Hej på er!
Min deff börjar lida mot sitt slut och jag börjar bli lite stressad då jag känner att jag inte alls nått mina mål eller resultat som jag önskat, trots väldigt strik kosthållning och träning.
Jag är 192cm lång och väger idag 85 kilo, 1 april vägde jag 91,6kg och började min diet med att köra lågt med fett och högt med kolhydrater och protein. En vanlig dag kan tillexempel ha se ut såhär:
Protein: 250g
Kolhydrater: 146g
Fett: 20g
Vilket innebär ett intag på runt 1800kcal. Förutom denna kosthållning har jag styrketränat 6 gånger i veckan samt gått över 6km per dag (cirka 60min).
I början gick det bra och jag gick ned i vikt i jämnt tempo men nu på senare tid har det verkligen stannat av trots att jag kan se lite förändringar kroppsmässigt. Jag är dock väldigt trött i min kropp nu så jag måste få till en förädring.
Det jag funderar mycket på är hur mycket kcal jag bör ligga på för att inte tappa för mycket muskler och energi. Den senaste tiden har jag legat på 1800kcal och mitt rekommenderade dagliga intag ligger på 2300kcal enligt många kalkylatorer som finns på nätet. Jag har valt att ligga såhär lågt då jag sitter still i en kontorsstol 8 timmar om dagen och jobbar. Enligt mina beräkningar med kcal förbrukning osv så borde jag tappat runt 1 kilo i veckan men det har jag inte gjort. Jag ränkar med att med träning och cardio ligger på en kalori förbrukning runt 3000kcal.
Så är det någon som kan guida mig? Hur mycket kcal bör jag ligga på, känner att jag vill få bort cardio då det knäcker mig fysiskt och mentalt just nu. Äter hellre något mindre och fullt fokus på styrketräningen istället. Funderar på om jag skall köra styrketräning 6 dagar i veckan utan cardio med ett intag på 2300kcal men jag behöver er input.
Hur stort underskott ligger ni på och vad fungerar för er? Förra året körde jag låg kolhydratsdiet på 2300kcal och min viktnedgång gick betydligt bättre då.
Sen nedan graf, min viktnedgång sedan 13 maj.