer det bli mer? Hade vid start 12-13% och jag hoppas inte ligga över 15% när jag är klar.
Gammal 2014-12-14, 21:48   #6
tlk
nattzor

Citat:
Ursprungligen postat av Aimar Visa inlägg
Det var väl lite de jag tänkte, att konditionsträning är mer bra för hälsan än att det kan påverka var fettet sätter sig, men ville få det bekräftat lite av er också.

Tidigare har jag dumt nog börjat deffa direkt efter jag bulkat färdigt. Detta beroende mest på att jag inte var riktigt nöjd med pluffsigheten i ansiktet och ville ner i vikt direkt. Denna gång har jag planerat mer långsiktigt. Har börjat bulka sedan augusti och det skall hålla i sig till slutet av mars och under denna tid skall jag ha gått upp ca 8-9kg. Vilket blir i snitt 1kg i månaden. Och därefter ska jag hålla vikten i ca 1,5 månad för att därefter gå ner 3-4kg.

Tror ni att de är möjligt att lägga på sig max 3% bf under denna period eller kommer det bli mer? Hade vid start 12-13% och jag hoppas inte ligga över 15% när jag är klar.
Är du så pass intresserad av din fettprocent så tycker jag att du ska mäta kontinuerligt under din bulk och helt enkelt anpassa kaloriintaget.. går du plötsligt upp över dina satta parametrar så får du helt enkelt slänga in nån deff-vecka eller tre mitt i bulken.
Gammal 2014-12-14, 22:03   #7
cero
Registered User

ceros avatar

Citat:
Och därefter ska jag hålla vikten i ca 1,5 månad för att därefter gå ner 3-4kg.
Jag hade stannat längre. En högre kroppsvikt ger mer stabilitet och således bättre förutsättningar för att öka i styrka och muskelmassa, utnyttja det innan du börjar deffa.
Gammal 2014-12-14, 22:06   #8
Aimar
Registered User

Men kommer det att hjälpa att mini-deffa under bulk perioden?
Gammal 2014-12-14, 22:13   #9
R Scarpa27
Banned User

Reg.datum: Sep 2013
Citat:
mini deffa under bulk?
then u dont bulk....

hulk up ..bulk up..
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-14, 22:13   #10
cero
Registered User

ceros avatar

Citat:
För ditt fluffiga ansikte möjligtvis. Annars nej.
Gammal 2014-12-14, 22:21   #11
Aimar
Registered User

Fast min söta fluffiga ansikte kommer ju återgå sitt vanliga jag efter 2-3 veckor då mini-deffet är slut
Gammal 2014-12-15, 20:47   #12
R Scarpa27
Banned User

Reg.datum: Sep 2013
ord som mini deff är ett dåligt påhittat ord...
ordet existerar snart inte...

borta.... så nu finns det ej forget it
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-15, 21:09   #13
smeander
Registered User

smeanders avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Har två frågor angående bulk.

1. Det jag undrar över är ifall de fett man sätter på sig vid bulk omfördelas olika om man bulkar med konditionsträning än utan. Eller är det genetiskt var fettet fördelar sig på kroppen och det spelar ingen roll om man konditionstränar förutom att man så klart får bättre hälsa?

2. När ni är er klar med er bulk, börjar ni då deffa direkt eller väntar ni några månader/veckor innan en deff påbörjas?

Tack på förhand.
Du får bättre insulinkänslighet, syreupptagningsförmåga, hjärtminut-volym +en massa andra fördelaktiga bieffekter av att ha en bra kondition och att underhålla en bra kondition som kommer hjälpa din övriga träning. Dessutom kortar en riktigt bra kondition ned återhämtningen under och mellan pass, you do the math!

Plus att du kan äta så mycket mer om du kör hård kondition- och/eller uthållighetsträning
smeander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-15, 21:24   #14
tlk
nattzor

Ni som anser det dåligt att lägga in en deff-period mitt i bulken får gärna förklara hur ni tänkt att TS då ska hålla sig inom sitt utsatta kroppsfett%-intervall hel perioden.

Tycker det känns helt rimligt att kalibrera kosten så man håller sig där.
Gammal 2014-12-15, 21:33   #15
cero
Registered User

ceros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tlk Visa inlägg
Ni som anser det dåligt att lägga in en deff-period mitt i bulken får gärna förklara hur ni tänkt att TS då ska hålla sig inom sitt utsatta kroppsfett%-intervall hel perioden.

Tycker det känns helt rimligt att kalibrera kosten så man håller sig där.
Bulka långsammare istället? Blir enklare så, inga "avbrott".

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:52.