Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-03, 17:17   #1
Cappe
Banned User

Reg.datum: Feb 2011
Dextropur

Var nere och köpte dextropur nu, hur mycket ska man ta efter träning? Nu tog jag ca 2 matskedar innan träning vet inte om det är för mycket eller för lite. Så hur mycket är rekommenderat innan och efter träning?
Cappe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 17:22   #2
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Cappe Visa inlägg
Var nere och köpte dextropur nu, hur mycket ska man ta efter träning? Nu tog jag ca 2 matskedar innan träning vet inte om det är för mycket eller för lite. Så hur mycket är rekommenderat innan och efter träning?
Snabba kollisar innan träning kan man nog ha nytta av om det gått lång tid från senaste måltiden, säg 3-4 timmar eller mer. Annars är det mer tveksamt om det ger någon prestationshöjande effekt. Själv tar jag 2 msk Dextropur om jag ska träna innan frukost, annars inte. Efter styrketräning är det inte direkt brådskande med kolhydraterna (inom en timme är bra) och mängden som behövs är inte lika stor som efter tömmande konditionsträning. Du kan lika gärna äta vanlig mat (pasta, ris, bröd etc). Att äta en stor mängd kolhydrat från Dextropur blir inte najs eftersom det är så väldigt sött.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 17:33   #3
Cappe
Banned User

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Snabba kollisar innan träning kan man nog ha nytta av om det gått lång tid från senaste måltiden, säg 3-4 timmar eller mer. Annars är det mer tveksamt om det ger någon prestationshöjande effekt. Själv tar jag 2 msk Dextropur om jag ska träna innan frukost, annars inte. Efter styrketräning är det inte direkt brådskande med kolhydraterna (inom en timme är bra) och mängden som behövs är inte lika stor som efter tömmande konditionsträning. Du kan lika gärna äta vanlig mat (pasta, ris, bröd etc). Att äta en stor mängd kolhydrat från Dextropur blir inte najs eftersom det är så väldigt sött.
Jodå det var riktigt sött. Så ungefär 2 matskedar? Jag spelar mycket fotboll också så kan ha nytt av det där också. Vad säger du 2 matsekdar dextropur innan fotbolls träning och match ger det prestationshöjande? Eller ska man ta efter bara?
Cappe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 17:38   #4
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Cappe Visa inlägg
Jodå det var riktigt sött. Så ungefär 2 matskedar? Jag spelar mycket fotboll också så kan ha nytt av det där också. Vad säger du 2 matsekdar dextropur innan fotbolls träning och match ger det prestationshöjande? Eller ska man ta efter bara?
Efter en fotbollsmatch kan det vara vettigt att dra i sig sisådär 1,2 g kolhydrat / kg kroppsvikt, dvs en faslig massa sött slisk. Jag hade tagit litegrann innan istället som du är inne på och sen ätit marshmallows eller annat glukos-sirap-baserat godis efteråt istället för att dricka mer sött vatten. Sen ännu mer kolhydrat i form av pasta eller bröd (eller annat lättätet du gillar som är rikt på stärkelse) när du kommer hem.

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2011-11-03 klockan 17:42.
Gammal 2014-05-14, 10:17   #5
gohei
Registered User

Reg.datum: Mar 2010
Jag använder detta under och efter träning men de sista paketen jag köpt luktar illa som fan, typ surt eller något. Är det någon annan som använder detta som har märkt av det?
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 10:21   #6
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Jag använder detta under och efter träning men de sista paketen jag köpt luktar illa som fan, typ surt eller något. Är det någon annan som använder detta som har märkt av det?
Nope. Inte än. Köpte tre nya paket igår som jag inte öppnat än (äter 200-300 gram per dag för närvarande, så det går åt) så jag lär ju märka om det är någon vajsing.

Citat:
Gammal 2014-05-14, 12:00   #7
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Om man kan tänkas ha nytta av lite snabba kolhydrater strax före träning beror sannolikt på hur man ätit och tränat sedan senaste pass. Glukos och söt smak under passet har däremot visat sig ge en liten uppiggande effekt i en hel del studier. Själv använder jag fun light blandat med druvsocker, ca 30-40g/L, och sippar/sköljer munnen med detta lite då och då under passen när jag kör VLCD. 3-5 dl kan det gå åt på ett pass. Kan mycket väl vara placebo men det "känns bra". Det lär inte vara bra för tandhälsan men själv har jag aldrig haft sådana problem. Tuggar tuggumi samtidigt, vilket kanske gör det lite bättre.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 13:05   #8
cAase
Registered User

cAases avatar

Reg.datum: Dec 2011
Har aldrig reflekterat över hur mycket vatten som behövs för dextro. Brukar trycka i mig 25 g innan passet, ska man ligga på minst 0.8 l vatten när man blandar det?

Journal: Simplicity is golden
cAase är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 14:17   #9
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
cirka 30-60g per liter. Det dubbla eller mer kan också gå bra men magsäckstömningen kan bli lite långsammare.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 14:18   #10
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av cAase Visa inlägg
Har aldrig reflekterat över hur mycket vatten som behövs för dextro. Brukar trycka i mig 25 g innan passet, ska man ligga på minst 0.8 l vatten när man blandar det?
Får du inga obehag av det så spelar inte vattenmängden någon roll och med den mängden så kan nog de flesta ha det ganska så koncentrerat.
Att hålla koll på vätskan och blanda isotont eller hypotont är viktigare när man dricker sportdryck under träningen eller om man faktiskt får problem som kan härledas från koncentrationen.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-16, 14:17   #11
gohei
Registered User

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Nope. Inte än. Köpte tre nya paket igår som jag inte öppnat än (äter 200-300 gram per dag för närvarande, så det går åt) så jag lär ju märka om det är någon vajsing.
Har du märkt något? Jag köpte ett nytt paket på Willys igår (istället för Ica) och det var likadant. Har dock itne vågat smaka på det än.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-16, 17:48   #12
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Har du märkt något? Jag köpte ett nytt paket på Willys igår (istället för Ica) och det var likadant. Har dock itne vågat smaka på det än.
Drack idag och det smakade som vanligt. Kan inte svära på att det var det nyaste paketet jag tog. Har alltid några stycken på lager. Återkommer om något smakar konstigt.

Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:03.