Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-04, 15:32   #1
toomas
Registered User

Reg.datum: Dec 2011
Bruten fot?

För ca 7 veckor sedan så skadade jag foten när jag tränade MMA. Först tänkte jag att det bara var en stukning och lät det vara. Vilade ca 4 veckor innan jag ansträngde foten igen. Svullnaden har gått ned men den är fortfarande kvar och rörligheten i tån är fortfarande något begränsad och smärtar lite grann.

Det som får mig att tro att det är mer än en stukning är att om jag belastar foten "för mycket" så känns det som att något hoppar ur led. Det liksom "klickar" till.

Jag bifogar en bild på hur det såg ut 2 dagar efter skadan och även en bild på ungefär vart jag tror skadan sitter:

2 dagar efter:

Där jag tror det sitter:

Jag har inga större problem i vardagen men när jag tränar (springer, hoppar, belastar foten på olika sätt) så märker jag av det.

Bör jag uppsöka vård, om det skulle visa sig vara brutet/ur led (?), eller ska man bara vila ut det? Känner att jag inte kan träna som vanligt/fullt ut som det är nu :/ Tacksam för svar!

Mvh Tomas
toomas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-04, 15:34   #2
Spettet
Registered User

Spettets avatar

Reg.datum: Sep 2011
Uppsök vården!
Spettet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-04, 16:23   #3
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Reg.datum: Aug 2009
Baserat på min erfarenhet av 3 frakturer inom kampsport, varav en jag väntade för länge med att uppsöka vård för:

Den där foten är bruten. Men om du går dit nu kommer dom bara säga "så länge du har kvar rörligheten och kan belasta så hade vi inte gjort något ändå." Och om dom skulle göra något nu så hade dom varit tvungna att bryta foten igen för att lägga allt rätt med skruvar och grejer, vilket man inte vill göra om det redan läkt hyfsat korrekt.

Disclaimer: Jag är inte någon läkare och har ingen utbildning.
Gammal 2015-02-04, 16:44   #4
toomas
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Spettet Visa inlägg
Uppsök vården!
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Baserat på min erfarenhet av 3 frakturer inom kampsport, varav en jag väntade för länge med att uppsöka vård för:

Den där foten är bruten. Men om du går dit nu kommer dom bara säga "så länge du har kvar rörligheten och kan belasta så hade vi inte gjort något ändå." Och om dom skulle göra något nu så hade dom varit tvungna att bryta foten igen för att lägga allt rätt med skruvar och grejer, vilket man inte vill göra om det redan läkt hyfsat korrekt.

Disclaimer: Jag är inte någon läkare och har ingen utbildning.
Hmm jag funderade på att gå direkt när det hände men avfärdade det med att det bara var en stukning som går bort efter ett tag. Men som sagt 7 veckor senare så har jag fortfarande problem med rörelse och belastning av foten.

Just nu ser foten inte lika illa ut som på bilden men den är fortfarande svullen och lite blåfärgad.

Jag skulle helst vilja få foten röntgad för att se om det är en fraktur och om/hur den läkt. Men som du säger så känns det som att det inte kommer att tas på allvar. Samtidigt så hindrar det ju min träning och jag känner att något inte står helt rätt till när det "klickar" till när jag belastar foten.
Gammal 2015-02-04, 16:51   #5
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Handlar inte om att tas på allvar eller inte, utan bara att även om dom bedömer att den är bruten så är det bara "jaja, så länge du kan gå på den så får den självläka". Så var det när jag bröt foten iaf.

När jag bröt handen åkte jag in för sent (efter två-tre veckor ungefär, man ska vara där inom 10 dagar för att det ska vara lönt att gipsa och ha sig) och då sa dom bara att "ja nu har den börjat läka, den är lite sne men vi hade gjort mer skada än nytta om vi bryter upp den för att lägga rätt den nu"

Jag tror du helt enkelt får acceptera att det kommer ta ett par månader till att läka helt och att läkarna inte hade gjort något nu ändå.

Återigen: Jag är inte någon läkare och har ingen utbildning.
Gammal 2015-02-04, 16:52   #6
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Gå till vården.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-04, 16:53   #7
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Återigen: Jag är inte någon läkare och har ingen utbildning.
Så varför ger du råd om skador av den här typen?

Gammal 2015-02-04, 17:00   #8
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Så varför ger du råd om skador av den här typen?
För att jag upplevde att min erfarenhet som låg väl i linje med skadan han beskrev kunde vara av värde och jag ansåg att disclaimern gjorde det tydligt att jag endast beskrev min personliga upplevelse och att han kunde behandla den informationen hur han ville.
Gammal 2015-02-04, 17:29   #9
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
den kan mycket väl vara bruten och det ända som kan säga ja eller nej är röntgen, det är det läkaren kommer att vilja göra. Gå till närmaste ortopedakut eller akutmottagning om dom ligger på samma ställe. Sen är det inte säkert dom gör något alls åt det men det kan behövas stöttas upp, kryckor eller gips kanske.
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-04, 17:32   #10
toomas
Registered User

Jag tycker det låter rimligt som eternallord säger; att de bara kommer konstatera att det är för sent och att jag ska låta det vara. Det är min upplevelse av den svenska sjukvården i stort, att de bara konstaterar att man ska vila/se vad som händer. Det är väl en kostnadsfråga som inte hör hit men ändå. Jag skulle ju vilja veta om detta kommer ge några bestående men, ifall det läkt snett eller liknande och om det kommer ge problem i framtiden.

Jag ser hellre att dom bryter upp det och fixar det så att det blir bra än att jag får ha en defekt fot resten av mitt liv. Känns inte så kul att bara vänta heller när jag då och då känner att något hoppar ur led vid belastning
Gammal 2015-02-04, 18:20   #11
toomas
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
den kan mycket väl vara bruten och det ända som kan säga ja eller nej är röntgen, det är det läkaren kommer att vilja göra. Gå till närmaste ortopedakut eller akutmottagning om dom ligger på samma ställe. Sen är det inte säkert dom gör något alls åt det men det kan behövas stöttas upp, kryckor eller gips kanske.
Känns lite fånigt att sätta mig på akuten med detta dock, känns inte så högprioriterat? Ska jag gå via vårdcentral och få en remiss till ortoped istället? Något säger mig att det kommer ta ganska lång tid dock
Gammal 2015-02-05, 07:12   #12
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Du kan nog få en remiss till röntgen även från vårdcentralen. Boka en tid, berätta hur det är, särskilt detta om att du känner att något rör sig i foten. Visa bilden. Gången VC -> röntgen -> akuten -> gips är inte ovanlig. Om man skall söka till VC på dagtid eller primärvårdsjour beror på hur stora besvär man har, hur akut skadan är och hur lång väntetid det är på vårdcentralen. I valet mellan sjukhusakuten och primärvårdsjouren skulle jag nog ha valt det senare i ditt fall, helt enkelt för att jag tror att du kommer in till någon som tittar på foten snabbare på primärvårdsjouren. Vuxen, förhållandevis välmående, liten skada är ett bra recept på lång väntetid på Akuten för det finns ju alltid någon som är sämre där.

Jag skulle söka för det där; bara för att veta om det är något man kan förvänta sig problem av i framtiden. Vad man gör är det knappast någon här som kan säga bara genom att kolla på en bild av hur det såg ut på utsidan. Jag lovar vidare att du INTE vill operera dig i fötterna om du inte måste.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-05, 14:14   #13
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Om inte annat bör skadad dokumenteras för att man ska kunna få ut på eventuella försäkringar.

Gammal 2015-02-05, 14:58   #14
toomas
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Om inte annat bör skadad dokumenteras för att man ska kunna få ut på eventuella försäkringar.
Det har du rätt i. Jag har bra försäkring genom jobbet. Fick 4000 kr för ett litet sår i fingret en gång :p Nu är jag dock tjänstledig så vet inte hur det påverkar eventuella försäkringsbelopp. Men jag ska se om jag kan få en läkartid inom kort
Gammal 2015-02-05, 16:09   #15
kaer
Gillar just DIG!

Reg.datum: May 2005
De få gånger jag har gjort illa mig eller haft ont en längre tid har jag alltid sagt till mig själv efteråt: 'VAFAN, SÖKTE JAG INTE HJÄLP TIDIGARE FÖR!'

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:09.