Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-07, 21:26   #1
andrejc
Registered User

andrejcs avatar

Reg.datum: Oct 2009
16:8 fasta

Hej!

Jag har läst lite här på forumet, och undrar om någon är insatt i 16:8 fasta?
Undrar kort och gott hur det fungerar? Hur lägger man upp dagens alla mål?

Några funderingar är, vad äter man efter 16 timmars fastande?

Förstår själva konceptet, men undrar mest vad man ska äta vid olika tidpunkter?

T.ex ska man käka lunch eller frukost efter 16 timmars fastande? Ska man käka
ett PWO-mål? Osv, förstår att man ska äta mycket efter träning. Men hur ser upplägget ut innan träningen? Någon som har erfarenheter de kan dela med sig av vore intressant.

Läste annars tråden på 502 sidor, men fick inte riktigt alla svaren jag sökte.
andrejc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 21:31   #2
J.V
Registered User

J.Vs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Du äter det du tycker känns bäst, när du känner för det.
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 21:33   #3
andrejc
Registered User

andrejcs avatar

Det låter nästan för bra för att vara sant, men måste väl fortfarande vara några principer att följa? Ex antal g protein, långsamma kolhydrater osv. Bra mat helt enkelt, eller? Mycket fibrer osv.
Gammal 2013-10-07, 21:38   #4
J.V
Registered User

J.Vs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av andrejc Visa inlägg
Det låter nästan för bra för att vara sant, men måste väl fortfarande vara några principer att följa? Ex antal g protein, långsamma kolhydrater osv. Bra mat helt enkelt, eller? Mycket fibrer osv.
Det jag menar är att det inte finns något rätt och fel.

Vissa kör mycket fett och lite kolhydrater, andra tvärtom. Vissa äter 06:00-14:00, andra ... alla andra tidsvarianter. Vissa äter 150g protein, andra 400g.

Periodisk fasta är bara just det - periodisk fasta, inte något bestämt om vad du sedan äter. Men om du ska ha något konkret så kör väl de flesta på 20-30% av kaloriintaget före träning och resten efter, framför allt då större delen protein efter träningen. Och eftersom det blev stort i samband med att Leangains började spridas så är det många som äter mest protein och kolhydrater på träningsdagar, på vilodagar mest fett och protein.
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
Gammal 2013-10-07, 21:43   #5
andrejc
Registered User

andrejcs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Det jag menar är att det inte finns något rätt och fel.

Vissa kör mycket fett och lite kolhydrater, andra tvärtom. Vissa äter 06:00-14:00, andra ... alla andra tidsvarianter. Vissa äter 150g protein, andra 400g.

Periodisk fasta är bara just det - periodisk fasta, inte något bestämt om vad du sedan äter. Men om du ska ha något konkret så kör väl de flesta på 20-30% av kaloriintaget före träning och resten efter, framför allt då större delen protein efter träningen. Och eftersom det blev stort i samband med att Leangains började spridas så är det många som äter mest protein och kolhydrater på träningsdagar, på vilodagar mest fett och protein.
Tack för svaret! Var i princip det jag sökte, har du själv någon erfarenhet av detta?
Gammal 2013-10-07, 22:08   #6
J.V
Registered User

J.Vs avatar

Citat:
Tack för svaret! Var i princip det jag sökte, har du själv någon erfarenhet av detta?
Mjo jag har kört periodisk fasta i flera år nu. Äter generellt sett 0-20% av dagens kaloriintag innan träning. Efter blir det en eller två måltider, så fettsnålt jag bara kan och mycket protein och ännu mer kolhydrater. På vilodagar ganska mycket fett och snålare med kolhydrater.

Har testat LCHF i kombination med periodisk fasta, jag var piggare på kvällar och så men träningen gick sämre och magen var inte i vidare skick. Med mycket carbs går träningen grymt mycket bättre. Mer volym på maten också.

TapaTalk, yo.
Gammal 2013-10-07, 23:27   #7
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Du kan som sagt äta vad du vill, när du vill. Det är det totala matintaget under dygnet som är intressantast.

Du kan köra 15:9, 17:8 eller vad du vill istället.

Ja, lågkolhydratskost och styrketräning är verkligen sugigt.

Senast redigerad av tjing den 2013-10-07 klockan 23:28.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 00:38   #8
Crumlin
Registered User

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Du kan som sagt äta vad du vill, när du vill. Det är det totala matintaget under dygnet som är intressantast.

Du kan köra 15:9, 17:8 eller vad du vill istället.
Just det kan bli lite svårt, kanske.
Crumlin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 06:23   #9
andrejc
Registered User

andrejcs avatar

Låter spännande, ni som testat det hur upplevde ni resultaten av fastan?
Antar att det var tillfredsställande för dig JV om du levt så i några år.
Gammal 2013-10-08, 06:58   #10
abstract
Registered User

abstracts avatar

Reg.datum: Nov 2011
Jag åt såhär långt innan jag hörde att det fanns ett namn på det. Har aldrig gjort annat än druckit kaffe på morgonen ändå. Väldigt små luncher då jag är grafisk designer och sitter vid datorn hela dagen... får aldrig upp någon hunger innan kvällen ändå. Går och tränar efter jobbet, sedan hem och äter. För mig fungerar det ypperligt, men jag tror definitivt det inte är för alla. Det är nog en stor fördel om det passar in i sin livsstil.

Resultaten för mig, kontra innan... överpositiva. Det känns som jag behåller formen, och förbättrar den, hela tiden utan att behöva tänka så mycket på findetaljer. Jag kan koncentrera mig på träningen, och nöjer mig med att äta "proteinrikt". Får bättre resultat nu än när jag räknade kalorier, men det säger kanske mer om mig än om kaloriräknande per say
abstract är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 07:14   #11
andrejc
Registered User

andrejcs avatar

Låter som vi har liknande jobb Abstract, själv är jag databasadministratör och sitter på kontor framför dator hela dagarna. Kul att höra att resultatet varit positiva, efter att ha läst om konceptet verkar det för bra för att vara sant. Dessutom slipper man planera vad man ska äta hela tiden, vilket jag gjort hittills och det tar en jäkla massa tid. Käkar du inget mellanmål innan träningen? För att fylla på lite så att säga?
Gammal 2013-10-08, 08:33   #12
Halvar
Registered User

Reg.datum: May 2013
Citat:
Låter som vi har liknande jobb Abstract, själv är jag databasadministratör och sitter på kontor framför dator hela dagarna. Kul att höra att resultatet varit positiva, efter att ha läst om konceptet verkar det för bra för att vara sant. Dessutom slipper man planera vad man ska äta hela tiden, vilket jag gjort hittills och det tar en jäkla massa tid. Käkar du inget mellanmål innan träningen? För att fylla på lite så att säga?
leangains.com så slipper du fråga där står allt inget mirakelsätt.föredrar det själv under diet endast
Halvar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 08:34   #13
Knatcharn
Registered User

Knatcharns avatar

Reg.datum: Feb 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Crumlin Visa inlägg
Just det kan bli lite svårt, kanske.
Varför då? Vem har sagt att det måste ske inom 24 timmar? Think outside the box! Hehe!

Ont: Absolut kan du köra "16:8", det brukar kallas PF (periodisk fasta) eller IF (intermittent fasting) i träningskretsar om du vill söka.

Jag åt "14:10" under vårens deff och det såg ut ungefär såhär:

12.00 Lunch
Valfria mellanmål
Träning
21.00 Middag
22.00 Kvällskvargen

Många, som jag, väljer att bara skippa frukosten för enkelhetens skull.

Senast redigerad av Knatcharn den 2013-10-08 klockan 08:38.
Knatcharn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 08:55   #14
Knatcharn
Registered User

Knatcharns avatar

Reg.datum: Feb 2012
Ett längre inlägg då jag inte kan ändra längre:

Jag åt "14:10" under vårens deff och det såg ut ungefär såhär:
  • 12.00 Lunch (Hyfsad mängd kolhydrater, inte mycket men inte lite. Hyfsad mängd protein. Lågt på fettet också.)
  • Valfria mellanmål (Vad du föredrar, t.ex. PWO. Kanske en frukt eller en shake? Jag gillar gröt eller banan innan träningen för att stå sig till middagen.)
  • Träning
  • 21.00 Middag (En jäkla massa kolhydrater men även en hyfsad mängd protein. Gärna fettsnålt.)
  • 22.00 Kvällskvargen (ProteinZzzZzzZzZ.)

Många, som jag, väljer att bara skippa frukosten för enkelhetens skull och äta mycket kolhydrater efter träningen, mycket mer är det inte. Ät hur många gånger du vill inom ätfönstret. Halva grejen med dietmetoden är dock att äta några få gånger så att man alltid får bli rejält mätt. Detta gör det lättare för psyket att fasta fram till lunch, du vet att du kommer bli riktigt mätt när du väl får äta. Lite som byggare kanske har ätardagar en dag i veckan. De klarar då att äta kyckling med ris hela veckan för att de vet att de snart får något gott.

Leangainsvarianten är att cykla kolhydrater och äta mycket mer av det på träningsdagar. Detta kommer ju automatiskt, tränar du inte så äter du en "vanlig middag", dvs som lunchen men kanske lite mer mängd. I leangains vill du också cykla fettet och äta fettsnålt på träningsdagar men fettrikt på vilodagar. Jag provar just nu att äta fettsnålt hela tiden och tror att det är bra, bara du inte äter allt för lite. Se även tjings funderingar och metoder här på brädan.

Tänk på att anpassa det till vad som fungerar för dig. Jag behöver t.ex. inte äta supermycket på middagen för att bli mätt en vilodag för jag får kvarg direkt efter som gör mig proppmätt. Då kan jag äta mer på lunchen eller "spara in" kalorierna.

TLDR; Ät mycket kolhydrater efter träning och allmänt fettsnålt, svårare är det inte.
Knatcharn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 09:27   #15
andrejc
Registered User

andrejcs avatar

Har varit inne och läst på leangains och detta verkar vara ett underbart koncept, idag bulkar jag och ligger på 14,37% Bf vill såklart ner till under 10. Annars verkar ju pf vara ett smidigt sätt att leva på överhuvudtaget.

Tackar så hemskt mycket för de svar jag fått, och tack till er som delat med er av era erfarenheter. Något jag märkte på leangains var att de tränade 3ggr/vecka. Det känns ju ganska lite då jag kör 4gym och 2 30 min cardio i veckan. Träningsmängden spelar väl egentligen ingen roll? Man kan träna lika mycket ändå?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:08.