2014-06-13, 09:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Vad har hänt med alla lightläsker?
Var det inte så för några år sedan att väldigt många läsksorter hade en lightvariant? Pommac light, Trocadero light, Portello light osv.
Nu när man går på affären ska man ha jäkligt tur om man hittar något annat än Coca-Cola, Fanta och Sprite i lightvarianter. Om butiken har något eget märke och då är det oftast bara just de smakerna som finns i light också. Börjar bli less på apelsinläsk light även om jag tycker om det i grunden. Spriteaktig läsk light har jag aldrig tyckt är kul och jag vill inte dricka en massa cola light då jag redan får i mig så mycket koffein.
Nån som minns om de gamla lightsorterna (t.ex. de jag först nämnde) var "kalorifria" eller var det ändå en del kalorier i dem?
|
|
2014-06-13, 09:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
COOP Forum har Trocadero light iaf (innehåller dock koffein). COOP Konsum har Schweppes indian tonic light.
|
2014-06-13, 09:46
|
|
Registered User
|
Vet du om det är försumbara mängder koffein?
Aldrig testat Schweppes indian tonic. Det jag minns av märket är att det smakar vuxenbeskt!
|
|
2014-06-13, 10:13
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Jag håller inte med, tycker det är tvärtom. Tycket utbudet av lightläsk har blivit bättre. Trocadero och Portello light finns fortfarande kvar.
|
|
|
2014-06-13, 15:50
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2007
|
Förut fanns mycket fler light-varianter av allt möjligt men sen kom LCHF-arna och var så högljudda att livsmedelsindustrin tolkade det som att vinden hade vänt. Innan light fanns inget särskilt av någonting för då gungade inte båten.
|
|
|
2014-06-15, 12:43
|
|
Registered User
|
Var handlar du då, vicarious? Jag brukar regelbundet kolla Willys, små Coop, Ica Kvantum.
Alltidxx: Hehe, då tänkte livsmedelsindustrin att, då drämmer vi på med sockerkolhydrater nu när folk vill ha protein och fett.
|
|
2014-06-15, 12:45
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2007
|
Vanilj-Coca cola ftw!
|
|
|
2014-06-15, 13:10
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av Depzon
Var handlar du då, vicarious? Jag brukar regelbundet kolla Willys, små Coop, Ica Kvantum.
|
ICA Supermarket men finns på Coop här också. Det är ju bara höra med butiken om de kan ta in fler drycker från Vasa bryggeri (de som gör Trocadero och Portello). Det enda jag saknar är fler light-versioner av Fanta. Tror bara jag sett en enda (Fanta Zero apelsin). Exotiska frukter hade varit kul som light.
|
|
|
2014-06-15, 13:15
|
|
Registered User
|
Just ja, jag kollar ett stort Coop Forum ibland också. De har ju sina spirit-läsker men aldrig i lightvariant, verkar jämt vara slut. Ska kolla ett annat stort Coop om jag hinner i dag.
Har hört att Vasas Trocadero light har 7 kcal/100 g. Att något som heter Guttsta gör en med 1-2 kcal/100 g. Undrar vilka som kan tänkas sälja den.
|
|
2014-06-15, 13:18
|
|
Registered User
|
Japp, har ofta tänkt på hur otroligt det hade varit om det fanns Fanta Exotic Zero!
Även passionsfrukt och Dr Pepper. Och ja, alla bär- och fruktsmaker i hela världen
|
|
2014-06-15, 13:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2014
|
Dr pepper light finns ju i Sverige.
|
|
|
2014-06-16, 05:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
Tycker utbudet är ganska snålt av lightprodukter. Hade ju varit fördelaktigt med många fler.
Var på ICA i Olskroken häromdan och tänkte det kunde vara kul att testa något nytt, men det fanns knappt något att välja på.
|
|
|
2014-06-16, 06:49
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew_1982
Tycker utbudet är ganska snålt av lightprodukter. Hade ju varit fördelaktigt med många fler.
Var på ICA i Olskroken häromdan och tänkte det kunde vara kul att testa något nytt, men det fanns knappt något att välja på.
|
Då är det ju inte utbudet i sig som är snålt, utan den butiken som inte väljer att ta in fler light-produkter.
|
|
|
2014-06-16, 06:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2014
|
Jag tycker att light-utbudet i vårat land är rätt så bra bara att det kan skilja sig rejält från butik till butik. Mindre butiker tar inte sällan in enbart de drycker som garanterat säljer slut såsom Cola light/zero osv.
Pepsi max och Spirit Z tycker jag bäst om. Dricker säkert 1,5 liter/dag om man slår ut över ett år eller så.
|
|
|
2014-06-16, 08:06
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2013
|
Jag tror personligt.
Att uppflossandet av light läsk & cancerrisken & vissa (dieter som slagit igenom)
gjort att företagen satsat mindre på light.
Tror dock att light läsk är på uppåtväg igen då trender håller på att vända.
Säljer ju läsk där jag jobbar, & har märkt mycket skillnader på försälning varje år, som beror mycket på trender & media som folket läser & tror på allt.
när det gäller cola, har alltid standard sålt bäst.
light versionerna beställer vi inte in något mera, då zero säljer 10 ggr bättre.
& har märkt på senare att zero har stigit med några % i försäljning, sen kommer det alltid folk som påpekar att zero är värsta råttgiftet m.m
Dock är ju light & zero varianter dåligt ut utbud i Sverige om man jämför med många andra länder, därav beror mycket på att svensken dricker mest vanlig läsk.
Sen måste jag bara säga detta som jag stört mig mycket på...
Något en vanlig Svensson inte fattar, som man ofta hört är att de säger vid beställning.
Svensson: Du vet väl att light läsker är flera 100 ggr sötare än vanlig läsk!!!! över 300 ggr....
De fattar inte att sötningsmedel används i mkt mindre mängd för att få till samma sötningsgrad som socker alltså 300ggr mindre, därav kalorifritt.
De tror att läsken är 300ggr sötare, på allvar mkt vanligt fenomen.
Senast redigerad av R Scarpa27 den 2014-06-16 klockan 08:10.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:56.
|

|