Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-31, 10:15   #1
Masterpan
Registered User

Masterpans avatar

Reg.datum: Sep 2009
Ont i sena i foten efter löpning. Vad kan det vara?

Hej! Jag kör mallen för simplifiering

Kön: Man

Ålder: 19

Längd och vikt: 182/68

Smärtbeskrivning: Var gör det ont?

Det gör ont i högra överdelen av hälen på högerfoten, alltså närmast stortån.

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?

Djup, typ som inflammation i ett senfäste.

Gör det ont någonstans då du trycker?

Gör ont om jag trycker på det nämnda stället.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?

Jag var ute och sprang i terräng och jag mindes att jag slog i hälen när jag sprang uppför en backe. Men tänkte inte mer på det då. Kort tid efter började jag få känningar i foten, inte smärta, utan mer 'jag känner att allt är inte helt normalt' men dum som jag var struntade jag i det och fortsattade springa 2-3 ggr i veckan. Det blev hela tiden värre och värre och kanske 2-3 veckor senare slutade jag springa.

Är smärtan skarp eller mer dov?

Dov. Det kan komma ett 'klick' i hälen när jag sätter i framfoten eller trycker i från me framfoten. Detta klick kommer främst på morgonen eller när jag är kall och ouppvärmd.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?

Det gör inte ont när jag sitter ner eller bara står upp, utan när jag går eller springer (mest ont om jag springer)

Känns det bättre eller sämre efter träning?

Jag tränar inte ordentlig nu, men om jag gradvis fått värma upp foten under dagen och gått lugnt och sansat så känns det ofta bättre än om jag varit stilla länge och sen börjat gå, t.ex på morgonen.

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Var i rörelsen smärtar det?

Det gör ont när jag sätter i framfoten (som man gör om man t.ex springer barfota) samt när jag trycker i från. Har märkt att det gör bara ont om mesta av belastningen kommer på trampdynan vid stortån, jag tror att det är senan som går mellan där och hälen som spökar, då jag får ont när den senan belastas.

Hur länge har du haft ont? Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Smärtvariation över dygnet.

Jag har haft ont nu i 3 månader, utan att det blviit värre eller bättre. Det gör som sagt mest ont på morgonen och minst typ kanske klockan 4 om foten är varm och go. Ligga och sitta är helt lugnt.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv.

Innan jag slutade tränade jag barfotalöpning, har gjort det länge utan några tendenser till smärta eller problem, min vänsterfot är helt bra. Jag har inte gjort några ändringar utan tränat lika hårt under ca 9 månader utan problem.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Inte testat

Är jättetacksam för svar!
Masterpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-06, 17:49   #2
Starboard
Registered User

Starboards avatar

Reg.datum: Dec 2010
Hälsporre?

Hej, låter som hälsporre för mig. Är det ömma I hålfoten, nära hälen och på stortå-sidan snarare än lilltå-sidan?

/J
Starboard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-06, 18:50   #3
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Starboard Visa inlägg
Hej, låter som hälsporre för mig. Är det ömma I hålfoten, nära hälen och på stortå-sidan snarare än lilltå-sidan?

/J
Yes, hälsporre. Eller plantar fasciit som är ett bättre namn eftersom smärtan sällan beror på en egentlig "sporre". Behandlas med tejpning och hålfotsstöd i första hand.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 14:25   #4
therunningman
Registered User

Reg.datum: Apr 2014
Styrketräna foten och underben. Massera med tvära friktioner på senorna i hålfoten och inga inflammationshämmande mediciner!
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-21, 12:54   #5
Tigopard
Registered User

Reg.datum: Apr 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Yes, hälsporre. Eller plantar fasciit som är ett bättre namn eftersom smärtan sällan beror på en egentlig "sporre". Behandlas med tejpning och hålfotsstöd i första hand.
Jag har samma problem som trådstartaren och undrar över tejpning. Tejpa hur? Det känns som i stort sett det enda jag inte testat än... Tacksam för alla tips
Tigopard är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:08.