Förra veckan var den 6:e med löpträning och den 11:e med deff. Planen var att jag skulle börja trappa ner på deffen och närma mig kaloribalans samtidigt som jag ändrade ett konditionspass till styrketräning (2:4). Det blev alltså bara två löppass under veckan.
Slutgiltig(?) måluppdatering efter 6 veckor:
1. Mätte precis min vilopuls till 58. Detta är en klar förbättring från min ursprungliga vilopuls som låg runt 62. Även om vi förutsätter att jag mätte lite dåligt i början så har jag ändå förbättrat min vilopuls med åtminstone ett par slag i minuten. Målet var att komma ner till 60 så delmål 1 är helt klart uppfyllt

.
2. 82 kg

. Efter att ha legat runt 500 kcal underskott per dag (-5 kg på 10 veckor) var tanken som sagt att jag skulle närma mig balans. Det enda som jag la till var en burk tonfisk om dagen (ca 180 kcal). Hur detta kunde resulterar i +1,5 kg är något av ett mysterium men jag antar att det är mestadels vatten. Följaktligen måste jag medge att delmål 2 inte är uppfyllt. Detta är dock inget som jag gråter över, jag har ändå gått ner några kg och känner mig i hyfsad form (uppskattningsvis runt 15% kroppsfett) så jag har inga planer på att gå ner mer utan nu är det kaloribalans som gäller.
3. Förbättrade min tid på 5 km till 26:34 sista passet. Jag har inte nått målet på 25 min så även delmål 3 missade jag. Inte så mycket att säga om detta, de senaste veckorna har jag förbättrat min tid med över 1 minut/vecka så det har ändå gått framåt. Att komma ner till 25 kanske tar ytterligare ett par veckor men det känns inte som någon omöjlighet även om det bara blir 2 pass/vecka framöver.
4. Inget runner's high så miss även här

.
Nu har jag alltså avslutat perioden på 6:e veckor (totalt 14 pass) som jag satte som mål från början. Endast 1/4 mål uppfylldes så det kan ju tolkas som ett rejält misslyckande. Det känns dock inte så. Jag har definitivt förbättrat min kondition ganska avsevärt. Faktum är att jag var förvånad av hur dålig den var trots mitt Badminton spelande så det var absolut något som jag behövde. Att mitt viktmål inte nåddes bryr jag mig inte speciellt mycket om, jag påbörjade ju löpträningen mitt i en pågående deff och när jag satte målet tog jag inte hänsyn till viktökningen som kommer med en avslutad deff. Bonusmålet med runner's high är inte heller mycket att säga om, jag har bara upplevt det en gång tidigare i mitt liv så det händer inte speciellt ofta och vad jag vet finns det inget säkert sätt att uppnå det (eventuellt krävs det längre sträckor än 5-6 km).
Hur är det med armbåge? Den är bättre men inte bra, min comeback är därför fortfarande uppskjuten på obestämd tid. Det faktum att löpträningen har varit så mycket mer effektiv för konditionen jämfört med Badminton gör att det faktiskt inte känns helt självklart att jag skall gå över till Badmintonen igen när jag väl är frisk. Risken att armbågen blir dålig igen är också något att ta med i beräkningen. Detta är dock inget som jag behöver bestämma nu utan jag får ta det beslutet när det blir dags (kanske blir en kombination av löpning, badminton och styrketräning hur jag nu skall ha tid med det).
Även om perioden på 6 veckor är avslutad så kommer jag alltså fortsätta med 2 löppass i veckan och jag skall satsa vidare på att komma ner under 25 min. Viktmålet kommer jag dock strunta i eftersom jag kommer att äta mer för att kunna styrketräna ordentligt.
Jag har inte fått någon direkt respons på min journal men det känns ändå som den har hjälpt mig, dels genom att sätta en viss press på mig att genomföra pass samt uppdatera och dels för att det är roligt att kunna titta tillbaka och se hur jag har utvecklat mig. Därför funderar jag på att fortsätta journalen och eventuellt även inkludera min styrketräning. Den som lever får se.