Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-05, 08:01   #1
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Mänskliga reaktioner i pressade situationer?

Vad är den/de vanligaste anledningen/-arna till att man börjar gråta i en pressad sitation, t ex konfrontation med en person om något ämne som upplevs obehagligt? (antingen personen själv eller ämnet)

Är det vanligare att kvinnor börjar gråta i pressade situationer, än att män gör det?

Hur stor andel av fallen av gråtande leder till handlingsförlamning?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 08:16   #2
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Egentligen vill jag ändra frågan till "tappar humöret", eftersom det är närmare det jag faktiskt undrar över. För att tappa humöret innebär att agera irrationellt och då blir man per definiton handlingsförlamad i diskussionen. (Eftersom en diskussion kräver rationellt agerande.)
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2014-05-05 klockan 08:19.
Gammal 2014-05-05, 08:30   #3
Bubblan84
Registered User

Bubblan84s avatar

Reg.datum: Sep 2013
Bra fråga! Tappar själv ofta humöret pga någons upprepade dumhet.. När någon gång på gång ska göra något som helt uppenbart inte fungerar och man gång på gång förklarar hur man löser problemet istället, men inget går in.. Då vill jag helst bara slå den personen hårt i huvudet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 08:39   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Brist på tron på sig själv kombinerat med högt uppsatta mål på sig själv och en "bara-jag-kan-rädda-världen"-inställning. Lägg till ett samhälle där man lär folk att det alltid finns två (eller fler) sätt att se på saker, och en oförmåga att skilja på person och sak. Se mitt kritiserade inlägg om sjuksköterskor, men det gäller väl egentligen alla yrkeskategorier och kön.
Gammal 2014-05-05, 08:46   #5
BelowAverage
Kärvt maskulin

BelowAverages avatar

Reg.datum: Nov 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Brist på tron på sig själv kombinerat med högt uppsatta mål på sig själv och en "bara-jag-kan-rädda-världen"-inställning. Lägg till ett samhälle där man lär folk att det alltid finns två (eller fler) sätt att se på saker, och en oförmåga att skilja på person och sak. Se mitt kritiserade inlägg om sjuksköterskor, men det gäller väl egentligen alla yrkeskategorier och kön.
OT, blir nyfiken. Skulle uppskatta en länk, fann ej i din historik!
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 09:08   #6
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Oförmågan att skilja på sak och person tror jag också är ett stort problem. Tolkar allt som personangrepp. Och ger tillbaka med ett (oförtjänt) personangrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vad är den/de vanligaste anledningen/-arna till att man börjar gråta i en pressad sitation, t ex konfrontation med en person om något ämne som upplevs obehagligt? (antingen personen själv eller ämnet)

Är det vanligare att kvinnor börjar gråta/blir handlingsförlamade i pressade situationer, än att män gör det?

Hur stor andel av fallen av gråtande [b]är korrelaterade med[/i] handlingsförlamning?
Korrigerade.
Gammal 2014-05-05, 09:18   #7
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Det du uppfattar som en diskussion kan för någon annan uppfattas som väldigt hotfullt. I en hotfull situation är det lätt att tappa förnuftet och då är handlingsförlamning ibland en effektiv överlevnadsstrategi. Man räknar i det läget instinktivt med att en angripare först ger sig på den angriparen själv uppfattar som ett hot, och en person som är handlingsförlamad utgör inget hot.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 09:37   #8
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Det du uppfattar som en diskussion kan för någon annan uppfattas som väldigt hotfullt. I en hotfull situation är det lätt att tappa förnuftet och då är handlingsförlamning ibland en effektiv överlevnadsstrategi. Man räknar i det läget instinktivt med att en angripare först ger sig på den angriparen själv uppfattar som ett hot, och en person som är handlingsförlamad utgör inget hot.
För att man inte kan skilja sak från person!
Gammal 2014-05-05, 09:42   #9
421
422

421s avatar

Reg.datum: Aug 2013
Vilken sorts diskussion handlar det om?
Gammal 2014-05-05, 09:52   #10
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 421 Visa inlägg
Vilken sorts diskussion handlar det om?
Diskussioner där det inte är lämpligt med ett irrationellt agerande.
Gammal 2014-05-05, 09:56   #11
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Det beror ju på diskussionen med, är den per korrespondens där man kan sköta diskussionen från sin egen trygga miljö är ju annorlunda än ansikte mot ansikte där någon kanske går på med arg röst, kroppsspråk, illrött ansikte, sprutande saliv etc.

Även om man diskuterar en sakfråga, så kan samtalet i sig upplevas hotfullt.
T.ex internetkrigares favoritargument "det där skulle du inte våga säga ansikte mot ansikte, IRL. (underförstått hot om våld, jag är farlig, du skulle inte våga säga så till mig)
Gammal 2014-05-05, 10:02   #12
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Börjar någon gråta i en situation och den andre anser att ni har en rationell saklig diskussion så skulle jag hävda att det finns en risk att den rationelle är den som agerar felaktigt.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 10:02   #13
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Det beror ju på diskussionen med, är den per korrespondens där man kan sköta diskussionen från sin egen trygga miljö är ju annorlunda än ansikte mot ansikte där någon kanske går på med arg röst, kroppsspråk, illrött ansikte, sprutande saliv etc.
Men den med arg röst, ilrätt ansikte och sprutande saliv är ju den jag är intresserad av. Personen ifråga har bevisligen tappat förmågan att diskutera rationellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
T.ex internetkrigares favoritargument "det där skulle du inte våga säga ansikte mot ansikte, IRL. (underförstått hot om våld, jag är farlig, du skulle inte våga säga så till mig)
Underförstått: "du skulle visa mer respekt för mig som medmänniska i verkligheten. du skulle inte säga så elaka saker till mig i verkligheten". Tolkar jag det som, då.

Det är lustigt hur man tolkar saker helt olika.

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Börjar någon gråta i en situation och den andre anser att ni har en rationell saklig diskussion så skulle jag hävda att det finns en risk att den rationelle är den som agerar felaktigt.
Ja, om det inte är en rationell och saklig diskussion. Men om vi antar att det faktiskt är det? Utan personangrepp osv.

Senast redigerad av mikaelj den 2014-05-05 klockan 10:04.
Gammal 2014-05-05, 10:03   #14
421
422

421s avatar

Reg.datum: Aug 2013
Citat:
Diskussioner där det inte är lämpligt med ett irrationellt agerande.
Att det inte är lämpligt beror på personlig uppfattning och mål. Om personen blir kritiserad och det leder till gråt och personen slipper kritiken kan den personen uppfatta agerandet som lämpligt.
Gammal 2014-05-05, 10:06   #15
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 421 Visa inlägg
Att det inte är lämpligt beror på personlig uppfattning och mål. Om personen blir kritiserad och det leder till gråt och personen slipper kritiken kan den personen uppfatta agerandet som lämpligt.
Slipper kritiken pga gråten? Kan du omformulera dig? Jag förstår inte vad du menar.

Det är olämpligt att agera irrationellt när man får kritik. Det är lämpligt att ta till sig av motpartens argument och synpunkter, för att sedan antingen ta till sig eller förkasta dem. Lugnt och städat.

Det är nog aldrig lämpligt att agera irrationellt, när jag tänker på det.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:25.