Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-06, 18:05   #1
Captainwide
Registered User

Captainwides avatar

Reg.datum: May 2012
Exclamation Stora tråden om banker och försäkringar

Hejsan allihopa! Jag har nyligen fyllt 18 år och därmed blivit en myndig och enligt de flesta en vuxen man. Jag har sedan min 18 års dag för cirka en vecka sedan fått flera samtal från olika banker och förfrågningar om jag nu vill börja spara (egentligen så vill de väl att jag ska låna) hos dessa. Just i denna stund har jag fortfarande ett ungdomskonto hos Swedbank vilket ger mig ett uttagskort och ett konto, inget mer än det. Jag vill ju gärna uppgradera mig men jag som nybliven "vuxen" kan ju ingenting om varken banker/försäkringar/pensionssparande och liknande, därför slog det mig att det kan vara nyttigt för både mig och många fler i min situation om jag nu skapar en tråd om detta.

Så jag tillkallar er. Åh stora,visa koloiter, visa mig den rätta vägen. Vilken bank ger högsta sparränta,lägsta låneränta,har bäst service och lägsta månatliga eller engångskostnader.

Hjälp mig även gärna med de försäkringar som kan vara bra att ha när man senare ska leva som fattig student och hur man ska pensionsspara som lågavlönad osv..

Säg allt ni kan och tycker, VERKLIGEN ALLT. Ni pratar med den grönaste av de gröna här.
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 18:17   #2
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
ICA-banken tror jag är överlägset bäst för dig. Gratis om du är student, bättre ränta på sparkontot än alla storbanker.

Vill du ha högre sparränta rekommenderar jag ett räntekonto, här till exempel www.hoistspar.se.

Är inte speciellt insatt i försäkringar, har alltid kört med länsförsäkringar de har bra pris. Har inte varit några strörre problem när jag har behövt använda min försäkring.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 18:42   #3
Captainwide
Registered User

Captainwides avatar

Reg.datum: May 2012
Jo men jag är ännu gymnasiestuderande, jag ska börja mitt sista år. Kommer inte ICA-banken att kosta mig då? Funderade på att börja långtidsspara lite redan nu så kanske skulle gagna mig att kolla in lite på länken du gav.
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 19:13   #4
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Jo men jag är ännu gymnasiestuderande, jag ska börja mitt sista år. Kommer inte ICA-banken att kosta mig då? Funderade på att börja långtidsspara lite redan nu så kanske skulle gagna mig att kolla in lite på länken du gav.
Om du ska långtidsspara så kör på fonder istället. Sparkonton ger i princip ingenting nu när räntorna är så låga.
Gammal 2013-08-06, 19:16   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Då vill jag passa på att fråga om någon vet vilken bank som är bäst att pensionsspara i?
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 19:24   #6
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Det kommer det nog.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Då vill jag passa på att fråga om någon vet vilken bank som är bäst att pensionsspara i?
Ingen, in med allt i Avanza Zero.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:40.