Citat:
Ursprungligen postat av eternallord
Det kan nog ligga något i det. Likt alla droger bör Cannabis nyttjas ansvarsfullt och med måtta. Dom pratar ju specifikt om missbrukare i studien, hade varit intressant att se resultaten på brukare som har en hälsosam relation till drogen.
|
De skriver abusers eftersom det i sammanhanget inte finns någon form av "user".
Vad det rör sig om är i genomsnitt "4.9 joints / dag" vilket knappast är några monsterdoser.
Något som inte framgår av tidningsartikeln är att det rör sig om individer som började använda cannabis i 12-18 års ålder. Att man inte bör röka cannabis som 13 åring är inte jättenya news.
Att resultaten visar ändrat svar på dopamin är väl inte så mycket att diskutera.. Rätt klara fakta på att så är fallet.
Personligen hade jag velat se frågeformulären som de har fyllt i för att skatta deras mående då det, för mig, förefaller konstigt att marijuanabrukare generellt skulle få "sämre" resultat när man skattar "stress reaction" och "aggression". Det är ju också fullt möjligt att det rör sig om individer som lever rätt risiga liv och faktiskt brukar drogen just för att fly verkligheten.
Kan tillägga att jag har brukat en hel del cannabis och har inga problem med att känna mig lycklig som drogfri. (n=1) trumfar allt.