Hejsan allihopa! Jag har nyligen fyllt 18 år och därmed blivit en myndig och enligt de flesta en vuxen man. Jag har sedan min 18 års dag för cirka en vecka sedan fått flera samtal från olika banker och förfrågningar om jag nu vill börja spara (egentligen så vill de väl att jag ska låna) hos dessa. Just i denna stund har jag fortfarande ett ungdomskonto hos Swedbank vilket ger mig ett uttagskort och ett konto, inget mer än det. Jag vill ju gärna uppgradera mig men jag som nybliven "vuxen" kan ju ingenting om varken banker/försäkringar/pensionssparande och liknande, därför slog det mig att det kan vara nyttigt för både mig och många fler i min situation om jag nu skapar en tråd om detta.
Så jag tillkallar er. Åh stora,visa koloiter, visa mig den rätta vägen. Vilken bank ger högsta sparränta,lägsta låneränta,har bäst service och lägsta månatliga eller engångskostnader.
Hjälp mig även gärna med de försäkringar som kan vara bra att ha när man senare ska leva som fattig student och hur man ska pensionsspara som lågavlönad osv..
Säg allt ni kan och tycker, VERKLIGEN ALLT. Ni pratar med den grönaste av de gröna här.