Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-19, 09:07   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Proteintillskott ökar myostatinnivåerna efter träning

Båda gruppen som fick normal mängd protein och gruppen som fick mycket protein ökade sin muskelmassa lika mycket. Högproteingruppen uppvisade högre myostatinnivåer, vilket kan ha eliminerat en större muskeltillväxt hos deltagarna i den gruppen.

Citat:
Myostatin (MSTN) is a negative regulator of muscle growth even if some studies have shown a counterintuitive positive correlation between MSTN and muscle mass (MM). Our aim was to investigate the influence of 2 months of resistance training (RT) and diets with different protein contents on plasma MSTN, interleukin 1 beta (IL-1β), interleukin 6 (IL-6), tumor necrosis factor alpha (TNF-α), and insulin-like growth factor 1 (IGF-1). Eighteen healthy volunteers were randomly divided in two groups: high protein (HP) and normal protein (NP) groups. Different protein diet contents were 1.8 and 0.85 g of protein·kg bw-1·day-1 for HP and NP, respectively. Subjects underwent 8 weeks of standardized progressive RT. MSTN, IGF-1, IL-1β, IL-6, and TNF-α were analyzed before and after the first and the last training sessions. Lean body mass, MM, upper-limb muscle area, and strength were measured. Plasma MSTN showed a significant increase (P<.001) after the last training in the HP group compared with NP group and with starting value. IGF-1 plasma concentration showed a positive correlation with MSTN in HP after the last training (r2=0.6456; P=.0295). No significant differences were found between NP and HP for IL-1β, IL-6, TNF-α, and strength and MM or area. These findings suggest a "paradoxical" postexercise increase of plasma MSTN after 8 weeks of RT and HP diets. This MSTN elevation correlates positively with IGF-1 plasma level. This double increase of opposite (catabolic/anabolic) mediators could explain the substantial overlapping of MM increases in the two groups.
J Med Food. 2014 Aug 18. Protein Supplementation Increases Postexercise Plasma Myostatin Concentration After 8 Weeks of Resistance Training in Young Physically Active Subjects.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 09:12   #2
Agitator
Den rättmätige

Agitators avatar

Reg.datum: Mar 2014
Heh, "vilket kan".

Andra gruppen åt ju normal mängd protein och de tränade ju likadant. Så varför slank det in ett, "vilket kan ha eliminerat" för andra gruppen?

Hur som helst gillar jag datan som kommer fram från denna studie. Jag har själv sedan länge gått ner till runt 1gr protein per kv. Jagade aldrig direkt 2gr kv innan heller. Men allt runt 1 gr sedan 1 år tillbaka har jag alltid varit nöjd med. Har jag kommit upp i sådan hög nivå att det är runt 1.5 gr per kg så har det bara varit en extrem bonus. Men på de nivåerna har jag inte varit länge. Numera är standard runt 1.2 på träningsdagar och strax under 1.0 på vilodagar.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2014-08-19 klockan 09:16.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 09:47   #3
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Heh, "vilket kan".

Andra gruppen åt ju normal mängd protein och de tränade ju likadant. Så varför slank det in ett, "vilket kan ha eliminerat" för andra gruppen?

Hur som helst gillar jag datan som kommer fram från denna studie. Jag har själv sedan länge gått ner till runt 1gr protein per kv. Jagade aldrig direkt 2gr kv innan heller. Men allt runt 1 gr sedan 1 år tillbaka har jag alltid varit nöjd med. Har jag kommit upp i sådan hög nivå att det är runt 1.5 gr per kg så har det bara varit en extrem bonus. Men på de nivåerna har jag inte varit länge. Numera är standard runt 1.2 på träningsdagar och strax under 1.0 på vilodagar.
Därför att det skulle kunna vara något annat som förklarar den ökade muskelkatabolismen, eller myostatin + någon annan okänd faktor. Så länge man inte vet att det var just myostatin som orsakade den större muskelkatabolismen kan man inte säga att "eftersom myostatin var högre i högproteingruppen SÅ VAR DET MYOSTATINET som svarade för att de två grupperna ökade lika mycket".

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 10:25   #4
Tail
Registered User

Tails avatar

Reg.datum: Mar 2004
Nu kanske jag är ute och cyklar här, men har inte tidigare studier visat att större mängder protein ger minskad muskelnedbrytning?
Tail är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 10:54   #5
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Kolo blev plötsligt intressant igen.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 11:54   #6
Linusgrabben
Registered User

Reg.datum: Apr 2014
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Kolo blev plötsligt intressant igen.
+1, välkommen tillbaka!
Linusgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 12:05   #7
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Det var som fan. Ska bli intressant att följa.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 13:41   #8
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Det är inte bara en negativ feedbackloop som iakttas?

Mer protein stimulerar mer tillväxt. Men "för mycket tillväxt" vill kroppen inte ha och en högproteindiet kan få kroppen att pushas i den riktningen. Kroppen svarar då med att (bl a) höja myostatinnivåerna så att kroppen växer i lagom takt trots att anabola och/eller antikatabola faktorer är närvarande i högre utsträckning (högre proteinintag).

Man kanske får proteinsyntesen stimulerad oftare och får sänkt nedbrytning under längre tid av en högproteindiet. Men med regulatorn myostatin kan kroppen på längre sikt se till att att hämma muskeltillväxten så att effekten av en sådan kost inte blir lika effektiv som planerat.

Jag tror själv att den här studien tittar på en av faktorerna som påverkar muskeltillväxt på lång sikt. Folk brukar stirra sig blinda på akuta effekter. Proteinsyntes, utsöndring av GH under/efter träning, m.m.

Det intressanta är muskeltillväxt över tid av "upplägg x" jämfört med "upplägg y".
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2014-08-19 klockan 13:46.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 14:13   #9
Bossebäver
Registered User

Bossebävers avatar

Reg.datum: Sep 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Det är inte bara en negativ feedbackloop som iakttas?

Mer protein stimulerar mer tillväxt. Men "för mycket tillväxt" vill kroppen inte ha och en högproteindiet kan få kroppen att pushas i den riktningen. Kroppen svarar då med att (bl a) höja myostatinnivåerna så att kroppen växer i lagom takt trots att anabola och/eller antikatabola faktorer är närvarande i högre utsträckning (högre proteinintag).

Man kanske får proteinsyntesen stimulerad oftare och får sänkt nedbrytning under längre tid av en högproteindiet. Men med regulatorn myostatin kan kroppen på längre sikt se till att att hämma muskeltillväxten så att effekten av en sådan kost inte blir lika effektiv som planerat.

Jag tror själv att den här studien tittar på en av faktorerna som påverkar muskeltillväxt på lång sikt. Folk brukar stirra sig blinda på akuta effekter. Proteinsyntes, utsöndring av GH under/efter träning, m.m.

Det intressanta är muskeltillväxt över tid av "upplägg x" jämfört med "upplägg y".

Jag gillar din hypotes.

Jag ogillar dock att det känns som att mer och mer av resultatet person "X" får reduceras till medfödda faktorer. Det ger mig en viss känsla av maktlöshet och rastlöshet.
Gammal 2014-08-19, 14:42   #10
Tail
Registered User

Tails avatar

Reg.datum: Mar 2004
Intressant är det iaf. Kanske den gamla broscience idén om man bygger bättre att på proteinnivåer om 2,3 och kanske t o m 4g/kg kroppsvikt inte stämmer. Men sen ska man ju förstås inte dra för stor slutsatser efter att bara ha läst abstract:et från en studie.
Tail är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 14:49   #11
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Jag gillar din hypotes.

Jag ogillar dock att det känns som att mer och mer av resultatet person "X" får reduceras till medfödda faktorer. Det ger mig en viss känsla av maktlöshet och rastlöshet.
Spelar ingen roll hur du "känner" inför hur det funkar. Det funkar som det funkar oavsett
C4L
Gammal 2014-08-19, 15:21   #12
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Reg.datum: Feb 2009
Hur mycket muskelmassa byggde de i snitt i de olika grupperna?
Gammal 2014-08-19, 15:57   #13
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Jag gillar din hypotes.

Om du vill gräva ned dig och optimera så gå en kurs i lyftteknik för de 3 stora exempelvis. Det hade gjort mycket mer för de flesta än att sitta och fundera på hur många g protein som är bäst. Kanske även läsa på lite om periodisering osv om man inte redan kan sådant.

Här på brädan är det väldigt omvänt: mycket fokus på kosten och väldigt lite fokus på själva träningen som är det avgörande för hur bra man utvecklas.

Senast redigerad av cero den 2014-08-19 klockan 16:00.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 16:02   #14
Starvation
Registered User

Starvations avatar

Reg.datum: May 2014
Kroppen är en jävel på att kontrollera muskler. Men kan inte se skillnad på cancer och vanliga celler. #kroppenbehöveruppdateras

Ska bli intressant att följa detta.

If you die you die.
Starvation är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 16:30   #15
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Starvation Visa inlägg
Kroppen är en jävel på att kontrollera muskler. Men kan inte se skillnad på cancer och vanliga celler. #kroppenbehöveruppdateras

Ska bli intressant att följa detta.
Mjo det kan den faktiskt. Förutom i enstaka fall där cancercellerna lyckas "kamouflera sig" tillräckligt. Förmodligen uppstår cancerceller mycket ofta. Men kroppen kan t ex försätta dem i apoptos (programmerad celldöd) via olika inbyggda skyddsmekanismer.
C4L

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:41.